Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Optimum G3 Ojämn temp med innegivare  (läst 6217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hezzler

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Thermia Optimum G3 Ojämn temp med innegivare
« skrivet: 13 januari 2017, 09:40:45 »
Hej!

Jag har en Thermia G3 13 KW som sagt, installerad augusti 2015 så inne på andra vintern nu.
Första vinter hade jag svårt att få en jämn temp och fick byta kurva beroende på utetemp.
Gammalt hus, 240 kvadrat, pumpen dimensionerades till 12kW men valde en G3 som fanns i 10 eller 13.
Pumpen klarade första vintern utan tillsattsvärme och jag körde på kurva 38 och 39, kanske möjligen kurva 40 vid -20 eller mer.
Huset är nog varmare än man beräknade. Satte integralen till -170 också utan att notera någon märkbar svängning i innetemp.

MEN jag fick alltså jobba med kurvan för att hålla jämn temp. Blev det kallt ute blev det genast varmare inne, för varmt.
Det här kan väl härledas till en onödigt kraftig pump?

Installerade en innegivare nu i höstas för att slippa justera pumpen efter utetempen.

Under höst/vår har kurva 38 varit fullt tillräckligt så jag ändrade inte detta utan ställde endast innegivaren på 21 grader och parametern som styr hur mycket
den tittar på rumsgivaren till "Rum Faktor = 3" (0-4).
Av någon anledning ville maskinen inte jobba upp värmen till 21 grader, efter 2-3 veckor hade vi fortfarande 20.3 enligt temp på givaren/pumpen.
Här bör tilläggas att utetempen under dessa veckor låg mycket stabilt.

Trodde maskinen var så intelligent att den efter flera veckor fattar att den ska gasa lite mer för att nå önskad temp men tydligen inte.
Innetemp 20.3
Önskad innetemp (21.0)
Inget behov av värme.

Det vore ju skillnad om pumpen gick och gick men inte orkar, men den gjorde ju ingenting, gick korta stunder för att upprätthålla 20.3 grader.

Vi frös så jag höjde kurvan till 39 och fick en positiv effekt, innetemp steg till ca 20.8 grader.
Sen blev det varmare ute vilket medförde att innetemperaturen återigen sjönk till strax över 20 grader.
Således påverkas innetemp fortfarande av utetemp.
Jag satte då parameter "Rum Faktor = 4" men utan märkbar skillnad vill jag påstå.
När det sen blev kallare ute höjdes innetempen något, ju kallare ute desto varmare inne precis som utan innegivare.
Vid runt -10 grader ute höjdes innetemp vi ett tillfälle till 21.1 grader.

Efter kontakt med Thermia sa de, kör standardläge, kurva 40 och Rum Faktor =2 och prova.
Det gav vid -20 ute en innetemp på 21.5 och stigande. (Ännu varmare i köket så svetten rann).

Nu har en tekniker från firman som levererat pumpen varit här och ställt om en massa parametrar.
Han höll med om att pumpen borde klara att hålla värmen på kåken på lägre kurvor än 40 sett till första vinterns erfarenheter.
Alla tempgivare kollades och någon kalibrerades mot killens mätare, han gjorde en redig genomgång av pumpen tycker jag.

5-6 timmar efter alla ändringar hade vi 20.1 grader.
Efter ett dygns körning hade vi 20.0 grader mot önskade 21, alltså 0.1 lägre än kvällen innan, den borde ju jobbat sig uppåt!
Under den dagen ökade det till 20.4 av okänd anledning.

Enligt önskemål har jag efter detta höjt kurvan från 38 till 40 i ett steg som gav de "vanliga" 20.8 efter en natts sömn. Samma temp 20.8 efter 24 timmar.

Efter detta uppmanas jag höja till kurva 41, vilket efter en natt gav 21.1 grader enligt givare och pump.

Under denna tid har utetempen legat kring nollan, mellan +2 och -2 så inga stora svängningar.

