Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepumpar hÃ¥ller bättre än bergvärmepumpar?  (läst 9670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Jag har nu läst ett antal inlägg där det utan några som helst bevis påstås att bergvärmepumpar håller längre än luftvärmepumpar (pga tryck samt att de står utomhus). Statistiken talar om att det nog är tvärt om.

Enligt Folksams statistik för 2003 så har man fått in 620 anmälda skador på luft/luft och luft/vatten värmepumpar http://www.folksam.se/resurser/pdf/varmepumpar/sakdor4.pdf.

För mark/berg/sjö värmepumparna var antalet skador 1016 http://www.folksam.se/resurser/pdf/varmepumpar/sakdor1.pdf.

Försäljningsstatistiken är ju tyvärr hemlig så det är svårt att dra alltför långtgående slutsater. Men jag är helt säker på att antalet sålda luftvärmepumpar är minst lika många (förmodligen fler) än bergvärmepumparna.

Därför skulle jag vilja se någon typ av bevis på att verkligen bergvärmepumparna har längre hållbarhet. Av någon konstig anledning ser det faktiskt ut att vara precis tvärt om.

De värmepumpar där det verkligen varit problem är frånluftsvärmepumparna, där enligt Folksam det förekommit hela serier med fabrikationsfel. Dessa värmepumpar har kompressorn inomhus, men går ändå sönder i stora antal (pga problem med nya köldmedium).
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luftvärmepumpar håller bättre än bergvärmepumpar?
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2005, 15:42:35 »
Vad kostar en luft/luft värmepump?

Hur stor är självrisken vid skada?

Vad är åldersavdraget per år?

Är det då lönt att anmäla en 5 årig trasig luft/luft värmepump till försäkringsbolaget?

Nej jag trodde väl det.... :P
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

admin

  • Gäst
admin
SV: Luftvärmepumpar håller bättre än bergvärmepumpar?
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2005, 16:17:32 »
2003 såldes inte många luft/luft-värmepumpar.

Den försäljningen har expolderat de senaste 1-2 åren, framför allt senaste året har priserna och pumparnas effekt kommit i sån nivå att det blivit ekonomiskt intressant att sätta in dem.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Luftvärmepumpar håller bättre än bergvärmepumpar?
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2005, 16:39:57 »
Hej,

Jag har nu läst ett antal inlägg där det utan några som helst bevis påstås att bergvärmepumpar håller längre än luftvärmepumpar (pga tryck samt att de står utomhus). Statistiken talar om att det nog är tvärt om.

Enligt Folksams statistik för 2003 så har man fått in 620 anmälda skador på luft/luft och luft/vatten värmepumpar http://www.folksam.se/resurser/pdf/varmepumpar/sakdor4.pdf.

För mark/berg/sjö värmepumparna var antalet skador 1016 http://www.folksam.se/resurser/pdf/varmepumpar/sakdor1.pdf.

Försäljningsstatistiken är ju tyvärr hemlig så det är svårt att dra alltför långtgående slutsater. Men jag är helt säker på att antalet sålda luftvärmepumpar är minst lika många (förmodligen fler) än bergvärmepumparna.

Därför skulle jag vilja se någon typ av bevis på att verkligen bergvärmepumparna har längre hållbarhet. Av någon konstig anledning ser det faktiskt ut att vara precis tvärt om.

De värmepumpar där det verkligen varit problem är frånluftsvärmepumparna, där enligt Folksam det förekommit hela serier med fabrikationsfel. Dessa värmepumpar har kompressorn inomhus, men går ändå sönder i stora antal (pga problem med nya köldmedium).

IMHO märkligt pÃ¥stÃ¥ende. Först pÃ¥stÃ¥r du att  det inte finns nÃ¥got som helst bevis för att bergvärmepumpar hÃ¥ller bättre än luftvärmepumpar. För att "motbevisa" detta använder du Folksams statistik över antal skador som är helt oanvändbar om man inte vet antalet installationer. Och antalet installationer är okänt dÃ¥  leverantörerna inte avslöjar sina försäljningssiffror.

Så i skenet av det du själv anför som skäl till att det är tvärt om blir ju även dina slutsatser totalt värdelösa!!!

De seriefel som dök upp när användandet av nya köldmedia tvingades fram är ju knappast ett "bevis" för att luftvärmepumpar skulle hÃ¥lla bättre.  Snarare är det intressant att luftvärmepumpar, som rimligtvis borde ha drabbats av samma fel eftersom de ocksÃ¥ drabbades av förbudet mot användning av vissa köldmedia, inte dyker upp i statistiken. Det stödjer ju faktiskt Rickards teori om att det inte sÃ¥ldes sÃ¥ mÃ¥nga luftvärmepumpar.

Däremot känns det ju rent erfarenhetsmässigt som att en pump som står utomhus i regn och rusk "slits" ner betydligt snabbare än en som står innomhus i ett torrt och uppvärmt utrymme...

