Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 augusti 2013, 21:28:01 »

En växelventil kanske som växlar mellan kamin eller att stänga bort den men problemet med utebliven cirkulation vid vv beredning kvarstår om man inte har bypass eller ännu hellre arbetstank som även gör så att vp går bättre tummenupp
Skrivet av: M55
« skrivet: 14 augusti 2013, 21:08:45 »

Helt klart en intressant idé. Tack för din hjälp.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 14 augusti 2013, 07:39:30 »

Ett alternativ är ju om du sätter in någon magnetventil på rätt ställe. Då kan du tex stänga av kaminens "krets" när du bara använder VP. Något sådant borde gå och lösa med styrsignal från cirk pumpen till kaminen som i sin tur styrs av en rökgastermostat. Så när du tänder brasan och tempen stiger lite till inställt värde på rökgas termostaten så startar cirkpumpen samtidigt som magnetventilen öppnar för flöde genom kaminen. Sen bör du väl på något sätt ha flöde genom din vp för att dennes tempgivare ska känna av att det inte finns något värmebehov när du eldar.
Skrivet av: M55
« skrivet: 13 augusti 2013, 22:21:22 »

Hej Smurfen. Tack för att du är så aktiv i denna tråd och hjälper mig. Jag tänker mig dock en lite annan lösning än den du skriver (men ändå själv är negativ till). När jag nu gör en bypass kommer jag att stänga av VP helt (förutom för vv) så det kommer aldrig vara någon fråga om den startar eller inte oavsett vad returtempen blir. Jag vrider också av ena anslutningen till VP och det kommer inte vara någon cirk alls genom VP. När jag inte eldar (vilket kommer vara fallet säkert 320 dagar per år) kommer jag inte låta VP värma kaminen utan den cirkulationen spärrar jag då. 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 augusti 2013, 20:45:15 »

Om man monterar ett rör mellan framledning och retur och sätter en cp på rören som går till radiatorerna så har man byggt ett system med bypass samt extern cp. Med ett sånt system har man alltid cirkulation på radiatorerna även vid vv beredning vilket gör att det bör gå att docka in en kamin på radiator stammen och så länge du eldar kommer inte vp starta. Nackdelarna kommer att bli det gäller att flödet i den externa kretsen är högre än i vp kretsen annars kommer en del av framledningen att gena i bypassen vilket ger sämre cop. Om du eldar för mycket kommer vp larma samt ev skadas. Kaminen kommer att värmas av vp när du inte eldar vilket gör att det blir förluster genom skorsten. Jag tror inget av ovanstående är nån bra lösning för att spara in lite elspets kan tom bli så att systemet går sämre än innan så slutnotan blir högre.
Skrivet av: M55
« skrivet: 13 augusti 2013, 16:52:10 »

Då är vi inne på samma lösning. Men menar du att jag kan strunta helt i att vrida av ena ingången till VP som Carl föreslog? Att båda kan vara öppna hela tiden?

Är det lämpligaste att ha kaminen på denna bypass? Eller kan jag koppla in den ungefär som ett element mellan en stigare och retur var som helst på ledningen (+ en separat bypass förbi VP)? Eller ska jag ha kaminen på en retur vilken som helst (+ en separat bypass)? Synpunkter?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 augusti 2013, 14:33:47 »

Cirkulationen löser man med bypass samt extern cp. Jag tror inte det är nån bra lösning men det är en enkel lösning.
Skrivet av: M55
« skrivet: 13 augusti 2013, 14:12:42 »

Jo, men problemet med det var ju att så fort VP ska producera vv blockeras cirkulationen och jag får inte bort det varma vattnet från kaminen. Sedan vet jag inte hur det funkar när VP inte gör vv heller? Om den stillastående interna cirkpumpen eller växelventilen då blockerar flödet från den externa cirkpumpen (om en sådan nu krävs)?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 augusti 2013, 11:59:35 »

Enklast borde vara att koppla in kamin före vp och elda med förstånd så det inte går så hett vatten till vp men öppet exp kärl ska det va om man inte har syr ventil.
Skrivet av: M55
« skrivet: 13 augusti 2013, 10:50:40 »

Jag vill ju ha kvar exp kärlet på radiatorkretsen (utan att behöva ett separat vid VP). Men Carls lösning med att stänga av på ena sidan låter bra. Tack.

