Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar Ecoel+EcoAir  (läst 2592 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenzo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Inställningar Ecoel+EcoAir
« skrivet: 21 december 2008, 19:02:26 »
Hej på alla!

Är nybliven ägare av en EcoEl+EcoAir 107 och fick av installatören veta att fabriksinställningarna
duger alldeles utmärkt och att man inte skall behöva ändra på någonting för att det skall
funka bra. VId närmare eftertanke så finns där ingen logik i det påståendet, dessa maskiner
säljs ju över hela landet och det verkar orimligt att tro att fabrikinställningarna skulle funka
i vilket hus som helst på vilken plats i Sverige som helst... När man tiitar runt här på forumet
så vimlar det av tips och trix men är man helt grön blir det lika förvirrande som en sandkarta
i Sahara.... Så min fråga är, finns här någon som kan ge mig tips på hur jag ställer in det som
behövs ställas in utifrån mina förutsättningar och som ger en bra kompromiss mellan komfort och ekonomi?
Förutsättningarna är följande:
1-plan hus från 1965 med inredd källare ytan är ca 120 kvm per plan, fönster och dörrar är bytade
till 3-glas i övrigt är det original. Vi är 2 vuxna+1 barn i hushållet. I huset finns två LV-pumpar som fortfarande
är i drift i väntan på att fläkt-konvektor skall installeras i källarplanet som är helt öppet och två
radiatorer som skall installeras på gatuplanet. Varmvatten gör vi glatt av med i hyfsat stora mängder
och runt 21 grader vill man väl ha.

Alla tips är välkomna, men glöm inte att jag har noll koll på läget :).

God Jul på Er Alla

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Inställningar Ecoel+EcoAir
« Svar #1 skrivet: 21 december 2008, 19:06:57 »
Hur kan man köpa ngt av en sådan installatör, han skulle åka ut med huvet före
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställningar Ecoel+EcoAir
« Svar #2 skrivet: 21 december 2008, 19:10:20 »
LÃ¥t mig gissa, han satte inte upp din innegivare som följer med EcoEl?  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar Ecoel+EcoAir
« Svar #3 skrivet: 21 december 2008, 19:57:08 »
Hej Kenzo!

Du kan väl börja med att läsa lite här:   http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22750.msg220465#msg220465

Sedan kan gissningen av Carl N mycket väl vara riktig. I så fall, ta kontakt med installatören och be att få din rumsgivare installerad liksom strömkännarna, om de också skulle saknas. Båda dessa grejor ingår i leveransen och skall installeras enligt CTC.

//Ronnie
« Senast ändrad: 21 december 2008, 20:04:45 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Kenzo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar Ecoel+EcoAir
« Svar #4 skrivet: 21 december 2008, 20:23:14 »
Ni har har klart för Er i Era antagande  :), innegivaren ligger kvar i kartongen och strömkännare likasÃ¥.... Jag skall själv
smälla dit prylarna eftersom jag inte tror inte jag vill se fanskapet igen..

Ronnie, skall kika på tråden du länkade till och se om jag blir klokare.

Tack så länge

Utloggad Kenzo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar Ecoel+EcoAir
« Svar #5 skrivet: 21 december 2008, 22:34:04 »
Nu har jag läst lite inlägg och har nu följande inställningar, några kommentarer?

Aktuel Driftinfo.
Panna           39 (60) Jag kör extra vv tror att det är därför 60
Framled         31(30) 6 grader ute
Panna Nedre   42(50)

Avancerat ->Inställningar
Elpanna 47
Elpanna max 0,0
Elpanna Nedre 50
Elpanna N kw 6
Fördröj Shunt 180

Inställningr Hus
Max framled       55
Min framled        FrÃ¥n
Husvärme frÃ¥n    16
Lutning              50
Justering            0


Ser detta vettigt ut ?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar Ecoel+EcoAir
« Svar #6 skrivet: 21 december 2008, 22:51:13 »
Ja, i stort sett. Det viktiga är att förstå hur pannan och pumpen funkar, sedan lär man sig snart hur den bör ställas in.

Du behöver inte begränsa framledningen till 55º om du inte är rädd för att skada något av värmen, typ golvvärme eller sånt.
Kör du extra varmvatten och vill ha 60º i pannan, måste du nog ha elpatronen tillkopplad, pumpen klarar ju bara max 55º. Men det går utmärkt att köra extra varmvatten med enbart pumpen, men det blir högst 55º, men det räcker en bit.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Inställningar Ecoel+EcoAir
« Svar #7 skrivet: 22 december 2008, 23:02:43 »
Till våren...

kanske du skulle sänka "Husvärme från" till tex 10 ºC. Det kan vara onödigt att starta husvärmen (värme på radiatorerna) om utetempen skulle gå ner mot +16 ºC sommartid.

Men som Ronnie skriver, det beror mycket på hur huset och pannan funkar ihop.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!