Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nyare 1245 hastighet pÃ¥ kb cp  (läst 6331 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
nyare 1245 hastighet på kb cp
« skrivet: 07 februari 2015, 00:19:47 »
har min pump inställd pÃ¥ auto läge pÃ¥ bÃ¥de kb och vb sidan, har nu märkt att kalla cp gÃ¥r pÃ¥  98-100% HELA TIDEN som vp är i drift!! nÃ¥gon annan som har erfarenhet av detta?
har provat att sänka kalla cp med resultatet att deltat steg upp emot 4 gr redan vid 90%...
jag var med när kollektor slangen sattes i hålet och funderade redan då på hur flödet skulle bli nere vid bottenvikten,
det var en smal liten "spjutspets" som slangarna var fästa vid, yd inte större än slangen och självklart är då innerdia avsevärt mycket mindre då den dessutom är spetsformad,detta kanske är std grejer man an använder och det det kanske är normalt att kalla cp går på i princip på maxfart hela tiden? jag tycker det verkar konstigt iaf...(den drar ju ca 200w på max fart)
tacksam för tips!.
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: nyare 1245 hastighet på kb cp
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2015, 08:19:22 »
Att den går på max beror på djup borra/högt flödes motstånd och kraftig vp. Jag har en 1245 8 kw mot en 180 meters borra med ganska lite böjar inomhus och min kb cp går inte på max men runt 70 % har jag för mig men jag har troligtvis lägre flödesmotstånd samt en klenare vp som kräver lägre flöde och tror jag samma cp.
Har du rensat filtret till kb så det inte bromsar flödet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: nyare 1245 hastighet på kb cp
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2015, 10:00:56 »
jaja men kollat filter och ventiler mm men utan någon skillnad,saken är den att pumpen idag tom har svårt/inte håller temp skillnad 3gr utan snarare ca 3,5 om nu givarna visar rätt(kalibrerade ett flertal ggr).nu kanske detta inte är ett problem utan bara att inse att den kommer att gå för fullt?
enligt nibes manual har 8 kw en kb pump på 100w 10-12 kw har en pump på 200w, därför menar jag att det är konstigt/snudd på orimligt att det skulle krävas max eller nästan max för att hålla nästan rätt delta.
min tanke är nog att kanske det är nåt vajsing med slangen.....
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: nyare 1245 hastighet på kb cp
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2015, 16:24:54 »
Har du lång rördragning inomhus med många böjar ? Har du 210 meter borra har du redan överskridit rekomendation om max slang längd på 400 meter men det borde funka bra ändå med en 10 kw vp hade du haft en 12 kw hade du ju haft samma effekt på cp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: nyare 1245 hastighet på kb cp
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2015, 17:12:58 »
Har du lång rördragning inomhus med många böjar ? Har du 210 meter borra har du redan överskridit rekomendation om max slang längd på 400 meter men det borde funka bra ändå med en 10 kw vp hade du haft en 12 kw hade du ju haft samma effekt på cp.
ja precis så ser jag också på det,men frågan är ju hur man rimligtvis skulle kunna gå vidare med problemet?allt funkar ju faktiskt som det är...
å andra sidan känns det ju lite dumt att behöva använda 200w för att cirkulera kb och det är ju för all framtid dessutom!!
det var därför jag tänkte höra med er andra hur era pumpar reglerar cp på kb sidan.ditt svar uppskattas självklart och det hade ju varit bra att få de uppgifterna från fler som kör 1245.
i ditt fall så kan man då säga att du cirkulerar i 360 m slang + invändiga rör med ca 70w och jag måste använda 200w för mina 420 m + 2x4m rör (cu 28 mm) invändigt
NÅNTING ÄR KNAS!!!!!
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: nyare 1245 hastighet på kb cp
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2015, 17:48:47 »
Ett par saker kan du påverka i pannrummet, filtret t ex har ett stort motstånd, byt det till en storlek större, 32R. Har du vinklar istället för böjar så kan man byta dem, och om du har många böjar så kanske det går att göra dragningen bättre.
De extra 20 meterna har ingen större betydelse, och den eventuella böjen längst ner i borrhålet kan du inte göra något åt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: nyare 1245 hastighet på kb cp
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2015, 18:23:45 »
ja precis så ser jag också på det,men frågan är ju hur man rimligtvis skulle kunna gå vidare med problemet?allt funkar ju faktiskt som det är...