Teknikern påstår att Rumsgivaren snarare begränsar värmen än påkallar värme..
Så enligt det resonemanget ska man blåsa på redigt och låta innegivaren bromsa?

Nu kör jag alltså kurva 41, något som utan innegivare inte ens behövdes vi -25 grader.
Det här kan fan inte vara rimligt och rätt?
Jag anser att burken fortfarande ska klara att hålla värmen med kurva 39.

Nu kör jag kurva 41 med Integral = -120.

Om det nu kommer ett väderomslag med större temperaturförändring ska det bli intressant att se vad som sker,
parametern utetemp har inte ändrats mycket sen omställningen och jag har som sagt dåliga erfarenheter av just det.

Plockar jag bort innegivaren kan jag alltså köra kurva 38 eller 39 och ha det behagligt inne vid denna utetemperatur.
Jag anser att något är ruttet och kan inte acceptera att lösningen ska vara att ösa på med kurva 41!?

Har ni några åsikter och teorier om det här så välkomnas de varmt.

Vänligen,
Hezzler

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Optimum G3 Ojämn temp med innegivare
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2017, 10:04:04 »
Det är mycket vanligt att man måste knäcka kurvan när termperaturen är runt noll ( +5 - -5) för att få rätt innetemperatur. Och får du för varmt inne när det är kallt ute ska du inte byta kuva utan minska kurvlutningen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Optimum G3 Ojämn temp med innegivare
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2017, 10:19:04 »
Jag tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter i Thermias brister i styren. Jag har nu haft två hus med Thermia pump med styr från 2007-2009. Jag har/haft samma problem med båda pumparna/styren.
Att välja rätt lutning på kurvan med innegivare går inte. Om jag väljer kurva med rätt lutning så blir det för varmt inne vid alla utetemperaturer, det naturliga då är att parallellförskjuta kurvan neråt, men har man innegivare kan man inte parallellförskjuta kurvan. Parallellförskjutningen styrs av vilken temperatur du har valt att sätta i innegivaren. Så om du har satt önskad innetemp till 21 i innegivaren så parallellförskjuter du kurvan i alla lägen uppåt.
Kurva 27 passar mitt hus när det är varmare än 0 grader ute, när det är svinkyla ute behöver jag kurva 30. Rätt lutning på kurvan i mitt fall skulle kunna vara kurva 32 och parallellförskjutning -2 eller något sådant. Men eftersom innegivaren alltid styr parallellförskjutningen Så blir det i mitt fall +0,5 parallellförskjutning eftersom jag önskar 20,5 grader inne. Ett generalfel från Thermia som de kanske har löst i din nyare pump, jag vet inte. Det kan vara så att du lättare hittar rätt kurva och parallellförskjutning utan innegivare.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Optimum G3 Ojämn temp med innegivare
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2017, 10:22:32 »
Man ska naturligtvis justera in kurvor och kurvlutning INNAN man ansluter innegivaren, innegivaren justerar sedan temperaturen vid "yttre" påverkan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Optimum G3 Ojämn temp med innegivare
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2017, 10:26:36 »
En till sak som du kan ta i beaktning är att vid snabba ute-temperaturväxlingar så kan innetempen svajja. Eftersom Thermian till stor del reglerar på utegivaren även om du har en innegivare så blir det i mitt fall väldigt varmt inne i ett dygn om det blir smällkallt ute. Och blir det snabbt varmt ute får jag väldigt kallt inne innan det har stabiliserat sig. Och det beror på att huset är värmetrögt, pumpen skulle hellre se vad utetempen var för 12 timmar sedan för att ge huset rätt värme nu.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Optimum G3 Ojämn temp med innegivare
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2017, 10:31:14 »
Man ska naturligtvis justera in kurvor och kurvlutning INNAN man ansluter innegivaren, innegivaren justerar sedan temperaturen vid "yttre" påverkan.
Med reservation för att Thermia har rättat till denna bugg i nyare versioner av styrprogramvaran så är det ingen vits att justera in parallellförskjutningen innan man har kopplat in innegivaren. För i samma stund som man kopplar in innegivaren så likställs RUM(parallellförskjutningen) med inställd önskad temperatur i innegivaren. RUM och önskad innetemp ska och är helt olika parametrar men tydligen fattar inte Thermia detta, om de nu inte har rättat till detta efter 2009...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Optimum G3 Ojämn temp med innegivare
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2017, 11:13:59 »
Jepp, denna frågan har diskuterats tidigare i forumet.
Vill minnas att man kan göra en "workaround" genom att kalibrera utegivaren uppåt eller neråt, får samma effekt som att parallellförsljuta kurvan.
Utegivaren visar dÃ¥ fel, men det är nog enda sättet att fixa till det.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Optimum G3 Ojämn temp med innegivare
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2017, 11:20:36 »
Det stämmer nog, det var nog jag som lyfte frågan då också för snart 10år sedan, tog ett tag innan jag lyckades övertyga er andra om problemet. Vore intressant att veta om denna bugg fortfarande finns i Thermias styr?
Hezzler, kan du kolla om RUM i VPns menyer har samma värde som du har satt som önskad innetemp i innegivaren?
Och om du ändrar önskad innetemp på innegivaren, ändras då även RUMs-värdet i pumpen?
Gör det det blir min nästa pump INTE en Thermia...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia Optimum G3 Ojämn temp med innegivare
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2017, 11:33:49 »
Det stämmer nog, det var nog jag som lyfte frågan då också för snart 10år sedan, tog ett tag innan jag lyckades övertyga er andra om problemet. Vore intressant att veta om denna bugg fortfarande finns i Thermias styr?
Hezzler, kan du kolla om RUM i VPns menyer har samma värde som du har satt som önskad innetemp i innegivaren?
Och om du ändrar önskad innetemp på innegivaren, ändras då även RUMs-värdet i pumpen?
Gör det det blir min nästa pump INTE en Thermia...
Så är det.

