Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förstörda golvvärmerör???  (läst 4926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tryckaren

  • Gäst
Tryckaren
Förstörda golvvärmerör???
« skrivet: 08 april 2017, 08:00:47 »
Hej,
Satte golvvärmeslingan under tryck över natten, 5 bar, när jag vaknade idag var trycket 20 bar, slingan ligger utomhus och skall gjutas i betong.
Tror ni att rören är trasiga, skulle ni bytt?
Tacksam för råd!!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #1 skrivet: 08 april 2017, 08:29:24 »
Du menar 2 bar va?
Hur har du tryckt, med vatten?
Har du följt tillverkarens anvisningar för provtryckning? 
Slang expanderar vid tryckning och trycket ändras.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Tryckaren

  • Gäst
Tryckaren
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #2 skrivet: 08 april 2017, 08:44:04 »
Hej, nej jag menar 20 !!! bar.
Har provtryckt med vatten över natten utomhus efter en solig dag, dvs stor tempskillnad från start av provtryckning till idag.
Misstänker att rören "krymper" av kylan och därmed ger det höga trycket.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #3 skrivet: 08 april 2017, 08:56:38 »
Kolla med tillverkaren, det är som som står för garantin.
Är det PN6 slang så är den antagligen skadad, är det typ PN16 slang så kanske den klarar sig.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Tryckaren

  • Gäst
Tryckaren
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #4 skrivet: 08 april 2017, 09:08:54 »
Tack försvar,
Den är 6, nu lyckas jag inte bibehålla något tryck i slingan men hittar inga läckor.
Kan det bli så att slangen blivit för expanderad och nu inte lyckas hålla tryck?? Eller vad händer om trycket är för högt?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #5 skrivet: 08 april 2017, 09:25:40 »
Slangen är tillverkad i många lager, expanderar den för mycket så spricker ett eller flera lager och slangenkan läcka.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Tryckaren

  • Gäst
Tryckaren
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #6 skrivet: 08 april 2017, 10:04:21 »
Låter det inte som väldigt högt tryck trots värmeskillnaden. Säg att det var 15 grader när jag la rören som sedan fylldes med kallt kranvatten, därefter trycksattes systemet till 5 bar, att det sedan är 20 bar låter väldigt högt, kanske är fel på manometern?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #7 skrivet: 08 april 2017, 13:19:28 »
Låter det inte som väldigt högt tryck trots värmeskillnaden. Säg att det var 15 grader när jag la rören som sedan fylldes med kallt kranvatten, därefter trycksattes systemet till 5 bar, att det sedan är 20 bar låter väldigt högt, kanske är fel på manometern?
Hade du värme pÃ¥ slangarna vid provtryckning vilken temp , i sÃ¥ fall det är inte mycket vatten i dom exspantionen kan vara stor , men ett övertryck som kommer med  +15 verkar vara konstigt inget färskvatten har dom trycken , provtryck igen med 3kg
« Senast ändrad: 08 april 2017, 14:51:05 av 25fOCUS »

