Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ME
« skrivet: 06 april 2005, 12:09:27 »

Biörn , vad har du för VP ?
Skrivet av: academic
« skrivet: 05 april 2005, 22:52:48 »

Sant, men om jag stänger av el-patronen så fryser vi nog inte i huset men det blir inget varmvatten. När mina döttrar duschar så sjunker systemtemp till 35°. Då behövs eltillskottet för att snabbt värma upp VV tills jag duschar.

Men jag skall nog testa att stänga av under sommarhalvåret.
Skrivet av: Biörn
« skrivet: 05 april 2005, 18:58:56 »

Kan ni inte stänga av all tillsatsel och prova. Det är ju bara dyrt. Det har jag gjort. När jag experimenterade med ts (6kw) så visa elmätaren 180Kwh på ett dygn mot normala 70-80 utan ts. Helt värdelöst med ts alltså! Stäng av skiten och kör med tröja istället.
Skrivet av: bela
« skrivet: 10 mars 2005, 15:30:21 »

Kanske, jag gör så för att tvinga VP att värma vattnet istället för El-patron.

Jaaaa, du tänker så....
Skrivet av: academic
« skrivet: 10 mars 2005, 15:22:00 »

Kanske, jag gör så för att tvinga VP att värma vattnet istället för El-patron.
Skrivet av: bela
« skrivet: 10 mars 2005, 15:19:36 »

Det här med att öka elpatroneffekten från 6kw till 9kw.

Tjänar man nåt på att ha en lägre effekt inkopplad? Om 9:an är inkopplad så värmer den väl bara upp vattnet snabbare än 6:an. Det borde väl rimligtvis inte dra mer TS?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 10 mars 2005, 14:54:11 »

academic

det här ämnet har vi töjt på en hel del... du vet men till andra...  är det kris vid kyla, vp kanske stannar pga av för hög systemtemp, sänk kurva liite så pumpen inte stannar.
Köpa på er nån "lös" elradiator/konvektor.
Det stör inte VP den får jobba 24t/dygn... fin affär kanske liite provisoriskt men effektivt.
Naturligtvis kan man ha någon fast monterad också som bara körs vid svinkyla..
Även stödeldning är mycket bra metod vid exterm kyla..
Skrivet av: academic
« skrivet: 10 mars 2005, 13:50:21 »

Jag har strax över 55° tror det är 56 eller 57 har inte tittat just på den inställningen på ett tag. Tyvärr var jag bortrest när det var ned till -22° förra veckan så jag har bara upplevt ned till -12°. Det verkar som min VP inte ger just mer än säg 56-57° som max..

Min VP skall värma upp ca 400m². Dessutom är det så att mina konvektorer ger bättre upplevd avgiven effekt (hur konstigt det än låter) vid hög framledningstemp. Alltså tror jag att mina maximala 57° räcker för att inte frysa ned till en utetemp nära -20°. Förutsatt att kylan inte inte blir långvarig. Kan i och försig koppla in ytterligare en seriekopplad 3Kw el-kassett om det skulle behövas.

Jag kan tillägga att så fort det blir kallare än -10° ute ökar jag effekten på el-patronen från 6 till 9 kw. Eftersom min kompressor sannolikt inte ger 13 kw (delsvis pga minusgrader på ingående brine) men säg att den avger max 10-11 kw + 9 kw el-tillskott så är det ganska hög effekt i alla fall = runt 20 kw.
Skrivet av: bela
« skrivet: 10 mars 2005, 13:35:30 »

academic:

Vad har du för framledningstemp vid -15?

Jag har börjat mixtra lite med mina inställningr för att kapa TS. Kommer väl aldrig bli av med dom helt, men många bäckar små...
Har nu sänkt till 50 grader vid -15, istället för 55 grader.. Och det verkar funka, nu har det ifs inte varit kallare än -6...
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 08 mars 2005, 21:59:09 »

Citera
Funkar det med fläktkonvektor att få ner framledningstempen även i ett enrörssystem?
Drar inte en fläktkonvektor ganska mycket ström i sig självt?
Hur kan man annars göra i ett enrörsystem med klena rör för att få ner framledningstempen? Bygga om till tvårörssystem är inget alternativ...
kan va svårt att utöka en slinga med en sån, bäst om den sätts sist isåfall....
Men om du har nära till pannrummet och till en central plats i huset då är det bara att koppla på till pannan!!!  Osså strypventiler så man kan styra flödet...
Fläkten.. drar nästan ingenting....  den behöver inte köras jämt heller..
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 08 mars 2005, 21:04:35 »

Min ARGO FCW 3000 (golvmodell)med max värmeeffekt 4000W med framledning  på max 45 grader. Strömnings motstånd 23,7 kPa

Effekt förbrukning fläkt 3 hastigheter max  46W och luftkapacitet 520m3 luft /timme.
Vatten kapacitet 420l/h.

