Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor om Diplomat Duo 12 installation med acktank  (läst 5834 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blueswede

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Hej
Här kommer mitt första inlägg/frÃ¥ga i detta forum, det finns mkt samlad kunskap sÃ¥ jag tänkte varför inte prova!  tummenupp

Bakgrund:
Min nya pump är kopplad mot min befintliga acktank (hade tidigare en luft/vatten VP) och radiatorkrets matas via ESBE bivalent shunt och ESBE shunt motor som styrs av VP´n.
Till tanken finns också en solvärmeslinga samt en vattenmantlad spisinsats kopplad.
Framledning från VP går till toppen på tanken och returen från botten på tank (vinterläget) eller till mitten (sommarläget), sköts manuellt med 2 ventiler.

Fråga och fundering:
När VP´n inte laddar ack tanken så stannar Brine cirkulations pumpen vilket är som det ska. Men min fundering är....borde man inte på något sätt även få cirkulationspumpen till ack tank att också stå still när VP´n stannat?
Min logik säger mig annars att man bara pumpar in det kallare vattnet från botten på tanken till toppen igen och det kyler väl bara av tanken fortare och stör den skiktning av varmt o kallt som är det man vill ha samt får VP´n att starta tidigare än behovet egentligen är.

Tacksam för synpunkter och om jag tänkt/resonerar fel!  a:gl
Kan man flytta om givarna från framledning och retur till tanken för VP´n eller koppla in 2 nya som reglerdatorn kan arbeta med?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2014, 21:45:16 »
Visst har du rätt i att cirkpumpen ska stå när vp står tror Thermia har nått dom kallar buffert styr vilket innebär att man kopplar in en extern framledningsgivare som känner tempen i tanken vet tyvärr inte hur eller vart men det är inte rekommenderat att vp pumpar runt 90 gradigt vatten när du eldar då får du troligtvis ett fel larm.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad blueswede

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2014, 22:17:05 »
Hej o tack för din input Smurfen.......
Det kommer aldrig att eldas till nivÃ¥er runt 90 grader utan det är mera mysbrasa dÃ¥.  tOOmten
Ack tanken är pÃ¥ 750 liter och det kanske kan va möjligt att om man  tokeldar att fÃ¥ upp temperatur runt 70 grader, jag bara eldar vintersäsong och vid kall väderlek.
Mesta energin gÃ¥r ju dÃ¥ ut i radiatorerna i alla fall....o det är ju det man vill  ::)

Är det någon som vet vart denna/dessa temp givare skall anslutas i en Diplomat Duo 12´a mot ack tank?
Såg i en av inkopplingsbeskrivningarna att det fanns plint med 325/326 "top" samt 311/312 "start".....men det måste väl sättas någonting mera i inställningarna i reglerdatorn eller anpassar programmet sig om det känner att givare finns?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2014, 22:38:26 »
Dom du nämner styr varmvattenproduktionen och har inget med värmen att göra, värmen styrs av framledningsgivaren (tillsammans med utegivaren) och den är kopplad till plint 301 och 302. Vill man stoppa cp då ingen värme produceras tror ja att man får montera in ett relä som är parallellkopplat med kompressorn. CP är ansluten till plint 213 och nolla.
Det kan tänkas att man med reglerdatorn kan köra CP momentant  men nÃ¥tt sÃ¥dant läge hittar jag inte i hastigheten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad blueswede

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2014, 22:47:52 »
Hej Svenske Kocken  8)

Men om CP står still samtidigt med kompressor hur kan då framledningsgivaren och retur kunna ge start värden för återstart, de sitter ju monterade i VP´n där vattnet då ej cirkulerar??
Tempgivarna mÃ¥ste väll sitta pÃ¥ ack tanken.....  Sc:,h

Utloggad blueswede

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2014, 22:54:51 »
Tänkte lite till.....själv faktiskt  ::)
Du menar att man kan sätta en givare i topp regionen av Ack tank (eller kanske lite nedanför) och sedan ansluta den givaren till 213 o nolla!?
då skulle tank temp kontra utegivare kunna styra......eller?

Utloggad blueswede

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2014, 22:58:55 »
Sorry tänkte för fort..
Naturligtvis menar jag ansluta där givaren sitter idag.....inte till starkström för CP´n (213 o nolla)..... ^-^

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2014, 23:33:44 »
Men, om du stoppar cirkulationen i värmesystemet när VP'n stannar så kommer ju radiatorerna att bli kalla på en gång. Tanken med en ackumulatortank är ju att den ackumulerade energin skall användas mellan VP'ns värmecykler. Annars kan du ju lika gärna skippa den...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad blueswede

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2014, 06:40:58 »
Purjo:
Jag har radiatorkretsen kopplad till ack tank och där kallnar det sakta (750liter som sagt), VP laddar tanken och och skapar magasinerad värme där Radiatorkretsen har separat CP samt shunt som styrs av Diplomaten (värmekrets 2).  :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2014, 06:57:45 »
Jaa... Det är CP'n mellan VP'n och tanken du vill stänga av. Det är väl en 'standardfunktion' som borde finnas i styrsystemet? Inte kan väl Thermia ha missat en sån sak?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad blueswede

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2014, 20:51:49 »
Håller med om att den borde finnas.....men har inte hittat något om det!?
Finns det någon på forumet som vet?

Lyfte faktiskt frÃ¥gan till min Leverantör/installatör som skulle kolla upp med Thermia.....det kanske inte är sÃ¥ vanligt med installation som den som jag har o därför inte beskrivet i standardinstallations dokumenten...  ^-^

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2014, 21:15:48 »
Jo, koppling via arbetstank med separat CP för värmesystemet är ganska vanligt. Det måste finnas stöd för det i styrsystemet. Vad gör, t ex, 'buffertstyr' för skillnad?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad brandx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2014, 21:18:43 »
Det här är precis vad jag håller på försöka göra... men med en Duo 12 från 82.... då finns det inte dem plintar när nämner... men men.. så här är det för mig.. VV kopplat som det ska, och RV(radiatorvatten) kopplat till tank.. men pumpen startar inte för RV, den startar o värmer för VV sen står skiten still... någon idé?
Nibe Fighter 410, Thermia Duo 12, Samt solvärme..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2014, 21:42:51 »
Kolla om du hittar nått i stil med bufferttank i styren men har för mig att det endast finns på lite nyare Thermia. Har sökt och letat på Thermias hemsida men dom har ruskigt dålig info på hemsidan hittade lite bättre info hos Danfoss vilken har samma styr men hittade inte vad jag sökte efter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2014, 21:50:04 »
På min (några år gammal) fins inte funktionen, kanske man behöver nått expansionskort.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!