Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Delta?  (läst 1377 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad plojmo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Delta?
« skrivet: 27 oktober 2011, 21:38:10 »
Hallo..Jag undrar hur jag får ner delta mellan t8 o t9?
Mina värden är så här när den värmer elementen
t1 32,3
t2 9,1
t3 49,9
t5 22
t6 57,5
t8 38,3
t9 27,8
t10 28,4
t11 -9
t12 6.8
Och bägge cirk.pumpar på läge 2
IVT 290-Optima 700

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Delta?
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2011, 07:05:59 »
Hade varit enklare för oss som inte kan beteckningarna för IVT i huvudet att hjälpa till om du skrivit ut vilka värden som är vad...  ;)

När DeltaT är för hög är det som regel beroende på att man har för hög kurva, och att radiatortermostaterna stryper bort flöde för att det inte skall bli för varmt inne.
Om detta är fallet så hjälper det inte att öka cirkpumpens hastighet.
Detta skrivet med förbehållet att jag inte är helt påläst på hur IVT:s luft/vattenvärmepumpar fungerar rent flödesmässigt mellan utedel och innedel.

För att få högre flöde = lägre DeltaT, så skall du öppna alla termostater för fullt, och sedan ställa in kurvan och finjusteringen så att tempen i huset håller sig på en bra nivå oavsett utetemp.
Först därefter skall du ställa in termostaterna så att de kan strypa bort eventuell övertemp som beror på t.ex. solinstrålning, bullbak eller många besökare i huset som värmer.
Min personliga uppfattning är dessutom att man helst inte skall ha mer än ett fåtal termostater som tillåts strypa bort flöde, detta för att DeltaT skall vara så jämnt som möjligt - vilket bidrar till en skonsam drift för värmepumpen.
« Senast ändrad: 28 oktober 2011, 07:09:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Delta?
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2011, 08:21:39 »
Har du kollat smutsfiltret på VB-kretsen?
Högt delta på VB-kretsen på en luft/vatten har inte så mycket med radiatorsystemet och eventuella termostater att göra.

Här är namn på tempgivarna:
T1 Framledningsgivare
T2 Utegivare
T3 Varmvattengivare
T5 Rumsgivare
T6 Givare hetgastemperatur
T8 Givare värmebärare ut
T9 Givare värmebärare in
T10 Givare kondensortemperatur
T11 Givare köldmedietemperatur förångare
T12 Givare lufttemperatur förångare
« Senast ändrad: 28 oktober 2011, 08:23:37 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Delta?
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2011, 08:30:06 »
Citera
Har du kollat smutsfiltret på VB-kretsen?
Högt delta på VB-kretsen på en luft/vatten har inte så mycket med radiatorsystemet och eventuella termostater att göra.

OK, misstänkte nästan det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!