Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är detta rimligt?  (läst 25881 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Är detta rimligt?
« Svar #60 skrivet: 24 mars 2005, 18:46:49 »
Hos oss är det borrarn som fixar slangarna han brukar fixa klart ända in i huset!

beställer man enl din offert då har du bara en motpart. Men kan va lika struligt om den motparten inte är ok! Det kan bli tugg här också om vem som gjort fel, men du har fördelen att det är installatörern som ska se till att det blir enligt offert/beställning...

Delad entreprenad, då köper du av flera olika.. borrning rörjobb eljobb. Går det snett då brukar det va segt att röna ut vems ansvaret är!!

men ser man till att man får en rejäl borra så ska det inte kunna gå speciellt snett!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Är detta rimligt?
« Svar #61 skrivet: 24 mars 2005, 18:51:57 »
Någon som har gjort just det, och köpt från flera olika håll och har lite tips och råd?
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta rimligt?
« Svar #62 skrivet: 24 mars 2005, 19:58:17 »
Brineslangen kostar nÃ¥n 10 per meter...jag betalade meterpris inklusive slangar in i huset !! 3900 för el arbetet...handlar det om att dra 1-2 meter kabel frÃ¥n en brytare till panna sÃ¥ är det hutlöst dyrt (ivt startar inte om du fasvänt fel..har du inte tummen mitt i handen sÃ¥ klarar du det själv)..Borraren skriver borrprotokollet (om han är seriös) sÃ¥ det spelar väl ingen roll vad det stÃ¥r i offerten !! Dyra meter tycker jag ocksÃ¥ att det är..men som sagt prisläget skiljer sig mycket geografiskt sett...i stort sett sÃ¥ är ju dit pris ett "standard" pris...sÃ¥ i dina kläder hade jag nog tagit ett snack om extra meter direkt med borraren...tänk pÃ¥ att vid gynsamt berg sÃ¥ kan dom ha borrsjunking upp till 30m/timmen...vill han ha t.ex 200 svart per meter sÃ¥ räknar ju du snabbt ut timpriset  ;)...gissar att du är som jag var...man förutsatte att allt gÃ¥r Ã¥t helvete och man blir blÃ¥st  ;D sÃ¥ här 4 mÃ¥nader senare är jag toppen nöjd ( ser nu ut som jag hamnar pÃ¥ en besparing pÃ¥ ca 14000kwh pÃ¥ total förbrukningen frÃ¥n dec-apr Ã¥terkommer när jag vet exakt)...lycka till
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Är detta rimligt?
« Svar #63 skrivet: 06 april 2005, 14:39:16 »
Har fått mina offerter reviderade och väntar in nya. Det som hänt hittils är att offerten med Nibe 1115 som låg på 175.000.- har de plockat bort FLM30:n på och därmet fått ned priset till 158.000.-

Den andra med IVT HT+ har jag fått erbjudande 142.000.- med 180m borra. Jag förklarade att jag egentligen inte var intresserad av HT+ då jag inte har för intention att köra så hög framledning och för vv-kapacitet hellre har sep. VVB. Han påstod då att prisskillnaden för att "nedgradera" till en vanlig Greenline var 2.000.- Låter lite lite, har för mig att prisskillnaden mellan HT+ och vanliga Greenline var större än så?!
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta rimligt?
« Svar #64 skrivet: 06 april 2005, 16:56:01 »
Han påstod då att prisskillnaden för att "nedgradera" till en vanlig Greenline var 2.000.- Låter lite lite, har för mig att prisskillnaden mellan HT+ och vanliga Greenline var större än så?!

Det finns mig veterligen inga prislistor som vi konsumenter kan använda för att göra en jämförelse. Vad han säger kanske är: "Jag vill sälja en HT till dig för det är den jag tjänar mest på just nu, så jag tänker inte ge dig ett bra pris på modellen under"

Nu är jag lite elak och vet förstås inte vad som ligger bakom, men så kan det nog gå till.
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Är detta rimligt?
« Svar #65 skrivet: 06 april 2005, 18:46:02 »
Visst är det nog som Ortendahl skriver, att han hellre vill sälja en HT+ än en "vanlig" greenline.

Skälet till min uppfattning om prisskillnaden baserar sig på en tidigare konversation med säljaren via telefon då jag ifrågasatte priset på vp:n som, enligt offert, skulle kosta 56.125.- (IVT Greenline HT-E9P). Motsvarande vp från Nibe (Nibe 1115 8,5kw) ligger runt 36.000.-
Det är en skillnad på nästan 20.000.-!? :o Då svarade han med att "gamla" vanliga greenline låg ungefär i samma prisnivå som Nibe's, men denna nya HT+ kostade lite mer, då p.g.a den fantastiska 65°C-funktionen.

Nu, när jag vänder på det, är skillnaden helt plötsligt bara 2.000.-... Hur seriöst är det?
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 602
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!