Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kurva.  (läst 2171 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Kurva.
« skrivet: 19 april 2010, 08:05:25 »
Har det någon betydelse om jag kör på kurva 28 och ställer innegivaren på 21gr
eller kurva 30 och innegivaren på 20gr. Det blir ju samma börvärde
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kurva.
« Svar #1 skrivet: 19 april 2010, 08:34:48 »

Har det någon betydelse om jag kör på kurva 28 och ställer innegivaren på 21gr
eller kurva 30 och innegivaren på 20gr. Det blir ju samma börvärde

Nja.....rum går väl i steg om 3?

30-20 och 27-21 ger samma temp på framledningen vid ±0°, men kurva 30 rum 20 ger högre temp vid -20°.

Det kan vara så illa att 30-20 ger övertemp och 27-21 ger undertemp, varför regleringen bör kompletteras med rumsgivare.


Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Kurva.
« Svar #2 skrivet: 19 april 2010, 08:46:26 »
Hej Lexus Jag har ju rumsgivare. Jag kanske såg fel ang börvärdet. Man brukar ju utgå från 20gr, men det
kanske inte har betydelse att trixa med inställnigar om man inte kan få någon optimering rent ekonomiskt.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kurva.
« Svar #3 skrivet: 19 april 2010, 10:08:38 »
Rum höjer eller sänker börvärdet lika mycket oberoende av utetemperatur, kurva höjer/sänker mer ju kallare det är ute.

Alltså, om du året om har en jämn temperatur i huset, men en eller ett par grader för kallt/varmt inne, då skall du justera på Rum, men får du för varmt eller för kallt inne när det blir kallare ute, då är det kurvan som du skall justera på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kurva.
« Svar #4 skrivet: 19 april 2010, 14:31:21 »

Hej Lexus Jag har ju rumsgivare. Jag kanske såg fel ang börvärdet. Man brukar ju utgå från 20gr, men det
kanske inte har betydelse att trixa med inställnigar om man inte kan få någon optimering rent ekonomiskt.


Jag kan inte se några motsättningar mellan ekonomi och komfort.

För bästa ekonomi och komfort ska värmesystemets flöden vara injusterade, samt värmen regleras av värmepumpens reglering. Genom att du har rumsgivare, så bör du ha möjlighet att skapa komfort genom justeringar i regleringen.

Med komfort menar jag att rumstempen ska vara på den temp som du önskar ±0,5°. Ljudnivån från värmesystemet ska inte vara störande, samt ekonomin ska träffa utlovad kalkyl för ett normalår.


Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Kurva.
« Svar #5 skrivet: 19 april 2010, 15:36:51 »
Jag kan inte se något ang utlovad kalkyl,eftersom jag har gjort det mesta själv.

Har efter rätt många turer fått det att fungera bra,men har haft ett delta vb på 3gr under ca 7mån.
Den separata elmätaren har tyvärr ej blivit inkopplad.och enligt Thermia så skall jag multiplicera gångtimmar x 1,88
för att få ungefärlig kw förbrukning.

Det blir nog svårare för jag antar att med ett sånt delta så blir nog cop bra mycket sämre?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kurva.
« Svar #6 skrivet: 19 april 2010, 19:51:08 »
Jag kan inte se något ang utlovad kalkyl,eftersom jag har gjort det mesta själv.

Har efter rätt många turer fått det att fungera bra,men har haft ett delta vb på 3gr under ca 7mån.
Den separata elmätaren har tyvärr ej blivit inkopplad.och enligt Thermia så skall jag multiplicera gångtimmar x 1,88
för att få ungefärlig kw förbrukning.

Det blir nog svårare för jag antar att med ett sånt delta så blir nog cop bra mycket sämre?

De mätningar som olika medlemmar i forumet gjort på COP i förhållande till DeltaT har inte visat på någon försämring vid lågt detaT, snarare tvärt om, dock kan jag inte påminna mig att de testat med så lågt deltaT som 3 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Kurva.
« Svar #7 skrivet: 19 april 2010, 20:37:14 »
Tack för det Rickard. Det lät ju bra. Nu har jag ju kört med en extern cirkpump + den interna på 80% tidigare.
Men de är ju smällar man får ta, som inte är speciellt svåra nu när jag har fått till grejorna :)
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!