TS var finns innegivaren?
Är systemet korrekt injusterat? (för varmt i köket så svetten rann? övriga rum bra?)

Jag skulle kopplat bort givaren och ställt in maskinen från början. Öpna alla verntiler, sätt rumvärdet på 20 och lämplig kurva. Vänta. För kallt -> ta upp rum värdet. MAX 3 grader + eller minus. Räcker inte det höj/sänk kurvan och lägg rum tillbaka på 20. Börja om.

Då allt är som du vill koppla in rumsgivaren tillbaka.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Hezzler

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Optimum G3 Ojämn temp med innegivare
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2017, 12:04:13 »
Tjena

Hedda, om du med RUM menar det RUM som visas med en tryckning på Pil Upp så ändras detta inte på VPn.
Provade nyss. På VPn visade RUM 21, samma som jag ställt in på innegivaren.
När jag ändrade innegivaren till 20 visar RUM på VPn fortfarande 21.
Dock så syns ändringen i första displayen på VPn där det nu visar 21.2 för aktuell temp och den nya (20.0) för önskad temp på innegivaren.

Orsaken till att jag skaffat en innegivare var ju att jag/leverantör inte lyckats få en jämn temperatur genom att justera kurvor etc.
Möjligt att det finns mer att göra/testa där men firman påstår ju också att det här händer i vissa hus och att en innegivare är lösningen..

Har jag missförstått innegivarens funktion helt?



Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Optimum G3 Ojämn temp med innegivare
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2017, 12:38:13 »
Det var så jag menade, skall testa hemma hos mig också, för jag vill minnas att det var något lurt med det som visades på pumpen under RUM (pil upp/ner). Om det var så att det tog ett tag innan den uppdaterades eller något sådant. För jag har ett svagt minne att jag trodde att dom hade löst det vid en programuppdatering, men jag var helt enkelt för snabb att ändra på innegivaren och sedan titta på RUM-värdet...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Optimum G3 Ojämn temp med innegivare
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2017, 12:42:13 »
Så är det.

