Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?  (läst 31163 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #75 skrivet: 09 januari 2013, 10:04:45 »
Thermia verkar ju ha satt 20 min värme bara för roligt för det värdet används vad jag förstår inte.
Tycker det är hur simpelt som helst men kanske thermia har fel och ni har rätt a:gl
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #76 skrivet: 09 januari 2013, 11:37:25 »
när används 20 min värdet ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #77 skrivet: 09 januari 2013, 13:07:39 »
när används 20 min värdet ?
Kanske här:
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #78 skrivet: 09 januari 2013, 16:24:55 »
Precis så där trodde jag det funkade men enligt måle10 så lär det funka på annat sätt ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #79 skrivet: 09 januari 2013, 16:32:45 »
Precis så där trodde jag det funkade men enligt måle10 så lär det funka på annat sätt ?
Vad menar du Sc:,h
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #80 skrivet: 09 januari 2013, 16:41:43 »
Du skrev nått med att den växlar efter 5 minuter men skit i det. Om man anger 20/20 så kommer vp att göra värme 20 minuter och därefter göra vv i 20 minuter och hålla på och växla på det viset så länge vv tempen ligger under startvärdet samt ligger - på gradminuterna korrekt eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #81 skrivet: 09 januari 2013, 17:31:14 »
Du skrev nått med att den växlar efter 5 minuter men skit i det. Om man anger 20/20 så kommer vp att göra värme 20 minuter och därefter göra vv i 20 minuter och hålla på och växla på det viset så länge vv tempen ligger under startvärdet samt ligger - på gradminuterna korrekt eller ?
Du är väll med på att när det står 20/40 minuter är satt som standardvärde.det är alltså den beräknade tiden för värme 20 minuter vid kurva 40 och integral -60 vid 0 och varmvattentiden 40 minuter vid 44 °C upp till RP sluter.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #82 skrivet: 09 januari 2013, 17:51:21 »
Vadå beror det på kurvan också hur långt 20 minuter är nu blev det riktigt snurrigt Sc:,h Men svara gärna på min fråga som jag ställde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #83 skrivet: 09 januari 2013, 19:06:47 »
Vadå beror det på kurvan också hur långt 20 minuter är nu blev det riktigt snurrigt Sc:,h Men svara gärna på min fråga som jag ställde.
Jodå stämmer bra som du uppfattade det.Tänkte vi skulle forsätta på dom större villa som har plattväxlare men tror inte det är någon ide.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #84 skrivet: 09 januari 2013, 19:12:03 »
Hejda dig där om du kan. Du kan få ett nytt kök och ett nytt badrum för vad det kostar att byta fönster. Det är extremt sällsynt att fönster måste bytas. Det är egentligen bara om de var av dålig kvalitet redan från början, och det innebär i så fall att det inte är gamla fönster, utan ganska nya. Gamla fönster är oftast gjorda av utvalt tätvuxet kådrikt virke. För det mesta behövs bara en rejäl översyn. Tätningslister tex ska man alltid ha koll på, det gör man enklast genom att på vintern kolla om det känns något drag, man känner helt enkelt med handen längs karmen och springor en dag när det blåser och markerar med en tejpbit. Blir det imma mellan fönsterrutorna så markerar man där också. Sedan åtgärdar man en skön sommardag. Kostnaden för att köpa nya fönster är så hög så den lilla skillnaden som finns i u-värde motiverar inte byte. Dessutom är de gamla oftast mycket snyggare. Titta i Köpenhamn, om du är där någon gång. Där är det vanligt med gamla vackra fönster, de är inte rädda att gå ute med lite färg, pensel och lite kitt och bättra på lite. Det sättet är mycket bättre än det svenska där vi väntar tills fönstren ändå måste bytas, gärna nya livlösa, och gärna med bidrag. Isolera på vinden istället, tycker jag, det är superbilligt och betalar sig första eller andra vintern, ett fönserbyte betalar sig på 30 år, och då är det ändå dags att köpa nya fönster. Så, nu har jag sagt vad jag tycker om den saken :)

Problemet här är att träet i de flesta av fönstrena har börjat murkna...  :'( Det är klart, om det finns folk som renoverar gamla fönster, sÃ¥ gärna för oss, fönstren i skolsalen är vackra som de är.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #85 skrivet: 09 januari 2013, 19:15:38 »
Är träet dåligt skulle jag inte renovera nya fönster är normalt inte så dyrt om det är av vanlig modell.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #86 skrivet: 09 januari 2013, 19:19:21 »
Oj, vilken fart det blev pÃ¥ trÃ¥den!  ::)

Jag sänkte tempen till 41 °C, men min fru upplevde att vattnet blev kallare direkt, sÃ¥ där fick jag höja till 43 °C  ;). Ställde även om varmvattentiden till 30 minuter till att börja med. Ã…terkommer senare om/när jag märker resultat.

Pratade med firman som levererat VP:n om diffen på KB, men de trodde att det kunde vara givarefel och ville att jag skulle testa att mäta tempen direkt på rören istället. Har inte hunnit med det än, dock.

Värmefotografen och Varmt om foten: Jo, jag har läst om detta, och det är kanske nÃ¥t att titta pÃ¥, men precis som ni skriver blir det nog inga trevliga "bilder"!  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #87 skrivet: 09 januari 2013, 19:20:17 »
Jodå stämmer bra som du uppfattade det.Tänkte vi skulle forsätta på dom större villa som har plattväxlare men tror inte det är någon ide.
Då funkar ju styren i stort sett lika som på nyare Thermia i alla fall vad det gäller prioritering som jag var inne på från början. Kan ta villa pumparna i egen tråd dom har jag absolut ingen koll på och tror inte Ts är intresserad av att vi sabbar tråden mera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #88 skrivet: 09 januari 2013, 19:22:25 »
Är träet dåligt skulle jag inte renovera nya fönster är normalt inte så dyrt om det är av vanlig modell.

Mja, skolsalens fönster är en historia för sig, men övriga är normalstora fönster från 70-talet.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #89 skrivet: 09 januari 2013, 19:40:03 »
Då funkar ju styren i stort sett lika som på nyare Thermia i alla fall vad det gäller prioritering som jag var inne på från början. Kan ta villa pumparna i egen tråd dom har jag absolut ingen koll på och tror inte Ts är intresserad av att vi sabbar tråden mera.
suck nyare pumpar Sc:,h jag skrev ju att det inte skulle bli nÃ¥gon hitt med varmvattnet  men tycker lika som dig att inte sabba ts trÃ¥d.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!