Jag kör nu hela tiden på lägsta fläkthast och TS går till vid när det blir kallare i läge 2. Set styrs automatiskt med rums termostat.
Alltid flöde över elementet. Diff läge I är 1-2 grader. I läge 2 diff 4 grader på elementets vattenanslutning.

Pris
     2790
     +490
__________
3280+frakt 595+ moms 968

Summa 4844:-

Egen montering rör+el och montering på vägg.  Pris.....  4844:- inkl frakt  med DPD

Köp den eller de har även mindre effekt från 1720-2800W pris netto 1990:- + TS+frakt etc.

/JANNE


Skrivet av: VP-Erik
« skrivet: 08 mars 2005, 20:29:38 »

Jag skulle ha köpt en HT+...  :'(

Nä, jag fryser väl inte ihjäl med en framledning på 51 grader, men det retar mig!  fiR:

Kan du inte förbättra radiatorsystemets effektivitet? Jag antar att pumpens effekt räcker. Kan du sänka framledningen 10 grader mha en fläktkonvektor eller genom att byta några radiatorer får du dessutom bättre verkningsgrad på pumpen. På lång sikt betalar det sig bättre än en HT+ tror jag.


Hej!

Funkar det med fläktkonvektor att få ner framledningstempen även i ett enrörssystem?
Drar inte en fläktkonvektor ganska mycket ström i sig självt?
Hur kan man annars göra i ett enrörsystem med klena rör för att få ner framledningstempen? Bygga om till tvårörssystem är inget alternativ...
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 08 mars 2005, 18:38:59 »

Citera
Alltså, 24 tim gångtid mot tidigare 12 timmar vid låg utetemperatur samt varmare vatten och längre gångtid på el-patronen.

oootroligt bra att du fick till normal drift, alltid 24t/dygn på vp vid svinkyla inget annat ska accepteras av nån!!!!  huvuddunk huvuddunk aldrig
Även om den ger liiite lägre COP pga av temphöjningen, blir det ändå en jättevinst.
vill man kan man flytta upp givaren ca 8 månader/år.
Har du kört snart så du ser varthän det barkar med elförbrukningen...

Till pumpens försvar kanske ska nämnas att academic inte har det mest optimala radiatorsystemet. Men det borde funkat från leverans tycker jag. CTC skryter tom med att deras pump passar i högtempsystem!!!!!!! Mycket vilseledande enligt mig.
kanske efter academic ombyggnad, men inte före !!!!!!!
Skrivet av: academic
« skrivet: 08 mars 2005, 15:50:01 »

Om du öppnar plåten ovanför kompressorluckan ser du en isolerad tank. Denna innehåller VP-uppvärmt vatten. Ovandelen av tanken värms upp av el-patronen och de bägge delarna separeras av en "skiktskiva". Vattnet till stigartemp hämtas både från el-delen och VP-delen beroende på vilken temp som efterfrågas.

Mitt i "tanken" sitter temperaturgivaren instucket i ett "rör". Denna givare känner av temperaturen mitt i tankens VP-del. Du kan avläsa temp på din display som "Temp på VP" till skillnad från den tempangivelse som står på givaren i defaultläge (den visar temp i el-delen)...

Hm...för att förkorta inlägget...jag flyttade temperaturgivaren till nedre delen av tanken. Detta innebär att den genomsnittliga temp i tanken höjs och att, i mitt fall, en konstant gångtid erhölls på kompressorn. Alltså, 24 tim gångtid mot tidigare 12 timmar vid låg utetemperatur samt varmare vatten och längre gångtid på el-patronen.

OBS att jag var tvungen att sänka max-värde på VP från 55° till 52° för att inte HP skall lösa ut. Det blev helt enkelt för varmt i tanken. Nu har jag mätt upp 60° i den tidigare placeringen av temp-givaren.

Huruvida min VP lämnar lägre effekt har jag inte funderat på...Tidigare nådde min framledningstemp max 52° eftersom kompressorn stannade så fort temp uppnådde 55° i ursprungsplaceringen.