Jag håller med om att din lösning med ack kärl egentligen är bättre Henke, men jag tror inte att jag kommer att elda i samma utsträckning som du. Därför känns den lösningen dyr och utrymmeskrävande. Sen har jag ingen lust att värma upp hela ack kärlet med VP alla dagar jag inte eldar. Jag tror heller inte att jag har samma krav på en jämn och hög temperatur som er andra. Åtminstone inte när jag kör på elpatron.

Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 13 augusti 2013, 07:57:02 »

Nä givetvis får du inte koppla bort expansionskärlet om du får för dig att stänga bort vp.
Jag tror  nog det blir väldigt svårt att få till en vettig funktion så som du tänker.
Men jag hoppas du lyckas för det hade varit kul och kunnat koppla ihop det billigt.
När jag kopplade in min så var komfort och automatik prio 1. Priset kom i andra hand.
Så det är möjligt det går att få att fungera på något sätt men jag tror du kommer bli trött på
hela tiden komma ihåg att stänga av och sätta på ditten och datten.
ett exempel är ju tex när vi går och lägger oss så öser jag in några pinnar till.
Du måste ju sluta elda i god tid innan läggdags så kaminen svalnar så att du kan sätta igång vp igen och ev då
öppna eller stänga några kranar. Det innebär ju kanske två-tre timmar innan läggdags.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 13 augusti 2013, 07:28:08 »

Som jag skrev i andra tråden kan man stänga cirkulationen med endast en ventil.
Kolla upp om växelventilen sitter på fram eller returledningen, sätt avstängningen på samma sida så blockeras inte kontakten mellan expansionskärl och VVB.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52603.msg540148#msg540148
Skrivet av: M55
« skrivet: 12 augusti 2013, 23:59:33 »

Det går inget bra det är. Nu fick jag höra att det troligen inte går att koppla bort VP från radiatorkretsen eftersom den behöver ha kontakt med expansionskärlet. Några åsikter om det?

Vad händer om man låter VP vara kvar på kretsen men helt avstängd (även avstängd för vv). Kan man då ha cirkulation i den (med en extern cirkpump) eller blockeras cirkulationen av den avstängda cirkpumpen och/eller växelventilen?
Skrivet av: rocas
« skrivet: 12 augusti 2013, 20:57:47 »

Jag har enbart en utedel, Nibe 2025.

Den värmer enbart radiatorvattnet och är alltså avstängd sommartid.
Skrivet av: M55
« skrivet: 12 augusti 2013, 20:33:02 »

Hur gör du Rocas? Du har ju en VP på kretsen kontinuerligt? Vad händer när den producerar vv och växelventilen slår om och blockerar radiatorkretsen? Stannar hela cirkulationen i ditt radiatorsystem upp då, och vad händer i så fall vid din kökspanna om du eldar hårt?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 augusti 2013, 19:50:55 »

Vet inte hur det funkar på 1215 och sen kan det finnas funktioner som kör cp när det är minusgrader även om den står på enbart vv hade lite sånt strul med min vp.
Skrivet av: M55
« skrivet: 12 augusti 2013, 18:10:56 »

Ok, tack för det svaret. Är växelventilen stängd mot rad kretsen hela tid (så länge jag har den inställd på vv produktion), eller riskerar jag att cirkpumpen står och jobbar mot ett stopp om jag jag stänger anslutningen till VP med kulventiler?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 augusti 2013, 16:17:42 »

Vattnet i radiator kretsen kan inte cirkulera vid vv beredning efter som det är en ventil som växlar och stänger mot rad kretsen. Så då behövs en acktank/arbetstank eller alternativt en bypass men i ditt fall lär ju en tank vara en bra mycket bättre lösning.
Skrivet av: M55
« skrivet: 11 augusti 2013, 23:28:48 »

