Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny forskning om vedeldning  (läst 10122 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B-s

  • Gäst
B-s
SV: Ny forskning om vedeldning
« Svar #75 skrivet: 16 februari 2017, 22:56:37 »
Mindre import?
Nu skall jag ju säga att jag inte vet vad elen går till just här men jag antar att det går till basindustrin då och sommartid importeras billig vatten el från Sverige från Norge, kanske får ni inte 4 cent brutto då hela året, vad vet jag? Är säkert viktigt för Finland som importerar el och säkrare för oss i södra Sverige om man skall vara krass.

Din vindkraft beräkning tycker jag inte stämmer , samtidigt vet jag ej hur mycket det blåser därikring, så kan du förklara mer detta mer?

Hursomhelst för att matcha er investering kastar jag in bio kraftvärme för 1,9 miljarder SEK i södra Sverige vilket ger 0,54TWh/Ã¥r, (en av leverantörerna frÃ¥n Finland Valmet om jag minns rätt?). Detta gÃ¥r mest vintertid. Kommer inte ihÃ¥g produktions kostnaden exakt inkl allt, tror det var kanske 60 öre (skall kolla detta), men nu kommer det fina: inhemska jobb och pengar som snurrar runt samt att kunderna vet och betalar totala priset direkt och dÃ¥ utan egentlig risk (eller för att behöva flytta  ;)). tummenupp
 

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny forskning om vedeldning
« Svar #76 skrivet: 16 februari 2017, 23:45:00 »
Skönt för finnarna att bli självförsörjande på el, och slippa beroende av rysk gas eller svensk el, nu när vi riskerar gå mot underskott.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2961
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Ny forskning om vedeldning
« Svar #77 skrivet: 17 februari 2017, 06:54:59 »
Det känns som att här bryr sig inte finska staten om att skapa jobb i landet. Bättre att köpa från utlandet. T.ex strikta regler gällande torvtäkter. Men ännu tror jag att skog kommer att bli dyrt då nästan alla häromkring övergått från olja till flis.

Angående vindkraft räknade jag med en miljon euro per MWh i investering. Kan ju vara lite i överkant. Just nu monteras det upp några möllor 5km bort. Trodde att de skulle vara nya, men läste att de var 8 år gamla från Holland. Varför montera upp gammalt? Sen finns det Finlands första vindkraftpark 15 km norrut, 4 små som aldrig fungerat, bara problem konstant. En större mölla monterades upp för runt 3 år sedan i vasa, nu är bolaget i konkurs.

Vattenkraft får absolut inte byggas ut, tänk på fiskarna!

Gällande kärnkraften känner jag mig säkrare med finska gubbar än med ryska.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny forskning om vedeldning
« Svar #78 skrivet: 17 februari 2017, 14:01:33 »
Finns en hel del snurror som plockas ner och säljs billigt.
Bidragen till vindkraft har gjort att en del satts upp i lägen där de inte producerar något, i Tyskland, Holland, Sverige kanske på andra håll.
Olönsam vindkraft kommer att bli en följetong framöver, av den anledningen.
Vi kommer att få se övergivna vindkraftparker, en sorglig syn.
Det går till så här: vindkraftbolaget är skyldigt att demontera och återställa marken.
1300 ton betongfundament översta delen ska bilas bort.
Men de har knackig ekonomi och var ändÃ¥ bara in it for the money, inte för att rädda världen.  ???
Alltså bildar de avvecklingsbolag som tar över de olönsamma snurrorna.
Sätter avvecklingsbolag i konkurs. Vem ska sen stå för kostnaden? Markägaren?
Det blir nog skattebetalaren. Hen som frÃ¥n början subventionerade eländet.  >:(

http://www.atl.nu/skog/varnar-for-konkurser-inom-vindkraften/
http://www.allehanda.se/opinion/insandare/platskrot-tonvis-av-betongfundament-kvarlamnade-snurror-vem-tar-ansvaret-for-vindkraften
"Vindkraftverkens livslängd beräknas till 25 år och det är vindkraftbolagets ansvar att nedmontera, bortforsla och återvinna allt material. Det är bland annat enorma plåtmängder samt ett hundratal kilo neodym, det ämne som gör att radioaktivitet frigörs när neodymet bryts och arbetarna i Kina får skador.
Det åligger däremot markägaren att ta bort det övre skiktet av minst 1 300 ton tungt armerat betongfundament som ligger nedgrävt i marken.
30 centimeter skall bilas bort och sedan jordfyllas, till en kostnad av cirka fem miljoner kronor per fundament – ett omfattande och kostnadskrävande arbete för dem som efter 25 år har ärvt ansvaret för den exploaterade marken."
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Vindkraft/Nedmontering-av-vindkraftverk-och-ansvar-for-aterstallande/  mesigt värre  :(


« Senast ändrad: 20 februari 2017, 19:34:24 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Ny forskning om vedeldning
« Svar #79 skrivet: 17 februari 2017, 20:49:46 »
Har kollat på en hög av dessa dokumentärer om Thorium reaktorer, och jag gillar grön energi med
Mycket intressant och Kirk Sorensen är verkligen rolig att lyssna på och verkar påläst


Sen så länge klassklyftorna finns och kapitalism regerar så kommer vi alltid vara oense och slåss om grejer och ha svårt att förändra saker.
Girighet och konkurrens är det överklassen, bankerna, o diverse intressegrupper/företag lever gott på.

B-s

  • Gäst
B-s
SV: Ny forskning om vedeldning
« Svar #80 skrivet: 18 februari 2017, 20:37:11 »
Vore intressant att veta mer om thorium reaktorer i en ny tråd.

För att komma tillbaks till trÃ¥den, hälsoeffekter för hjärt kärl och stroke riskgrupper av att hugga och stapla veden m.fl är nog väldigt stora,   dessutom ekonomiskt sunt i ett nationellt perspektiv, bÃ¥de i liten och stor skala.  tummenupp tummenupp tummenupp
Mvh ::)

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ny forskning om vedeldning
« Svar #81 skrivet: 11 mars 2017, 23:43:15 »
Hmm .... annars så har nog biobränslen t.ex. minimala CO2 utsläpp jämfört med andra energikällor ...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!