Men utan ett ordentligt statistiskt underlag kan man inte dra några som helst slutsatser om skadefrekvens. Känner man bara till X="antal skador" och inte Y="antal maskiner" så kan man inte få fram Z=skadefrekvensen. Det enda du kan uttala dej om ar antalet maskiner som anmälts som skadade till Folksam.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag kan till stor del hÃ¥lla med PerF i kritiken att mitt inlägg inte är välgrundat!!  ;D

Syftet med inlägget var i själva verket just att belysa att i flera andra inlägg så skrivs motsatsen att bergvärmepumpar håller bättre/längre än luftvärmepumpar, vilket jag vill påstå inte heller kan bevisas.

Dessa inlägg blir sällan ifrågasatta.

Jag är inte alls övertygad om att kompressorn mår dåligt av att stå utomhus. Förmodligen är det helt andra saker som påverkar livslängden som beror mer på hur värmepumpen konstrueras. Dessa faktorer har nog inte särskilt mycket med om värmen hämtas från luft eller berget.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Luftvärmepumpar håller bättre än bergvärmepumpar?
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2005, 18:57:33 »
Jag är inte alls övertygad om att kompressorn mår dåligt av att stå utomhus. Förmodligen är det helt andra saker som påverkar livslängden som beror mer på hur värmepumpen konstrueras. Dessa faktorer har nog inte särskilt mycket med om värmen hämtas från luft eller berget.

Rost. Korrosion. ;D
Den mest kännsliga delen är nog förångaren. Och den kan man av naturliga skäl inte skydda lika bra som resten. Sen finns det nog ett brett spektrum av kvalité.

Jag har sett och hört talas om bergvärmepumpar som gått i 20 år. Jag har inte ännu sett en luftvärmepump som är 20 år. Men helt klart är att om några år så vet vi mer.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
SV: Luftvärmepumpar håller bättre än bergvärmepumpar?
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2005, 23:18:40 »
Att påståendena om längre livslängd för mark/berg-värmepumparna inte ifrågasätts har förmodligen med en mycket enkel logik att göra.

Ju bättre "arbetsmiljö" och ju färre rörliga delar desto längre livslängd.

Sen har ju tillverkningskvaliten naturligtvis betydelse, de luftvärmepumpar som tillverkas i Japan kan mycket väl fungera i 20 år om du frågar mig ;D ;D ;D

Om de vill att den skall göra det, vill säga.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepumpar håller bättre än bergvärmepumpar?
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2005, 10:43:44 »
Hoppas att jag har fel men problem med luft-luft pumpar kommer att visa sig om 2-3 år.

Det finns för många "guldgrävare" i branchen samt många husägare som ger sig på att montera själva utan att veta vad dom gör.

Detta kan även kallas för Timell effekten....
Din vän i nöden.

admin

  • Gäst
admin
SV: Luftvärmepumpar håller bättre än bergvärmepumpar?
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2005, 10:58:06 »
Hoppas att jag har fel men problem med luft-luft pumpar kommer att visa sig om 2-3 år.

Det finns för många "guldgrävare" i branchen samt många husägare som ger sig på att montera själva utan att veta vad dom gör.

Detta kan även kallas för Timell effekten....

Detsamma gäller för övrigt mark/berg-värmepumpar.
Torde vara ett speciellt stort problem för Nibe i så fall, då vem som helst kan köpa (och själv installera) deras maskiner via postorder.

För övrigt tror jag att det är ytterst få privatpersoner som installerar luft/luft-värmepumpar själv - om du med det menar själva hopkopplandet av gasledningar och sugning, tryckning och fyllning av gas.
Det faller s.a.s. på sin egen orimlighet då an vanlig svensson inte kan få tag i den utrustning som krävs.

Okunniga installatörer, med och utan utbildning, finns dock inom alla områden, där tror jag faktiskt att spridningen mellan de olika värmepumpstyperna är tämligen jämnt fördelat.

Jag skulle vilja avfärda hela ditt inlägg som en partsinlaga. Till stora delar ogrundat. 8)

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepumpar håller bättre än bergvärmepumpar?
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2005, 11:16:09 »
Hoppas att jag har fel men problem med luft-luft pumpar kommer att visa sig om 2-3 år.

Det finns för många "guldgrävare" i branchen samt många husägare som ger sig på att montera själva utan att veta vad dom gör.

Detta kan även kallas för Timell effekten....

Detsamma gäller för övrigt mark/berg-värmepumpar.
Torde vara ett speciellt stort problem för Nibe i så fall, då vem som helst kan köpa (och själv installera) deras maskiner via postorder.

För övrigt tror jag att det är ytterst få privatpersoner som installerar luft/luft-värmepumpar själv - om du med det menar själva hopkopplandet av gasledningar och sugning, tryckning och fyllning av gas.
Det faller s.a.s. på sin egen orimlighet då an vanlig svensson inte kan få tag i den utrustning som krävs.

Okunniga installatörer, med och utan utbildning, finns dock inom alla områden, där tror jag faktiskt att spridningen mellan de olika värmepumpstyperna är tämligen jämnt fördelat.