Ok, så cirkpumpen är igång men används bara för den interna cirkulationen vid vv produktion? Jag har en Nibe 1215. Då måste jag alltså koppla in en extern cirkpump, men måste jag också koppla bort VP från radiatorkretsen eller kan radiatorvattnet fortsätta att cirkulera genom vp (med hjälp av den externa cirkpumpen) samtidigt som vp ska göra vv?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 augusti 2013, 21:32:26 »

Nja, i normalfallet går cirkpumpen igång automatiskt när den gör vv. Den är kopplad så från fabrik för att cirkpumpen inte ska stå still hela sommaren när man inte har radiatorkretsen igång. Det jag vill nu är istället att den ska gå hela tiden när jag kör kaminen. Men även om det går att ordna kanske man ändå behöver en extra cirkpump brevid kaminen?
Visst går cp när den vp gör vv men vattnet kommer att cirkulera mellan vp och beredare inte i rad kretsen säkert lite beroende vilken vp du har men så funkar det på de flesta.
Skrivet av: Christian Holmen
« skrivet: 11 augusti 2013, 21:12:52 »

Hej, jeg har haft en calimax twist 80/20 pellets ovn, den kan kobles direkte ind på retur og er med indbygget CP og ventil. Den rummer 40kg og kan gå 10-40 timer. Den kan styres af et externt signal. Giver 10kw i alt, 8 til vand og 2 til luft.
Skrivet av: M55
« skrivet: 11 augusti 2013, 19:17:35 »

Nja, i normalfallet går cirkpumpen igång automatiskt när den gör vv. Den är kopplad så från fabrik för att cirkpumpen inte ska stå still hela sommaren när man inte har radiatorkretsen igång. Det jag vill nu är istället att den ska gå hela tiden när jag kör kaminen. Men även om det går att ordna kanske man ändå behöver en extra cirkpump brevid kaminen?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 augusti 2013, 19:10:06 »

När vp gör vv kommer troligtvis cirkulationen i rad kretsen stanna vilket gör att det är risk för kokning i kamin och kokar det inte kommer det komma bra mycket varmare vatten till rad efter vv beredning om vp är inkopplad utan extern cp.
Skrivet av: M55
« skrivet: 11 augusti 2013, 18:53:22 »

Ok, tack! Då ska jag nu ta reda på om jag behöver en separat cirkpump brevid kaminen eller om det räcker med den i VP (om jag nu kan ha den cirkpumpen igång även när VP inte gör varmvatten till radiatorkretsen).
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 augusti 2013, 17:18:11 »

Om du enbart ska elda när inte vp orkar själv så bör det inte bli så många dagar per år och då gör det inte så mycket om förbränningen blir lite sämre. Men jag tror det funkar hyffsat för det kommer inte vara kallt retur vatten till kamin.
Skrivet av: M55
« skrivet: 11 augusti 2013, 16:03:18 »

Den lösning som jag tänker mig utan ack tank kanske inte passar alla, men mitt hus tar hela effekten utan problem. Bara VP är på 8,5 och den räcker inte på långa vägar om jag vill ha varmt i huset kalla dagar. Jag tänker ha den avstängd när jag eldar, så om jag kan få ut 12-15 kw på kretsen när jag eldar vore det bra. Att lagra något blir inte aktuellt.

Men frågan är om jag ska göra som rocas gör och värmer som max till 60 grader från pannan och ut direkt på radiatorkretsen, eller om jag ska jobba med en laddomat för att få bättre verkningsgrad och mindre sot? Se frågan i mitt tidigare inlägg. Kanske dela returen med ett rör till laddomaten och ett rör till en T-koppling med backventil där returen får blandas med det 80 gradiga vattnet och sedan ut till radiatorslingan (ev då via den avstängda värmepumpen om det fungerar)?   
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 augusti 2013, 15:34:58 »

Jag har gjort tvärtom:

Vp:n värmer och matar returen in i vedpannan. Med det upplägget blir det sällan varmt vatten som retur in i vp:n. Värmen hinner avges i radiatorerna.