VARNING.. Jag kan inte rekommendera någon annan att göra som jag. Kompressorn eller värmepumpen kan få skador och då gäller inte garatin. Dessutom är delarna strömförande bakom skyddsplåten. I så fall skall värmepumpen stängas av och arbetsbrytaren slås av

Skrivet av: bela
« skrivet: 08 mars 2005, 13:03:58 »

Till academic

Förädling! Låter spännande!

Hur flyttar jag termostaten? Vart flyttar jag den? Är det lätt? Går det att återställa igen?

Skrivet av: academic
« skrivet: 08 mars 2005, 12:42:42 »

Till Bela,

Flytta termostaten på VP-delen. Jag får 60° i mitten av VP-delen trots att jag begränsat VP till max 52° i specialmenyn. Naturligtvis så har jag mina el-patroner på, fast bara på 6Kw och inte 9 kw.

Förra veckan hade vi -22° ute och innetemp var runt 21°...helt ok.

Min maximala framledningstemp har varit runt 56° som mest...

Jag har talat med CTC och de menade att man kan "i princip ställa vilka värden man vill..kompressorn kan inte ge mera effekt än den klarar i alla fall"
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 08 mars 2005, 12:07:20 »

På 18 kvm spelar skillnaden ingen som helst roll.... rätt bra på vintern med golvvärme i en hall, då försvinner ju snabbt en hel del av vattnet man drar in!
Måste säga nåt positivt om golvvärme, jag brukar ju mest förtala den....
Skrivet av: bela
« skrivet: 08 mars 2005, 10:02:39 »

Hela idén är att kyla hålet så mycket som möjligt!  :)

Jorå, så långt är jag med, men om ingående sjunker ytterligare så blir jag oxå tvungen att sänka maxtemp på VP. Och det vet jag inte om jag vill...
Skrivet av: Alexander Pettersson
« skrivet: 08 mars 2005, 09:28:48 »

Hela idén är att kyla hålet så mycket som möjligt!  :)

Mammut radde eller golvV är bra båda två ur den synvinkeln.

Vad blir snyggast,enklast,billigast,  GolvV torkar kanske upp golvet snabbast är det bra/dåligt?
Skrivet av: bela
« skrivet: 08 mars 2005, 08:43:37 »

Jag har en 7:a.


En annan fråga:

Jag ska göra om lite i hallen hemma. Har en elradiator där idag. Funderar lite på golvvärme där istället.
Golvytan är ca 18 m2.

Om jag förstått rätt så belastar man hålet mer med golvärme och jag har brine 0/-2 idag, och jag vill inte gärna sänka den ytterligare.

Vad tror ni? Golvvärme eller radiator - modell mammut? Vilket passar mitt borrhål bäst?
Skrivet av: ME
« skrivet: 06 mars 2005, 20:57:36 »

Citera
Taskig isolering, STORA gamla fönster...
Det är inge kul... och kaske det som bör tittas till :)

Tycker att VP'n annars funkar som den skall, du sänkte max framledning och fick bort 50% av tillskottet låter lite som om det motsvarar en sänkning av kurvan fast med ett takvärde, bra jobbat eller skall jag säga bra labbat.

Tror dock att största felet (om jag törs säga det) är ditt hus dvs brist på isolering och dåliga fönster. och känslan är att en större VP inte skulle ge mågonstörre vinst då det verkar som det är din framlednings temperatur som är den största boven enligt mig. Jag kan nämna att jag har  ett element på 210cm dubbelpanel som inte klarar att värma upp min gillestuga pga att det är håkstensbetong i yttervägg, inge kul....

vad har du för storlek på vp'n ?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 mars 2005, 12:35:57 »

Citera
Jag sänkte max framledningstemp till 51 grader och lyckades halvera TS!   
Då har jag 2 grader upp till max VP temp och det verkar förhindra att VP når upp i stopptemp!

bra jobbat !! katastrof om VP står still vid kyla den ska alltid gå 24t/dygn.
Liite annat med en luft luft o luft vatten, men nu snackar vi berg ytjord!
Skrivet av: bela
« skrivet: 06 mars 2005, 11:11:19 »

Hmmm,, får inte fram någon bild. kan vara min dator....

Det bela eventuellt vill göra är att se till att elementen INTE är strypta, så de så :)  Och frågan var KAN de vara strypta EV på returen ?