Tryckaren

  • Gäst
Tryckaren
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #8 skrivet: 08 april 2017, 21:50:26 »
Hej och tack för svar.
Jag fyllde rören med vanligt kallt kranvatten, tryckte upp till 5 bar på manometern. Lät trycket vara över natten då det blev kallare ca 6 grader, på morgonen var trycket 20bar.
Min teori är att rörens elasticitet minskar med kylan och därmed ger ett ökat tryck. FrÃ¥gan är dock om det verkligen ka  leda till denna stora tryckökning??
Ar tryck med lägre tryck idag, som hållt sig som det ska.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #9 skrivet: 08 april 2017, 23:36:54 »
Hej och tack för svar.
Jag fyllde rören med vanligt kallt kranvatten, tryckte upp till 5 bar på manometern. Lät trycket vara över natten då det blev kallare ca 6 grader, på morgonen var trycket 20bar.
Min teori är att rörens elasticitet minskar med kylan och därmed ger ett ökat tryck. FrÃ¥gan är dock om det verkligen ka  leda till denna stora tryckökning??
Ar tryck med lägre tryck idag, som hållt sig som det ska.
Det finns en chans att slangarna krympte så mycket på grund av kylan så trycket ökade , slangarna är mycket kraftiga i sin konstruktion ( tjockt gods ) krympmånen blir därefter ,
en frÃ¥ga hur mycket tryck var det i dom när ni fyllde pÃ¥ betongen ,och hur fyllde du dom , man brukar förtrycka lite för att det ska vara lite kvar för exspantion när dom blir varma  i övrigt sÃ¥ ska du nog lÃ¥ta en del tryck stÃ¥ kvar ett tag och dÃ¥ menar jag en vecka om det är möjligt för byggets skull . sen tycker jag att du ska kontakta en golvvärmetillverkare  inte den som du har , utan en annan och frÃ¥ga jag ska lägga slingor för golvvärme och vill veta lite mer sÃ¥ jag inte gör fel ,vad händer om dom fryser , vad händer om man lägger dom och betongen kallnar ner till +5-6 C  samt med provtryck vid sÃ¥där +10-15  i betongen och det blir kallare utan att frysa  , det är ju plast sÃ¥ dÃ¥  minskar dom  i omfÃ¥ng och kanske trycket stiger dÃ¥ vad tÃ¥l dom om det inträäar ,  du ska lägga nu , säg inte att du är klar , slangar tillverkas inte av sÃ¥ mÃ¥nga företag sÃ¥ vad som stÃ¥r pÃ¥ dom är egalt , ett litet tips är det här bara , du kan vrida lite pÃ¥ orden sÃ¥ det lÃ¥ter bra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #10 skrivet: 09 april 2017, 08:20:41 »
ytterligare funderingar , du har inte läst fel pÃ¥ trycket   , ska vara 2bar i stället för 20 stod mätaren pÃ¥ 2

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #11 skrivet: 09 april 2017, 10:36:29 »
PEX slang har sÃ¥ pass liten utvidgningskoefficient sÃ¥ temperaturskillnaden kan inte orsaka sÃ¥dan tryckstegring. (1,4x10exp -4 m/m  °C  vid +20 °C) dvs 1,4 promille/grad om jag tolkat det rätt
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #12 skrivet: 09 april 2017, 11:26:44 »
Kan det vara så att (nästan) hela den provtryckta slangen ligger i betong? Då har ju vattnet ingen möjlighet att expandera. En liten temperaturökning kanske då kan medföra den stor tryckökningen.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #13 skrivet: 09 april 2017, 11:35:38 »
Kan det vara så att (nästan) hela den provtryckta slangen ligger i betong? Då har ju vattnet ingen möjlighet att expandera. En liten temperaturökning kanske då kan medföra den stor tryckökningen.
Kan vara så men en tryckhöjning till 20 är väl lite mycket , vad för tryckmätare används till provtryckning , normalt 6bar en 20bars är herre jösses därav min fråga till tryckaren ( tanke satte 5bar
kallt i betongen gick ner till 2bar , vet inte om det är en avläsningsmiss ) men det kommer nog fram så här

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #14 skrivet: 09 april 2017, 19:40:40 »
Ett Pex Universalrör (LK) har en utvidgningskoefficient på 0,00018 meter per meter och grad. Även omkretsen minskar i motsvarande grad.
Vatten har en utvidgningskoefficient på 0,00021 per volymenhet och grad. Men däremot att beakta är att vatten har egenskapen att vara som tyngst (tätast, minst) vid +4grader. Mao är inte utvidgningen helt linjär när det gäller vatten.
Ett 16pexrör innehåller ca 1dl vatten per meter rör.
om en slinga är 100 meter innehåller den mao 10liter vatten.
Sen måste man ta hänsyn till vilken temperatur vattnet hade när slingan fylldes, och vilken temperatur slangen hade. Mao. slangen kommer att krympa och vattenvolymen kommer att öka.
Nu kan nått mattesnille räkna på det.
Jag tycker inte det låter helt orimligt. Men en sak är säker. Slangjäveln är tät.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #15 skrivet: 10 april 2017, 08:25:53 »
Om jag tolkar dig rätt så borde väl vatten krympa i lite större omfattning än slangen när det svalnar?
Inte tvärtom som du framför i din slutsats, eller fattar jag fel?