Jag undrar om/tvivlar på att en vattenmantlad kamin verkligen behöver en acktank.......

...maxeffekt i kaminen kanske är 15 kw, men normaleldning max 10 kw och det bör radiatorsystemet svälja utan problem.
Visst sväljer rad systemet 10 kw men det blir ju grymt varmt inne i många hus med så hög effekt så en tank och shunt är ju om inte nödvändigt för funktion nödvändigt för komforten.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 11 augusti 2013, 15:07:18 »

Jag värmer kökspannan...
Skrivet av: claese
« skrivet: 11 augusti 2013, 14:50:53 »

Hur gör du då när du inte eldar? Låter du vpn värma kökspannan , med tillhörande förluster ut i skorstenen, eller har du nån bypasshunt?
Skrivet av: rocas
« skrivet: 11 augusti 2013, 14:15:01 »

Jag har gjort tvärtom:

Vp:n värmer och matar returen in i vedpannan. Med det upplägget blir det sällan varmt vatten som retur in i vp:n. Värmen hinner avges i radiatorerna.

Jag undrar om/tvivlar på att en vattenmantlad kamin verkligen behöver en acktank.......

...maxeffekt i kaminen kanske är 15 kw, men normaleldning max 10 kw och det bör radiatorsystemet svälja utan problem.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 11 augusti 2013, 14:03:57 »

Det är där jag tror problemet ligger om man kopplar den rakt på returen. Ska man göra en sån inkoppling så är det ju vktigt att du kopplar det på returen och inte framledningen. Då går det ju inom pannan och "blandas" med svalare vatten. Fördelen med en arbetstank är ju rätt många. Nästa gång du köper ny värmepump kan du köpa en kraftig en om du vill för att slippa el tillskott. Jag har slingor i min tank som förvärmer vv innan det går in i beredaren. Så när jag eldar och har riktigt varmt i tanken och någon går och duschar då matas mon beredare med säg 60-80 gradigt vatten istället för 10 grader från gatan. Men en bra tank är dyr. Räkna 15-20 tusen för en bra tank om du inte har kontakter. Sen finns det ju negativa saker också med tanken. Den största negativa saken jag tycker är att dummaste låta vp gå någon grad högre än som du kör rakt mot radiatorslingan. Sen blir det extra cirk pump och så tar den givetvis plats.
Skrivet av: M55
« skrivet: 11 augusti 2013, 11:15:10 »

Tack för din beskrivning. Ditt system verkar vara väldigt bra. Att koppla så skulle säkert vara bäst även för mig, men jag skulle ändå helst vilja slippa acktank etc och göra systemet så enkelt som möjligt då huset ändå kommer behöva kaminens hela kapacitet när jag väl eldar. Min tanke var att låta kaminen värma från ungefär 30 till 50 och låta det gå direkt ut på kretsen. Nu verkar det som att förbränningen blir effektivare och att det blir mindre sot om man jobbar på en högre temperaturnivå och värmer vattnet i kaminen från tex 60 till 80 genom att använda en laddomat. Men en stor del av det 80 gradiga vattnet som produceras går då tillbaka via laddomaten för att blandas med det 30 gradiga vattnet så att det ska bli 60 grader in i kaminen. Så istället för att få en stor mängd 50 gradigt vatten ut från kaminen blir det en mycket mindre mängd 80 gradigt vatten och det vill jag inte köra ut direkt till radiatorerna. Det är för varmt och för liten mängd så jag måste låta det gå ihop och blandas med den 30 gradiga returen innan det går ut på radiatorkretsen. Hur gör jag lämpligen den kopplingen om jag vill slippa acktank?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 10 augusti 2013, 22:41:14 »