Min fråga är till bel (även om tjatig Är hela elementet VARMT vid kyla ?  Min granne hade bara halva elementet varmt trors 54 grader på framledningen)


Hela radiatorn är varm, men varmast högst upp, men så antar jag att det ska vara. Det finns ingen strypmöjlighet på returen. Rören är lika grova som framledningen på bilden, kopplade direkt i radiatorn.

Jag sänkte max framledningstemp till 51 grader och lyckades halvera TS!   
Då har jag 2 grader upp till max VP temp och det verkar förhindra att VP når upp i stopptemp!

Vi hade -17 inatt och innetempen höll sig på 21 grader. Har normalt 21 - 21,5 grader inne.
 
 
 
Skrivet av: bela
« skrivet: 06 mars 2005, 11:09:30 »


Med 47grader fram till radiatorn, vad klarar du för utetemperatur då?
Jag tycker det låter mycket med 55grader vid -15 ute med sådana radiatorer!

Taskig isolering, STORA gamla fönster...


Skrivet av: ME
« skrivet: 06 mars 2005, 00:48:06 »

Hmmm,, får inte fram någon bild. kan vara min dator....

Det bela eventuellt vill göra är att se till att elementen INTE är strypta, så de så :)  Och frågan var KAN de vara strypta EV på returen ?

Min fråga är till bel (även om tjatig Är hela elementet VARMT vid kyla ?  Min granne hade bara halva elementet varmt trors 54 grader på framledningen)



Skrivet av: Alexander Pettersson
« skrivet: 05 mars 2005, 21:45:47 »

Finns det någon med större?
     8) en-tums rör. Men pumpen orkar bara till 35 grader  :( bra COP  :)

Åter till problemet(sorry).
Med 47grader fram till radiatorn, vad klarar du för utetemperatur då?
Jag tycker det låter mycket med 55grader vid -15 ute med sådana radiatorer!

Går det att minska TS effekten så att den inte orkar upp till gränsen när VP löser ut?
Skrivet av: Sulan
« skrivet: 05 mars 2005, 21:12:31 »

Med sådana MAMMUT raddar behöver du väl inte köra ut mer än typ 40C vid -15.
Jag vill också ha!!! huvuddunk

Finns det någon med större?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 mars 2005, 22:39:37 »

ser inte så ut!? Men då kan man istället strypa på returkopplet om sånt finns. Men liten varning det kan komma en hel del vatten!!
Skrivet av: bela
« skrivet: 04 mars 2005, 19:06:22 »

Nä, det var mest en undran om de går att strypa.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 mars 2005, 17:38:53 »

bela 
rejäla doningar och bra volym jättebra för vp drift..
varför vill du strypa, vilken tempskillnad har du på stig o retur?
Skrivet av: bela
« skrivet: 04 mars 2005, 16:44:45 »

Här kommer bilden. Ingen silverring som sagt...

Skrivet av: ME
« skrivet: 04 mars 2005, 12:41:27 »

OK, kan bli sent innan jag svarar....
Skrivet av: bela
« skrivet: 04 mars 2005, 12:01:49 »

Jorå, jag har tagit bort termostaterna, men ingen silverring... Det är nog rätt gamla grejer...

Ska försöka lägga ut en bild ikväll på hur det ser ut.
Skrivet av: ME
« skrivet: 04 mars 2005, 11:55:10 »

För att se om du ha strypning på elementen så måste dy ta bort termostaten. och då
kan det se ut så här

Där den nummerade silverringen ( från 1-7 och N) är stypring.

Eldelen : 48 grader bra!


Uppgradering av exelark finns i planer MEN just NU på laggda på IS min tid räcker inte till. PGA jobb och familj, hade hoppats på ett nytt efter julen. Är dock nästan klar med min hemsida.


Skrivet av: bela
« skrivet: 04 mars 2005, 09:35:20 »

Jag tror inte att problemet är hög retur, utan att styren sänker maxtempen för VP:n till 53 när inkommande brine är 0 grader. När kompressorn precis startat och inkommande är tex 2 grader så är maxtempen 55 grader.

Egentligen orkar inte VP:n högre än 47 grader utan eltillskott. För att nå tex 52 graders framledning så öppnar shunten och tar från eldelen. Först när framledningen är 53 grader så börjar shunten stänga. Då finns risken att även VP:n orkar upp i 53 grader innan shunten hunnit stänga, och då stängs VP:n av, tappar temp till 47-48 garder och får börja om. För att kompensera den låga VP tempen 47 grader mot börvärde framledning 53, så går det åt TS.


