Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställning av elpatron  (läst 4092 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IngaB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Inställning av elpatron
« skrivet: 08 januari 2010, 17:20:35 »

Jag har CTC Eco El 1550 och CTC Eco Air modell 105 installerad i september 2009.


Någon har rekommenderat mig att sätta elpatronen i nedre pannan på 0 kw och i stället öka kapaciteten på elpatronen i övre pannan så att den ensam värmer vattnet när pumpen står still. Är det klokt at göra så och vad leder det till?

IngaB

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställning av elpatron
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2010, 08:31:53 »
Den undre går bara när pumpen står still så den skall stå på 6kw annars får du nog dåligt med varmvatten
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställning av elpatron
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2010, 12:37:26 »


Någon har rekommenderat mig att sätta elpatronen i nedre pannan på 0 kw och i stället öka kapaciteten på elpatronen i övre pannan så att den ensam värmer vattnet när pumpen står still. Är det klokt at göra så och vad leder det till?

IngaB

Nej, det är inte klokt att göra så. Den som säger det, förstår inte hur nedre elpatron fungerar.
När värmepumpen kopplas till, kopplas nedre elpatron bort, de kan inte strömförsörjas samtidigt.
Om värmepumpen av någon anledning spärras (kopplas bort), antingen av för kallt ute eller om den spärras i inställningsmenyn, så kopplas nedre elpatron in automatiskt.
Den måste då vara ställd på 6kW för att kunna ersätta värmepumpen, ställer man den på 0kW, så har man ingen reserv för pumpen.

Så länge man vet vad man gör och har koll på vad som kan hända, kan man väl göra vad man vill. Men normalt har man bara tillgång till 6kW på övre patronen och då behövs nog den nedre om pumpen har spärrats.

//Ronnie
« Senast ändrad: 09 januari 2010, 12:44:38 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Inställning av elpatron
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2010, 14:20:08 »

Jag har CTC Eco El 1550 och CTC Eco Air modell 105 installerad i september 2009.


Någon har rekommenderat mig att sätta elpatronen i nedre pannan på 0 kw och i stället öka kapaciteten på elpatronen i övre pannan så att den ensam värmer vattnet när pumpen står still. Är det klokt at göra så och vad leder det till?

IngaB
hallå
jag håller med Ronnie,man ska aldrig stänga av den nedre patronen,vad man kan göra och vad jag tror någon menade till dej är
att under vår - sommar - höst kan man stänga av den övre patronen och köra så länge man tycker att värme och vv räcker,då slipper man ett par onödiga tillstötta kw per år,man försöker helt enkelt låta värmepumpen klara allt så länge det går.
skulle kunna tänka mej att meningen är så här.
Ha dé
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!