Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: väljer mellan 12 eller 15kw  (läst 6886 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: väljer mellan 12 eller 15kw
« Svar #15 skrivet: 10 augusti 2011, 19:47:04 »
 Thumbsup
Mkt tacksam för svaren.
Vi har en ganska stor ängsplätt som vi ändå hade tänkt skövla och göra till en gräsmatta(i framtiden).Då kanske man ska dra ner en jordvärmeslinga där samtidigt ;)
Jag köper en 15kw om inte hålen skulle orka så får jag komplettera med jordslingan.
Hur långa aktiva hål är minimum till en 15kw pump?

mvh

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: väljer mellan 12 eller 15kw
« Svar #16 skrivet: 10 augusti 2011, 20:20:31 »
ja med det effektutaget skulle jag vilja ha minst 2*200  dÃ¥ har du runt minus 2 vid dut .
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: väljer mellan 12 eller 15kw
« Svar #17 skrivet: 10 augusti 2011, 21:02:10 »
ja med det effektutaget skulle jag vilja ha minst 2*200  dÃ¥ har du runt minus 2 vid dut .
cocacola *vinkar*
det var rejäla hål.Hört att nibe snålar på sina djup på hemsidan.men där står det 2ggr100m-2ggr140m.
sen har jag juh ganska lång sträcka till pumpen (lite extra energi)..men jag får med andra ord chansa med 15kw och kompletera med jordslinga senare..

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: väljer mellan 12 eller 15kw
« Svar #18 skrivet: 10 augusti 2011, 21:30:40 »
ja jag vill säkerställa källan till värmepumpen "tömmer" vi den blir inte avkastningen den vi tänkt
och skillnaden mellan förÃ¥ngning  kondensering ökar . desto tätare process desto bättre verkningsgrad och mindre slitage pÃ¥ kompressorn .Det medgör ocksÃ¥ en bättre förutsättning för lite längre hÃ¥llbarhet.
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: väljer mellan 12 eller 15kw
« Svar #19 skrivet: 11 augusti 2011, 21:50:20 »
Räknar man scablon med den ytan blir det ca 35watt per m2  (har räknat pÃ¥ golv värme )
med en 16 kwh maskin(som jag har i programmet) och 2 hÃ¥l pÃ¥ 140 meter Aktivt blir det -5,1 vid dut  brytpunkten -11 för spetsköp

en 12 kwh värmepump ger ett spetsköp frÃ¥n - 4   1120 kwh om Ã¥ret i spets  2*140 meter aktivt ,,
detta blir med beräknat effekt utag på din stora fastighet enligt ett schablon prog
ska man ha det mer exakt måsta man titta lite på plats m-m
cocacola *vinkar*
Bara att inse att man borrat för lite.Men får göra det bästa av situationen..
Hur stor pump hade du haft till mitt hus om du hade projekterat det,mer än 15kw?
Vi kommer att vänta med att bygga klart övervåningen.Om jag drar jordkabel senare hur lång kabel är lagom i så fall?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: väljer mellan 12 eller 15kw
« Svar #20 skrivet: 11 augusti 2011, 22:15:59 »
Det beror lite på vilken typ av verksamhet du ska ha i garaget på 200 m2 ..
Jag brukar anpassa lösningarna till Behoven  sÃ¥ vad hade du tänkt göra i garaget.
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: väljer mellan 12 eller 15kw
« Svar #21 skrivet: 11 augusti 2011, 22:21:46 »
Man får inse att man borrat för lite,men får försöka göra det bästa av situationen.
Rätta mig om jag är ute och cyklar.
Jag köper 15kw pump paralellkopplar borrhålen.Borde räcka då vi väntar med övervåningen på huset ett tag..
förbereder för att kunna komplettera pumpen med jordvärme.(drar ut 2 kollektorrör från plattan som sen kan skarvas då jordkabeln grävs ner.
LÃ¥ter de bra?
mvh

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: väljer mellan 12 eller 15kw
« Svar #22 skrivet: 11 augusti 2011, 22:25:43 »
Inte göra nåt speciellt skulle räcka med kanske typ 15grader där.dock så har jag ett rum som sitter ihop me garaget och där vill jag kunna ha 18-20grader.ca 60kvm garage delen 140kvm

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: väljer mellan 12 eller 15kw
« Svar #23 skrivet: 13 augusti 2011, 08:02:38 »
Hur jag skulle dimensionerat frågar du . med dom uppgifter som framgår här och med det faktum att du inte ska ha någon verksamhet som öppnar och stänger garage dörrarna hela tiden .
En 16kwh VP med 2*200 meter , då finns lite spelutrymme för någon form av framtida aktivitet
i garaget som kan kräva momentana utag av extra energi..
I ett nybyggnads skede som ni gör Brukar jag alltid rekomendera full effekt + på en v-p installtion . förhoppningsvis ska familjen bo där ca 50 år eller mer , Och energin blir inte billigare .
Sen har du möjliheten att komplettera med en jordkollektor på ängen som du skriver , Då kommer det att bli riktigt bra . Om du tänker ta det lite senare så glöm inte att redan nu sätta av 2 ventiler för jordkollektorn , Det underlättar när den ska installeras.
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: väljer mellan 12 eller 15kw
« Svar #24 skrivet: 13 augusti 2011, 23:48:33 »
 Thumbsup
Om jag väntar med övervåningen och kanske skruvar ner värmen i garaget tills jordvärmen är installerad så kanske hålen klarar att ge den energin som behövs så länge?

Är en bra bit ner till ängen från pannrummet kan de ge några negativa effekter?(Typ tungt att pumpa runt vätskan i kollektorslangarna?

Hur lång/långa slingor i jorden krävs för att få ut tillräckligt med effekt tror du?

mkt tacksam för dina svar och din hjälp

mvh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: väljer mellan 12 eller 15kw
« Svar #25 skrivet: 14 augusti 2011, 08:46:48 »
Hej!
På begäran gjorde jag en kalkyl, räknade på 480 m2 x 45 W/m2 = 21,6 kW vilket är tilltaget om det ska vara FTX också.
Det som är tveksamt är om 2 st 140 m borra räcker, enligt kalkylen är det på håret.
Man kan tillgodoräkna sig slangen i backen, 3 m markslang motsvarar 1 m borra ungefär.
Men om du har lite lägre temp i garaget så skulle jag tro att det kommer funka fint.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: väljer mellan 12 eller 15kw
« Svar #26 skrivet: 14 augusti 2011, 09:07:39 »
Härligt och tack för all hjälp jag fått.då blir det att inforskaffa en 15kw pump.
Förbereder för framtida jordvarme..
Är tillsammans ca 70meter från hålen.risken finns att vi inte kommer ner på 100cm djup..
Gör det nån skillnad om jag lägger 100mm frigolit över slangarna för att skydda för kärlen.hörde att det motsvarar typ 50cm djupare grävning..
Mvh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!