1. Vad jag kan se finns ingen strypning på elementen.

2. Börvärdet på eldelen är 48 grader.


Förresten ME: Använder ditt logg-ark. Tusen tack! Var det en uppdatering/buggfix på gång?

Skrivet av: ME
« skrivet: 04 mars 2005, 09:14:11 »

Det låter som du får för hög retur om VP' stannar vid 53 grader och den verkar orka mer.
(skall hem och titta på min VP  under kodmenyn.)


1 ) kolla elementen - för du vill ha så låg temp som möjligt på radiatorerna.
      är hela elementet varmt ?  om inte så ta bort termostater om dessa sitter på elementventilerna och kolla att dina element inte är strypte (Om du inte vet hur så finns
det hjälp att få här)

2 vad har du för börvärde på eldelen ? 55 grader i så fall test och sänk den till 50 grader (kör 40 grader själv) så slipper du lite av tillskottet när VP' inte har fullt upp med att värma huset.

Citera
Ingående 0, utgående -2. Har jag något att tjäna på att sänka hastigheten på c-pumpen, eller sjunker ingående ytterligare då?
Nej inget att tjäna här låter bra

Citera
Jag höjde hastigheten på radiatorpumpen till läge tre för att få jämnare temp på radiatorerna
låter som att det kan vara en bra ide, MEN  punkt 1 ovan kan nog vara en ide att kolla, låter som ev elementen kanvara stypta lite.

Citera
har doch ingen koll på delta T.
svårt att ha koll på då VP'n inte redovisar denna temp. skaffa en bilig digitaltermometer och sätt den på VB returen och isolera sensorn.
 

Skrivet av: bela
« skrivet: 04 mars 2005, 08:34:54 »

ME:
Värde vid -15 har jag satt till 55 grader. VP orkar upp till 47 grader. Tyvärr så börjar elpatronen stötta lite grann redan vid några minusgrader. Har insett att en större VP hade varit att föredra... Men pumpen fanns i huset, så det är bara att gilla läget.

När framledningen är så hög som 52-53 grader så drar det ju en hel del TS, därför blir det extra frusterande när jag ser att VP stänger av pga den snuddar på 53 grader, och TS fortsätter att tugga på.

Ingående 0, utgående -2. Har jag något att tjäna på att sänka hastigheten på c-pumpen, eller sjunker ingående ytterligare då?

Jag höjde hastigheten på radiatorpumpen till läge tre för att få jämnare temp på radiatorerna, har doch ingen koll på delta T.
Skrivet av: ME
« skrivet: 03 mars 2005, 22:22:08 »

En fråga VAD har du för bör värde VID -15 och orkar kompressorn att leverera temperature ÄNDA upp till 53 grader ?
(vid vilken ute temp behöver du 53 grader ?  min orkar upp till 44-45 grader blir det kallare ( än minus 15-16 grader ute) än så så sjukner tempen på VB fram 

du skriver :
Citera
Nä, jag fryser väl inte ihjäl med en framledning på 51 grader, men det retar mig

Har är du -2 på ingående, i så fall är hålet för kort, är det så att kompressorn inte orkar till mer än 51 utan elpatronen
så slå på den.....

Vad händer om du ökar max framlednings temperatur från 55 til 57 (EJ under kodmenyn).

Det måste finnas en bra anledning varför de har gjort så, Innan du försöker ställa om något så finns det
har du gjort de vanliga kontrollerna att ventilena inte stryper elementen  i onödan ? dvs är elementen nästan jämnvarma,
kalla i botten dags för injustering av dessa. Annars är det som PerF skriver bättre att titta äver elementen och ev byta dessa till större.
Skrivet av: Valla
« skrivet: 03 mars 2005, 11:01:56 »

En fråga
När du kör ut max framledning, vilken returtemp har du då?
Har för mig att ctc stoppar vid 48 grader på returen.