å andra sidan känns det ju lite dumt att behöva använda 200w för att cirkulera kb och det är ju för all framtid dessutom!!
det var därför jag tänkte höra med er andra hur era pumpar reglerar cp på kb sidan.ditt svar uppskattas självklart och det hade ju varit bra att få de uppgifterna från fler som kör 1245.
i ditt fall så kan man då säga att du cirkulerar i 360 m slang + invändiga rör med ca 70w och jag måste använda 200w för mina 420 m + 2x4m rör (cu 28 mm) invändigt
NÅNTING ÄR KNAS!!!!!
Har för mig att min cp drar mera än 70 watt men är osäker. Du har en större vp vilket behöver mera flöde för samma delta. Visst kan du säkert sänka flödesmotståndet lite med en hel del jobb men är det värt det för 20 watt sänkt förbrukning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: nyare 1245 hastighet på kb cp
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2015, 18:50:06 »
i ditt fall så kan man då säga att du cirkulerar i 360 m slang + invändiga rör med ca 70w och jag måste använda 200w för mina 420 m + 2x4m rör (cu 28 mm) invändigt
NÅNTING ÄR KNAS!!!!!
Det behöver det inte vara, det kan beror på typen av pump. Min gamla köldbärarpump drog nästan 100 W. Den nya, en elsnål men föga tillförlitlig pump, drar för samma deltaT 40 W.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Andreas__ke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: nyare 1245 hastighet på kb cp
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2015, 00:07:55 »
Ligger på 100% på min 1245 10kw i princip hela tiden men då går rören me några böjjar innan pumpen.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: nyare 1245 hastighet på kb cp
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2015, 13:41:44 »
Ligger på 100% på min 1245 10kw i princip hela tiden men då går rören me några böjjar innan pumpen.
ok tack för info,hur gammal är din pump?hur djupt hål har du?
min pump är ju i princip ny och jag har 3 böjar i pannrum tot 6st alltså på fram o retur.
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: nyare 1245 hastighet på kb cp
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2015, 13:52:28 »
Det behöver det inte vara, det kan beror på typen av pump. Min gamla köldbärarpump drog nästan 100 W. Den nya, en elsnål men föga tillförlitlig pump, drar för samma deltaT 40 W.
ja det kan ju vara så att nibe har monterat en cp "av gammal typ" som blir att dra typ dubbelt så mycket som en modern.....MEN det verkar i i mina ögon föga troligt!
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad Andreas__ke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: nyare 1245 hastighet på kb cp
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2015, 14:11:54 »
ok tack för info,hur gammal är din pump?hur djupt hål har du?
min pump är ju i princip ny och jag har 3 böjar i pannrum tot 6st alltså på fram o retur.

Den är 9 månader 200m borrhål

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: nyare 1245 hastighet på kb cp
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2015, 14:31:20 »
ja det kan ju vara så att nibe har monterat en cp "av gammal typ" som blir att dra typ dubbelt så mycket som en modern.....MEN det verkar i i mina ögon föga troligt!
HÃ¥ller med, det är inte troligt. Jag missade att ni hade samma typ av pump. Men räknar man pÃ¥ teoretiskt erforderlig pumpeffekt för samma deltaT pÃ¥ köldbäraren, 4 grader, och samma COP skiljer det en faktor 2,2 mellan kombinationerna 10 kW och 420 meter slang och 8 kW och 360 meter. Hur det är med tryckfall i värmeväxlaren vet jag inget om. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: nyare 1245 hastighet på kb cp
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2015, 14:48:03 »
Den är 9 månader 200m borrhål
tack andreas! antingen har vi båda samma "problem"(om det nu är ett problem).
 har börjat fundera pÃ¥ om det kanske är sÃ¥ att cp i verkligheten  inte inte gÃ¥r pÃ¥ fullt spett/drar nÃ¥gra 200w? man kanske skulle mäta verklig förbrukning till att börja med....
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: nyare 1245 hastighet på kb cp
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2015, 14:57:51 »
Håller med, det är inte troligt. Jag missade att ni hade samma typ av pump. Men räknar man på teoretiskt erforderlig pumpeffekt för samma deltaT på köldbäraren, 4 grader, och samma COP skiljer det en faktor 2,2 mellan kombinationerna 10 kW och 420 meter slang och 8 kW och 360 meter. Hur det är med tryckfall i värmeväxlaren vet jag inget om.
tack roland för info,jag är verkligen tvär kass på att räkna, så om jag kan få be dig om en hjälp att räkna ut det teoretiska tryck/flöde som skulle behövas.
dels för att cirkulera kb över huvudtaget och dels för att hålla rätt delta?
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!