Jag tänker så här:

1. Betongen är inte lagd, provtryckningen sker innan betongen kommit för att se om det är tätt.

2. Personen ifråga har fyllt med kallt vatten, utetemp ca 15 grader.
Det är väl rimligt att anta att slangen kylts av det kalla vattnet så att slang och vatten höll "samma temp" när trycket justerades in på ca 5 bar.

3. Under natten har utetemperaturen fallit till ca 6 grader, och då bör både slang och vatten ha "krympt", vattnet lite mer än slangen, så trycket borde ha fallit en aning.

Det jag tror kan ha hänt är som följer:

Slangen ligger frilagd mot himlen ovanpå en väl isolerad yta som gör att värmeutstrålningenfrån planeten avskärmas. Har natten varit klar så blir värmeutstrålingen mot natthimlen (som håller ca -50 grader) stor och det är inte omöjligt att vattnet frusit ovanpå det isolerade "golvet".

Jag har själv mätt upp minus 12 grader på mitt hustak (poolsolfångarnas tempgivare) när "utetermometern" bara visat 0 grader.

Samma fenomen kan ses på bilar också, även om det inte fryser på marken så kan man få skrapa bilrutan, samma fenomen här, bilens chassie isolerar bort värmeutstrålningen från marken så pass effektivt att tak/framruta och huv beläggs med frost/is.
« Senast ändrad: 10 april 2017, 08:36:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #16 skrivet: 10 april 2017, 16:23:07 »
Oavsett dina teorier som kan vara i rätt riktning , men har aldrig hört eller sett något under mina arbetsår
som att ett tryck i en så liten vattenmängd kan öka med 15kg , bara i ångform vad jag vet , jag frågade vilken mätare han hade ,gärna foto på den , en 20bar går inte att få tag i hos någon grossist utan måste beställas separat , men det är möjligt att har en sån

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #17 skrivet: 10 april 2017, 16:54:51 »
Anledningen att man sällan ser det är väl att man sällan har en mätare som går till 20 bar?
De vanliga 6 bars trycks ju sönder om det t.ex. fryser.
Finns inget som håller för frysning, utom då plastslangar (bevisligen)...
Om det nu fryst i ledningarna.

Till poolen har vi PEM-slangar som tål att frysa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #18 skrivet: 10 april 2017, 19:50:49 »
Det är inte alls säkert att den är kass. PEX 6 bar 80 grader tål väldigt mycket tryck vid 30 grader och vid 5 grader tål de massor av tryck. Det är inte linjärt utan en böjd kurva och man kan låta den expandera lite mot materialet utan att det händer något med skickten.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #19 skrivet: 11 april 2017, 21:59:20 »
Om det stämmer det du säger Richard. Så stärker det i så fall min tankegång. Eftersom Vattnets densitet är som lägst vid +4. Därefter ökar volymen vid sjunkande temperatur, medans slangen fortsätter att krympa.
Å nej! Det behöver inte alls vara så att slangen och vattnets temp hade hunnit utjämnats när trycket sattes till 5bar. Bara att öppna ventilen tills trycket stannar, sedan stänga.
HÃ¥ller med om att det känns lÃ¥ngsökt, men det skulle vara intressant att veta hur det slÃ¥r. Jag ids inte sitta och räkna pÃ¥ det. Hade hoppats att nÃ¥gon annan skulle orka.  ;)
Det knepiga måste vara att räkna på pexröret. Den är angiven som längdutvidgning m/m. Medans vattnet är angivet i volym. Och vilken temp man skall utgå från i vatten resp rör.
Inget mattematiskt uppgift för en simpel rörmokare med jämkad studiegÃ¥ng i bagaget.  ^-^
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förstörda golvvärmerör???
« Svar #20 skrivet: 12 april 2017, 06:56:00 »
Jag tänkte mig in i situationen om JAG skulle trycksatt ledningarna.
Jag skulle alldeles säkert hållit trycket under uppsikt i vart fall någon minut, och kanske en gång till redan inom några minuter för att se om det fanns ett tydligt läckage, eller om trycket gjort att slangen expanderat en aning, och att det behövde fyllas mer för att det skulle ligga på 5 bar när jag lämnade anläggningen över natten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 630
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!