Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SamlingstrÃ¥d, alla frÃ¥gor om ThermIQ.  (läst 24544 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ThermIQ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Driver ThermIQ
    • ThermIQ
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #15 skrivet: 20 december 2014, 14:34:01 »
Paxman: Har du valt (snik) Diplomat i Administration->Grundinställningar ?

om inte tror ThermIQ att du har styrbara cirkpumpar. Glöm inte att generera en ny "Temporär DB" efter att du ändrat värmepumpstyp
Svarar gärna på frågor runt ThermIQ.net, Loggning och styrning av din Thermia-värmepump över internet

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #16 skrivet: 20 december 2014, 17:55:11 »
Nu har jag uppdaterat både server till 2.7.1 och local till 2.6.4 beta. Jag har fortfarande både cp-hastighet och rumstemperaturerna i rådatadiagrammet och registermenyn. Däremot tycks 2.6.4 ha botat problemet med att integralen avlästes som 0 med varierande mellanrum (ett par minuter upp till en kvart i bästa fall). Integralkurvan såg ut som en misshandlad fogsvans.

Jag har talat om för ThermIQ att jag (liksom Paxman) har en snikpump. Jag har gjort en ny temporär databas, och till och med i desperation startat om Raspberryn (hemska tanke, rena Windowsfasonerna).
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #17 skrivet: 20 december 2014, 18:09:01 »
Yes, jag har bockat i Diplomat, uppdaterat till 2.7.1 och genererat ny temporär DB...det gjorde jag faktiskt samma dag som jag fick igång systemet så det kan inte beror på det.

(Jag mailar dig om mitt port forward strul.)
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad ThermIQ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Driver ThermIQ
    • ThermIQ
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #18 skrivet: 21 december 2014, 21:47:50 »
Paxman: Du körde 2.7, har nu uppdaterat din Raspberry till senaste, just nu är det 2.7.2

Förhoppningsvis så löser 2.7.2 både hackande kurvor, borttagning av mina hemmatemperaturvärden samt ser till att du får värden för cirk-pump och brine-pump ifyllt i graferna om inte så hör av er.

Claesc: Prova och uppdatera samt generera en ny "Temporär DB"
Svarar gärna på frågor runt ThermIQ.net, Loggning och styrning av din Thermia-värmepump över internet

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #19 skrivet: 21 december 2014, 21:58:25 »
Sweet! Tack för hjälpen!  tummenupp Kul med pumpvärden, även om jag gissar att de alltid kommer vara antingen 0 eller 100...av eller fullt blÃ¥s, eftersom jag har snik Diplomaten som saknar variabel hastighet pÃ¥ pumparna.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad ThermIQ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Driver ThermIQ
    • ThermIQ
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #20 skrivet: 21 december 2014, 22:58:20 »
Ja så blir det. Vet inte om Thermia ändrat beteendet eller om det tidigare alltid varit 0 i graferna, du har iallafall en ny version (1.4) av styrprogramvaran vilket jag inte minns att jag sett tidigare. Nu blir det iallafall 0 eller 100 baserat på värdet i register 16

Svarar gärna på frågor runt ThermIQ.net, Loggning och styrning av din Thermia-värmepump över internet

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #21 skrivet: 22 december 2014, 11:48:37 »
Jag uppdaterade till 2.7.2 och skapade en ny temp databas igår cirka 22.00. Sedan dess har samtliga kurvor varit utan avbrott och sporadiska nollvärden.
Dock, jag ser fortfarande Sovrum 1, Arbetsrum och Hall som etiketter i rådatagrafen, men utan värden. Cirkpump och brinepump finns också kvar, och hoppade från konsekvent 0 till 100% i grafen efter uppdateringen och är kvar där, oberoende av om kompressorn går eller inte. Men i registermenyn är dom permanent på 0% som tidigare.
Jag provade nyss att börja om på en ny permanent databas (och en ny temporär) men det gör ingen skillnad, inte heller att byta webläsare till Chrome, eller i ren desperation till IE. Normalt kör jag Firefox.
Jag har display 1.3 och I/O-kort 1.1, om det kan vara tillnågon ledning.

En annan liten detalj: Jag tycks inte ha behörighet att ta bort gamla backupfiler via databashanteringen i administrationsgränssnittet. Unable to move file blaj to trash can.
« Senast ändrad: 22 december 2014, 12:19:21 av claesc »
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad ThermIQ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Driver ThermIQ
    • ThermIQ
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #22 skrivet: 22 december 2014, 18:42:52 »
Claes: Fixat och klart. Såg ut som om du har provat någon av beta-releaserna för det hängde kvar skräp som inte den riktiga releasen visste om att det skulle bort...