Både vp och kamin är kopplad till en 500 liters arbetstank.  Vattnet shuntas ut till radiatorkretsen med ute och innegivare samt huskurva som vanligt. Varmvatten beredare har jag bredvid som styrs med växelventil. Jag har laddomat ja. Det bör du ha för att ha så hög temp så möjligt i kaminen. Det minimerar sot påläggning. Så när jag börjar elda så värms först vattnet i kaminen. Ca 30 liter. Det går ganska fort upp till 50 grader då cirkpumpen i laddomaten startar. Sen går det kanske 10 minuter till innan det är uppe i 80 grader och då börjar termostaten öppna och ladda tanken i toppen. När framledningen stiger börjar shunten stänga igen. Då stiger tempen i tanken och då tror vp att det inte finns något värmebehov och stannar. När jag slutar elda på kvällen så beroende på hur kallt det är ute så startar vp igen när shunten är fullt öppen. Jobbigt att förklara här men det fungerar klockrent och jag behöver inte ändra någonting under året. Du kan visserligen köra med laddomat och ändå docka den mot returen på radiatorslingan.
Skrivet av: M55
« skrivet: 10 augusti 2013, 14:51:54 »

Tack för ditt svar. Jag ser att du har ditt system kopplat mot en arbetstank. Tror du att det är nödvändigt? Kan man inte koppla ut kaminen direkt på radiatorkretsen?
Har du någon laddomat inkopplad? Min tanke är att värma vattnet från kanske 30 till 55 grader och sedan direkt ut på kretsen. Många system bygger på att man börjar släppa ut vatten först när det når 90 grader och då till ack tanken, ungefär som när man har ett riktig vedpanna.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 10 augusti 2013, 14:18:06 »

Det blir sällan bra om man försöker komma undan enkelt och billigt. Visst kan du göra som Richard skriver. Att ha massa manuella ventiler att slå av och på blir ju bara jobbigt. Jag har själv vattenmantlad kamin. Men att tjäna pengar på den är så fall väldigt långsiktigt. Hur mycket eltillskott har du på ett år?  Jag låg på ca 3-4000 kWh eltillskott innan. Men jag installerade vattenmantlat mest för att vi ändå ville ha en kamin för att vi tycker det är mysigt. Sen var placeringen rakt ovanför pannrummet och jag hade väldigt bra kontakter på grejerna samt gjorde jobbet själv. Om du ska göra det så gör det rätt. Har svårt för att tro sotarn godkänner det om du inte sätter in en syr ventil. Den kollade han noga på hos mig.
Skrivet av: M55
« skrivet: 10 augusti 2013, 13:08:36 »

Kan du inte utveckla din värdefulla kommentar från igår istället Rickard? Du var inne på att jag kunde koppla in kaminen på returen till VP. Kan jag använda cirkpumpen i VP även när VP inte används för värmealstring ut till radiatorerna? Hur varmt vatten kan jag låta gå genom VP utan att den tar skada? Eller ska jag ändå koppla bort VP manuellt med kulventiler från kretsen när jag eldar?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 augusti 2013, 13:05:40 »

Grejen är väl att om man lägger ihop ved + sotare + kaminens avskrivning + arbete så får man rätt mycket elpatrons-el för den pengen.

Men det kan vara mysigt med en brasa. :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 augusti 2013, 12:58:18 »

Vart hittar man ved som är dyrare än elpatron  Sc:,h Kan nog köpa 45*95 på byggmax och göra ved av utan att gå back ;)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 augusti 2013, 12:55:45 »

Det ÄR en dålig affär att ha en eldstad i huset, veden är dyr (eller värd pengar om du säljer den), och det kostar att sota skorstenen.
Dessutom allt slit med veden, och skärpet.
Om det är pengarna du är bekymrad om är det mycket bättre att panta flaskor, plocka bär, fiska eller nåt annat som ger en högre avkastning.