TS var finns innegivaren?
Är systemet korrekt injusterat? (för varmt i köket så svetten rann? övriga rum bra?)

Jag skulle kopplat bort givaren och ställt in maskinen från början. Öpna alla verntiler, sätt rumvärdet på 20 och lämplig kurva. Vänta. För kallt -> ta upp rum värdet. MAX 3 grader + eller minus. Räcker inte det höj/sänk kurvan och lägg rum tillbaka på 20. Börja om.

Då allt är som du vill koppla in rumsgivaren tillbaka.
Istället för att koppla bort innegivaren, så är det väl lika bra att sätta Rum faktor till 0, sätta innegivaren på önskad innetemp. Och efter det försöka hitta lämplig kurva? Sedan när bästa möjliga kurva har hittats skruvar man upp Rum faktor värdet igen.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Optimum G3 Ojämn temp med innegivare
« Svar #12 skrivet: 13 januari 2017, 12:45:41 »
En till sak som man ska ta i beaktning är att Thermias rumsgivare är otroligt trög, så lita inte på den. Vid en temperaturförändring tar det många timmar innan den reagerar.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Hezzler

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Optimum G3 Ojämn temp med innegivare
« Svar #13 skrivet: 13 januari 2017, 13:06:28 »
Hmm, ja ok.
Orsaken till att jag skaffat en innegivare är ju att det under ett års tid inte gått att få fram en kurva som håller innetempen någorlunda stabil.
Att åter igen börja joxa med det känns på något sätt meningslöst och innegivaren skulle ju vara lösningen på just det problemet.

Krasst sett, om innegivaren önskar 21 grader och det är 20 grader i rummet, varför tuffar inte VPn på tills man nått I närhetern av 21?
Över tid borde den ju "lära sig" att den behöver köra längre? Att den inte kan köra ut varmare vatten begränsas ju av kurvan jag valt och väljer jag
en för låg kurva borde den gå konstant för att försöka hålla önskad temp?
Jag måste ha missuppfattat hela skiten för det är tydligen fortfarande utetemp/kurva etc som styr värmen oavsett vad jag sätter på Rum Faktor (0-4).
ELLER så är det något annat styrdon/krets som inte fungerar på min VP då den beter sig i stort sett lika med eller utan innegivare.
Vad man kan konstatera är möjligen att med innegivaren så behöver jag brassa på kurva 41 för att komma upp i samma temp som jag åstadkom med kurva 38-39 ifjol och det här är för mig obegripligt. Som lekman kan jag inte svälja att jag med en exaktare styrning inte ska kunna få värme på samma "effektläge" som tidigare. Är det bara jag som reflekterar over detta?

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Optimum G3 Ojämn temp med innegivare
« Svar #14 skrivet: 13 januari 2017, 13:21:19 »
VPn styr efter den kurva du har valt, sedan kompenserar den med hjälp av innegivaren lite grann i fall du har fel innetemp. Ju högre Rum faktor desto mer makt/kompenserar den med.
Säg att du har kurva 40. Vid 0 grader ute ska den då ge en framledningstemperatur på 40 grader i snitt. Om du då har satt innegivaren på 21 grader men du bara har 20 grader inne, och du har satt Rum faktor till 4. Då kompenserar den upp framledning bör med 4 x 1 grad vilket ger en FL-bör på 44 grader. Är det då så att FL-bör 44 inte räcker så kan styren/VPn inte göra mera, då måste kurvan höjas. Hoppas du förstår detta.

Sedan jobbar styren inte med snitt värden utan något som heter gradminuter och integral, men det är en annan historia. Lättare att förklara om man tänker sig ett snitt värde...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!