Registerdumpen kommer aldrig visa hastighet i register 31-32(?) då dessa inte används men graferna ska nu visa om pumparna snurrar eller inte.

FörstÃ¥r din desperation om du försöker fixa nÃ¥got genom att köra IE men det är dömt att misslyckas  :)  Utvecklar och provar normalt med Chrome, sedan fÃ¥r man tweaka för att fÃ¥ IE att göra samma.

Svarar gärna på frågor runt ThermIQ.net, Loggning och styrning av din Thermia-värmepump över internet

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #23 skrivet: 22 december 2014, 20:22:28 »
Inte svära i min trÃ¥d!! Chrome, Firefox, Opera eller Safari gÃ¥r fint...men inte den vars namn man ej fÃ¥r nämna!  ^-^

Tillbaka till ThermIQ: är det nytt att Integralen blir en rak kurva (hehe! ;)) när vv-produktion drar igång? Tidigare gjorde Integralen en rejäl dykning så fort varmvatten skulle tillverkas men det ändrades hos mig efter jag fick senaste versionen.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #24 skrivet: 26 december 2014, 10:22:56 »
Nästa fråga:

Går det att med hjälp av ThermIQ styra när pumpen producerar varmvatten, eller kan man göra det på något annat sätt? Jag tycker att det är lite olyckligt att pumpen gör detta på eget bevåg till synes helt utan tanke på hur människorna den ska serva lever. Nu i helgerna har vi besök av div. släkt och vänner som övernattar och då är det ju lite olyckligt om pumpen gör en VV-körning när den känner för det och att VV-tempen då svalnat ned till gränsvärdet precis när man behöver som mest VV (alla ska duscha ungefär samtidigt). Det känns ju också onödigt att VV produceras i normalintervall om vi är borta ett par dagar.

Jag har inte sett någon schemafunktion för VV någonstans...men jag kanske bara missat det?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #25 skrivet: 26 december 2014, 11:38:06 »
Vad jag vet så finns det inte.
Det som gÃ¥r att göra är att tvinga igÃ¥ng en varmvattenkörning. PÃ¥ "Register meny" kan du ändra  "Varmvatten starttemp" sätt den till samma temp som du har i tanken sÃ¥ gör den varmvatten direkt - glöm inte att ändra tillbaks :) (det kan du göra direkt efter den startat). Men ingen schema funktion vad jag vet.
« Senast ändrad: 26 december 2014, 11:49:53 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #26 skrivet: 26 december 2014, 12:59:39 »
Det är ju lite synd att det inte finns någon smidig funktion för detta och även för värmeproduktion, alltså schemalagt "borta"-läge. I det avseendet är ju faktiskt Thermia Online bättre än ThermIQ eftersom den har schemafunktion för t ex om man är bortrest...även om den funktionen är rejält yxig i Online.

Om "ThermIQ" läser detta sÃ¥ kanske det kan vara ett förslag till utveckling av mjukvaran?  ::)
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #27 skrivet: 26 december 2014, 13:45:32 »
Jag skulle vilja kunna schemalägga antilegionella körningarna så att vi kunde använda det extra varmvattnet som blir, ex till lördagarnas bastu då vi förbrukar mycket vatten.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #28 skrivet: 26 december 2014, 16:02:23 »
Det var en mycket bra idé! Vi kör ofta bastu på fredagkvällen och precis som ni duschar vi extra mycket då. Vi har dock aldrig märkt att varmvattnet skulle ta slut (jag duschar ofta ganska kallt i samband med just bastu), men när det ändå behövs så mycket extra så vore det ju riktigt fint att tajma antilegionellakörningen med det. Kan ju även tajmas med om man har gäster som vill duscha efter varandra på morgonen så som vi har nu under helgerna.

Nu kan jag ju ingenting om programmering, men det känns som att det rent tekniskt inte skulle vara nÃ¥got större problem att utöka ThermIQ's funktionalitet genom att lägga till en schemafunktion. FrÃ¥gan är dock om Anders & CO tycker att det är värt besväret.  ::)

Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #29 skrivet: 26 december 2014, 16:23:21 »
Jag vill framför allt nytja det varmvatten som maskinen gör.
Tyvärr så måste en sådan funktion in i pumpens programvara, så den kan vi nog glömma.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!