Tycker du att det är kul att elda blir det en annan sak, då får det ju kosta, både i tid och pengar.
Nu är ju detta ett värmepumpsforum, så du får ta denna typ av kommentarer på rätt sätt.
Skrivet av: M55
« skrivet: 10 augusti 2013, 12:50:50 »

I mitt fall har jag inte tänkt att kaminen ska står i vardagsrummet utan i källarvåningen i ett rum av typen "gillestuga".
En vattenmantlad kamin behöver inte vara dyrare i inköp en än vanlig, men det blir lite krångligare installation. Men det kanske man kan klara själv eller hyra in en rörmokare några timmar.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 10 augusti 2013, 10:14:04 »

Eftersom jag har eldat med ved och vet hur mycket "skräp" som blir följden av vedhanteringen, blir jag lite konfunderad när folk vill flytta in sitt "pannrum" i vardagsrummet.
Dessutom fungerar en "vanlig" kamin bra om man vill undvika "spets" när det är riktigt kallt. Man sänker ju det värmebehov som VP ska leverera till huset även med en vanlig kamin. Dessutom blir det rätt mycket pengar att köpa "spets" för om man köper en "vanlig" kamin.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 augusti 2013, 10:07:17 »

Tror det finns regler som säger att det inte är ok men det är nog i slutänden upp till dig. Men jag tror det blir en dålig och dessutom farlig lösning och det låter inte som nån bra kombination. Skulle jag skaffa en vatten mantlad kamin blev det till att gå hela vägen med acktank shunt och öppet exp annars blev det en vanlig kamin.
Skrivet av: M55
« skrivet: 10 augusti 2013, 10:00:15 »

Att använda en vanlig kamin är en enklare lösning men då blir det ffa i ett rum som det blir väldigt varmt. Jag vill helst få ut värmen på radiatorkretsen.

Jo det går nog att värma upp hela huset med en vattenmantlad kamin, men bara så länge man eldar på. Jag räknar inte med att det blir någon energi över att lagra och tänkte därför skippa acktankar. När jag inte eldar längre får det bli VP igen.

Tror ni att ett stort slutet expkärl och en övertrycksventil räcker? Vem bestämmer?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 augusti 2013, 09:02:27 »

Det är nog inga problem så länge man eldar dom brukar ha rätt bra med effekt 15 kw finns det i alla fall.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 10 augusti 2013, 08:57:21 »

Kan en vattenmantlad kamin värma ett stort hus....?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 augusti 2013, 07:49:57 »

Jag skulle då inte koppla in en kamin på detta sättet, även om man är medveten om att det är en special-lösning som kräver att man övervakar grejerna så kommer en dag då nån annan börjar elda och då kan det gå åt fanders.
Själv skulle jag satsa på en vanlig kamin som värmer luften, billigt, enkelt, kan inte gå fel.
Skrivet av: M55
« skrivet: 09 augusti 2013, 23:26:09 »

Jo, den risken är illa nog. Men det räcker med en övertrycksventil där vattenångan får spruta ut då tänkte jag. Jag kommer heller aldrig att elda när jag inte själv har kontroll på elden.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 augusti 2013, 20:28:36 »

Räcker inte den risken Sc:,h
Skrivet av: M55
« skrivet: 09 augusti 2013, 19:18:31 »

Jag hade tänkt köra med manuella ventiler och kommer att göra så om det behövs, men jag tolkade Rickards svar som att jag inte skulle behöva det utan låta värmepumpen vara kvar i kedjan även när jag eldar.

Jag har inte tänkt att ha ett öppet expkärl men kanske får köpa ett större slutet. Syrventil har jag inte heller tänkt att ha, utan bara en övertrycksventil.  Risken för överhettning finns nog bara om cirkpumpen lägger av vid tex strömavbrott. Vad tror ni?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 augusti 2013, 16:24:48 »

Det är inte ok med slutet exp kärl till vedeldning om man inte har syr ventil som kyler vid ev överhettning. Det är nog inte bra att köra in för varmt vatten i vp men vet tyvärr inte hur man löser det på ett enkelt sätt om man inte sätter manuella ventiler.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!