Skrivet av: PerF
« skrivet: 02 mars 2005, 22:29:15 »

Jag skulle ha köpt en HT+...  :'(

Nä, jag fryser väl inte ihjäl med en framledning på 51 grader, men det retar mig!  fiR:

Kan du inte förbättra radiatorsystemets effektivitet? Jag antar att pumpens effekt räcker. Kan du sänka framledningen 10 grader mha en fläktkonvektor eller genom att byta några radiatorer får du dessutom bättre verkningsgrad på pumpen. På lång sikt betalar det sig bättre än en HT+ tror jag.
Skrivet av: bela
« skrivet: 02 mars 2005, 22:23:27 »

Jag skulle ha köpt en HT+...  :'(

Nä, jag fryser väl inte ihjäl med en framledning på 51 grader, men det retar mig!  fiR:
Skrivet av: PerF
« skrivet: 02 mars 2005, 21:56:42 »

Jag har ett problem...

Max framledningstemp på CTC Ecoheat är ställd vid leverans till 55 grader.

När KB in ligger på +1 sänker styren max VP temp till 54 grader, och som i mitt fall med KB in 0, VP maxtemp till 53 grader.

Det gör att när börvärdet på framledningen är tex 54 grader så stoppar VP tills ärvärdet sjunkit. Det gav mig senaste dygnet 5 starter trots att VP egentligen borde gått kontinuerligt vilket den gör vid tex 50 graders framledning. Onödigt TS således.

Jag har hittat under de kodlåsta menyerna en funktion där jag kan höja VP:ns maxtemp. Höjer jag till 56 grader, så får jag med min KB 0/-2, en maxtemp på 54 grader osv.

Min fråga är: Vågar jag höja till 57 grader och då få en maxtemp på 55 grader? Det borde väl rimligtvis inte slita nämnvärt extra på kompressorn att jobba 0/55 istället för 0/53. Har andra VP samma fenomen, eller sänks inte maxvärdet på dem?

Vad tror ni?



Vad är ditt problem? Behöver du få ut mer än 53-54 grader?

Att höja tempen borde inte orsaka några katastrofer eftersom det går men en viss försiktighet bör nog iaktas.
Skrivet av: bela
« skrivet: 02 mars 2005, 21:46:25 »

Jag har flaggat i forumet på ställ stopp temp på max 54 grader när man anv.L/V VP Retur max 52. diff vid retur 50´grader max 4 grader. Diff 45 gr max 8 grader.

Bergvärme VP styrs av driftpressostat då blir det vad det blir?.
Ev ställ ner den om det förosakar HP stopp.

Janne

Nu hänger jag inte med...
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 02 mars 2005, 21:29:32 »

Jag har flaggat i forumet på ställ stopp temp på max 54 grader när man anv.L/V VP Retur max 52. diff vid retur 50´grader max 4 grader. Diff 45 gr max 8 grader.

Bergvärme VP styrs av driftpressostat då blir det vad det blir?.
Ev ställ ner den om det förosakar HP stopp.

Janne
Skrivet av: bela
« skrivet: 02 mars 2005, 21:24:48 »

Jag dryftade problemet med installatören. Han rapade ur sig nåt om hetgas och slitage på kompressorn vid drift 0/55.

Hur funkar andra VP. Kondenserar inte dom till 55 vid tex vv-laddning trots KB in 0 grader?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 mars 2005, 21:20:31 »

Citera
Det gör att när börvärdet på framledningen är tex 54 grader så stoppar VP tills ärvärdet sjunkit. Det gav mig senaste dygnet 5 starter trots att VP egentligen borde gått kontinuerligt vilket den gör vid tex 50 graders framledning. Onödigt TS således.

CTC folk inge bra vad göra?
Skrivet av: bela
« skrivet: 02 mars 2005, 20:54:59 »

Jag har ett problem...

Max framledningstemp på CTC Ecoheat är ställd vid leverans till 55 grader.

När KB in ligger på +1 sänker styren max VP temp till 54 grader, och som i mitt fall med KB in 0, VP maxtemp till 53 grader.

Det gör att när börvärdet på framledningen är tex 54 grader så stoppar VP tills ärvärdet sjunkit. Det gav mig senaste dygnet 5 starter trots att VP egentligen borde gått kontinuerligt vilket den gör vid tex 50 graders framledning. Onödigt TS således.

Jag har hittat under de kodlåsta menyerna en funktion där jag kan höja VP:ns maxtemp. Höjer jag till 56 grader, så får jag med min KB 0/-2, en maxtemp på 54 grader osv.

Min fråga är: Vågar jag höja till 57 grader och då få en maxtemp på 55 grader? Det borde väl rimligtvis inte slita nämnvärt extra på kompressorn att jobba 0/55 istället för 0/53. Har andra VP samma fenomen, eller sänks inte maxvärdet på dem?

Vad tror ni?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!