Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Larm lÃ¥g temperatur köldbärare ut.  (läst 35539 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Larm låg temperatur köldbärare ut.
« Svar #60 skrivet: 14 februari 2015, 09:24:28 »
det man tar isär i en 1245 (och ev även i 1255) är iaf 3 st kontaktstycken och fyra o-ringade rörstosar,
man lossar alltså aldrig enskilda el anslutningar eller så.
men man måste in och rota där givarna sitter, och är man inte försiktig så, jag har sett hantverkare som hellre är snabba än noggranna, särskilt om de går på fast pris

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: Larm låg temperatur köldbärare ut.
« Svar #61 skrivet: 14 februari 2015, 14:33:34 »
Fast om det skulle vara något uppenbart felmontage så är det ju skumt att pumpen gick "perfekt"från 27/11-31/12. Vad jag kan se är värdena på kb och vb osv samma nu som i december och elförbrukningen snittar runt 55 kW/dygn(totalt). /LOB
sant !!,bra att det löst sig iaf!!(fast nog är man lite nyfiken på om och iså fall vad dom hittade?)jag personligen skulle uppskatta för att inte säga kräva att få veta vad som är gjort.
om inte reparatören vet vad han gjorde och kan förklara varför vp stannade så kan ju lika gärna pumpen stanna igen om en vecka.
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Larm låg temperatur köldbärare ut.
« Svar #62 skrivet: 14 februari 2015, 19:25:54 »
Tryckte väl inte ihop kontaktstyckena ordentligt. .
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: Larm låg temperatur köldbärare ut.
« Svar #63 skrivet: 14 februari 2015, 20:50:46 »
Tryckte väl inte ihop kontaktstyckena ordentligt. .
nåt sånt ja!!!
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Larm låg temperatur köldbärare ut.
« Svar #64 skrivet: 01 december 2015, 21:15:17 »
Hej
Efter den struliga perioden när pumpen gick som skit har den tuffat på och nu är det dags för årssummering. Pumpen installerades 20141127 och i fredags (20151127) hade den gått ett år. Total elförbrukning(alltså även hush.el) landade på 15647 kWh. De tre senaste åren med min gamla IVT låg jag i snitt på 21500 kWh och min enda vinter med elpanna drog närmare 48000 kWh. Man bör dock komma ihåg att detta år varit riktigt milt fast å andra sidan fick jag köra en del elelemnt och elpatron när det strulade som värst med kb-in felen.
Totalt antal timmar i drift:  6312 timmar
 Antal starter kompressor: 3012
Systemet med innegivare har funkat klockrent. Alla rum utom ett ligger på minst 20 grader men aldrig över 21(innegivare ställd på 20). Varför ett rum ligger lägre är oklart annat än att det ligger på norrsidan.
Jag tror att pump och pumpstorlek blev rätt för mitt hus. Kan dock tänka mig att om det blir en klassisk köldperiod med en temperatur under -30 i flera dagar kommer kanske inte radiatortempen räcka till. Huset hade från början kokseldning så systemet är nog närmare högtemp än lågtemp. Idag med -2,5 går det ut 39 grader på radiatorerna.
Vet inte om min information har ngt värde för någon men ibland kan det ju vara intressant att slutföra en tråd och någon med liknande hus/effektbehov kanske kan ha nån nytta. Dessutom kan jag passa på att tacka alla som gav tips när den strulade i januari februari. / LOB
« Senast ändrad: 01 december 2015, 21:18:08 av lob »
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Larm låg temperatur köldbärare ut.
« Svar #65 skrivet: 02 december 2015, 21:31:54 »
 tummenupp
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!