Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tensider i köldbärare  (läst 1278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sloke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Tensider i köldbärare
« skrivet: 03 januari 2008, 23:44:27 »
Hej.
Jag är lite nyfiken om någon har provat med tensider i köldbäraren, detta för att minska ytspänningen på vätskan. (lättare för pumpen att arbeta samt bättre ytkontakt i växlaren). Har någon oxå provat med Waterwetter som skall tillföra extra smorning i systemet, typ till KB-pumpen. Samma sak funderar jag på att montera in en "spirovent" i köldböraren. Har hört att effekten kan öka till 10%. Detta när man får bort microbubblorna i vätskan. (Som ni vet så är det luften i husisoleringen som isolerar).

Vore tacksam för svar..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tensider i köldbärare
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2008, 05:48:26 »
Prova gärna och rapportera dina försök. Men i och med att ytspänningen sänks så ökar risken för läckage...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tensider i köldbärare
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2008, 10:23:51 »
Det är väl viskositeten man i första hand vill minska, inte ytspänningen. Någon bättre ytkontakt i värmeväxlaren kan det inte bli som jag ser det.

Samma sak funderar jag på att montera in en "spirovent" i köldböraren. Har hört att effekten kan öka till 10%.

Vad är det för effekt som påstås öka?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tensider i köldbärare
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2008, 15:08:07 »
Hej.
Samma sak funderar jag på att montera in en "spirovent" i köldböraren. Har hört att effekten kan öka till 10%. Detta när man får bort microbubblorna i vätskan. (Som ni vet så är det luften i husisoleringen som isolerar).

Vore tacksam för svar..
Hej Spirovent tar bort luften vilket alltid är svårt i ett kallt system. Men tyvärr så påverkar det inte effekten.
Om det ska ha en påverkan på effekten så måste det finns stora luftmängder låsta i brinen.
Hur som helst att bli av med luften blir enkelt.
Jag har själv spirovent air & dirt på brinen , värmebäraren samt solfångarkretsen med glykol och det fungerar bra.

Sen är det tyvärr som Roland säger. " Det är väl viskositeten man i första hand vill minska, inte ytspänningen. Någon bättre ytkontakt i värmeväxlaren kan det inte bli som jag ser det. "

Om du vill få det bättre så kolla viskositeten på mediet kontra värmekapacitet talet vid det aktuella blandningsförhållandet.
Lägsta viskositeten samt högsta värmekapacitet vid aktuellt blandningsförhållande.

Mvh
Tony  *vinkar*

« Senast ändrad: 04 januari 2008, 15:23:09 av Tony B »
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!