0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hmm, hos mig har alltid kb in legat en bra bit över kb ut även när pumpen har stått still ett bra tag.
Om diffen på kb minskar så har antingen flödet/cirkulationen ökat eller energiuttaget minskat.Att flödet ökar på kb brukar kunna inträffa om silen rensats, i annat fall så har maskinen tappat effekt av någon orsak.Givetvis förutsätter resonemanget att givarna inte har ändrat sin nogranhet och att det inte är nån varvtalsstyrning inblandad på anlägningen.
Citat från: ferlin skrivet 10 december 2009, 10:20:03Hmm, hos mig har alltid kb in legat en bra bit över kb ut även när pumpen har stått still ett bra tag. Köldbärarpumpen måste gå när man provar om givarna visar lika, gör den inte det säger resultatet ingenting.
Jag hade ett läckage på kalla sidan i våras då det rann ut en del köldbärarvätska, det var en koppling vid kb-pumpen som hade "gängat upp" sig vad jag förstod. Det är fixat så jag tror inte att det finns ngt läckage, nivån har inte ändrats sedan dess, det enda jag tycker är knepigt är att jag inte fick upp nivån när jag fyllde. Upptäckte som sagt att kb-ut visar mer än kb-in när jag tvångskörde kb-pumpen igår.
Vad/hur kan jag göra själv för att få ut luften? Finns ju inte så mkt annat jag kan göra än att fylla på vätska känns det som?
Jag har jordvärme, finns det ngt motsvarande trick för det?
Givarna på köldbärarsidan lever ett hårt liv med mycket fukt. Blir det fel på några givare är det oftast de för köldbäraren eller utegivaren. Det kan vara något som har kommit. Tränger det in fukt minskar resistansen och det tolkas som högre temperatur. Skulle deltaT på kalla sidan ha sjunkit med en grad betyder det att ungefär en fjärdedel av pumpens effekt har försvunnit. Det kommer att märkas i vinter. Jag skulle avvakta och se om pumpen klarar att värma huset ner till samma utetemperatur utan tillsatsel som tidigare. problemet.
som sagt. jag har slutat fylla på kallsidor med enbart sprit via kärlet. offtast lönlöst. vill man kan man trycksätta kärlet och slingan om du skruvar på en nippel (däckventil) så du kan trycka med någon handpump. var sitter säkerhetsventilen t.ex. sitter den på kbut som den ska göra så kan man avlufta via den. men sett att den många ggr sitter på kärlet som sitter på kbin.allt är beroende på hur vvs killen har kopplat rören. de ska va högpunkt på kärlet, men inte nödvändigtvis för har man luftfritt spelar de ingen roll vart kärlet sitter. vi sätter påfyllnadssatsen på inkommande (kbin) från vägg/pem vinklar rakt upp, ovanför sitter kärlet. mellan satsen och kärlet sätter vi ett T-rör som går på KBin. på de viset kan eventuell luft flyta upp eller fångas av kärlet.de är lönlöst att göra något själv annars. när luften åker in i cirkpumpen slår den isär lutbubblor ännu mer å skickar tillbaka igen. så de är himla svårt att stå inne å lufta något som kanske är på väg ut i backen 100 meter bort.vanlig jordslinga bör gå att avlufta med i princip vilken typ av pump som helst. jetpump/dränkpump t.ex. koppla bara på påfyllnadssatsen sitter den rakt upp så koppla mot översta kopplingen.koppla en lös slang på nedersta kopplingen starta vp så den kan hjälpa till att flytta spriten. led sen tillbaka spriten ner i en tunna med slangen. var du med då dom fyllde slingan så vet du nog på ett ungefär hur de ska gå till. kör man t.ex claes ohlson grejjer. kanske de är idé att låta den avlufta 12-24 timmar. för att va säker på att den orkat flytta all luft. slangen kan ju ligga på olika djup beroende på hur seriöst slangen är nedgrävd. eller ligger i lutande backe. nya påfyllnadsatsen ivt kör har bara 2 kranar. gamla sorten har 3. har den 3 så ska där slangarna kopplas dom öppnas och den i mitten stängas vid avluftning. och den i mitten kan tillfälligtöppnas för att lufta mellan slangarna.
OK, låter bra Ska iaf knalla och fylla på vätska och se om jag får upp nivån i exp.kärlet. Det sitter på klart högsta punkten i systemet vilket borde underlätta för avluftning.