Jag skulle vilja avfärda hela ditt inlägg som en partsinlaga. Till stora delar ogrundat. 8)

Vacumpump säljs väll på cit cop osv så att få tag på utrustning är inte svårt. Att fylla med gas behöver man inte göra då aggregaten är förfyllda.

Självklart finns det "Timellare" på berg.vp sidan också men det handlar ju mest om intallations-missar. då är dom ju alldrig i "hjärtat och pillar". Att få en läcka och fukt kvar i kylsystemet borde vara 90% högre risk än nar man installerar en berg-vp. Att plugga in en luft-luft pump med stickpropp på elen kan " vad jag har hört " skada kretskort osv, om man förväxlar fas & nolla.

Som jag skrev tidigare så hoppas jag att jag har fel. Men det märker vi.

Jag tar inte part, för någon utan går enbart på vad JAG tycker, efter vad jag har uppleft och sett i verkligheten.
Då jag inte är anställd av NIBE behöver jag inte säga att dom är bäst.

Förra firman jag jobbade på hade vi även service av alla andra vp,märken och av den erfarenheten, så tycker jag som jag tycker.
Din vän i nöden.

admin

  • Gäst
admin
SV: Luftvärmepumpar håller bättre än bergvärmepumpar?
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2005, 11:29:49 »
Av de 50-talet installationer av luft/luft-värmepumpar som jag känner till personligen har bara en monterat själv, och i detta fallet en Foma, som är konstruerad med tanke på att man skall kunna göra det.
I övrigt har installationen skett av yrkeskunnigt folk, huruvida det betyder att det blir rätt låter jag vara osagt.

Enligt mig är det dock ovanligt med egeninstallerade luft/luft-värmepumpar.

Kanske är vi särskilt ärliga i Piteå.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepumpar håller bättre än bergvärmepumpar?
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2005, 11:32:25 »
 a:gl Ärliga med installationer.  >:D Oärliga med sjukskrivningar ( enligt INSIDER tv3 )


Skojar bara... :)
Din vän i nöden.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Luftvärmepumpar håller bättre än bergvärmepumpar?
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2005, 11:48:10 »
Rickard skrev:
 "Detsamma gäller för övrigt mark/berg-värmepumpar.
Torde vara ett speciellt stort problem för Nibe i så fall, då vem som helst kan köpa (och själv installera) deras maskiner via postorder."

På vilket sätt kan en timellare påverka VPns livslängd?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

admin

  • Gäst
admin
SV: Luftvärmepumpar håller bättre än bergvärmepumpar?
« Svar #13 skrivet: 19 februari 2005, 15:22:38 »
Om man (som jag gjorde) t.ex. monterar säkerhetsventilen på inkommande matning på fel sida av backventilen.
Kan resultera i för högt tryck så att beredaren/manteln skadas.

Igångkörning av ovan montör kan innebära frysning av värmeväxlare om inte fyllning av KB-spriten gjorts på rätt sätt.

Dålig intrimmning av reglerdatorn, t.ex. max framledningstemp, som i Nibes fall är satt till 45 grader, om den inte ändras kan det resultera i dålig funktion och väldigt många start och stopp på kompressorn. Hur skadligt det är med många start och stopp tvista de lärde om, jag väljer att påstå att det är bättre med färre start/stopp än med fler.

Värmepumpens skyddsfunktioner ser dock till att de allra flesta fel som en amatörinstallatör kan göra inte direkt skadar värmepumpen, så det problem jag pekade på är säkert inte speciellt stort, likväl som jag påstår att problemet med amatörmässigt installerade luft/luft-värmepumpar inte är speciellt stort. Det är mer av skrämselpropaganda av de stora etablerade kylföretagen för att "Svensson" inte skall våga köpa av mindre (men ackrediterde) konkurrerande företag.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Citat från: Rickard link=topic=2277.msg21905#msg21905
[quote
Detsamma gäller för övrigt mark/berg-värmepumpar.
Torde vara ett speciellt stort problem för Nibe i så fall, då vem som helst kan köpa (och själv installera) deras maskiner via postorder.

För övrigt tror jag att det är ytterst få privatpersoner som installerar luft/luft-värmepumpar själv - om du med det menar själva hopkopplandet av gasledningar och sugning, tryckning och fyllning av gas.
Det faller s.a.s. på sin egen orimlighet då an vanlig svensson inte kan få tag i den utrustning som krävs.

Okunniga installatörer, med och utan utbildning, finns dock inom alla områden, där tror jag faktiskt att spridningen mellan de olika värmepumpstyperna är tämligen jämnt fördelat.

Jag skulle vilja avfärda hela ditt inlägg som en partsinlaga. Till stora delar ogrundat. 8)

Det är inga problem. Vad man gör är att utedelen är överfull med kylvätska.
Vid i hopkoppling så har man en ventil som endast behöver fylla rören på vägen in till innerdel. Öppna ventilen luft ut. stäng när köldmedel kommer.

Enkelt eller hur.

Janne
« Senast ändrad: 19 februari 2005, 15:31:14 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 635
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!