Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat Duo Inverter  (läst 11866 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Thermia Diplomat Duo Inverter
« Svar #15 skrivet: 27 november 2016, 14:55:02 »
Detta protokoll gäller alla värmepumpar: http://www.ehpa.org/ehpa-quality-label/testing-regulations/?eID=dam_frontend_push&docID=2774

Under Scope står det att protokollet gäller för luft/vattenvärmepumpar, inte bergvärme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat Duo Inverter
« Svar #16 skrivet: 06 december 2016, 13:50:11 »
Pumpen går nu men shunten är inte inkopplad ännu.
Får fram tre olika värden på värmevattnet VP in VP ut samt systemframledningstemp vilket förbryllar.
VP in och ut ligger kring 40-46 medan systemtemp ligger lägre 36 -är det shuntens fel?
Sen är det irriterande att man inte kan se pumpens effekt annat än pÃ¥ temperaturerna in och ut i resp krets.  PÃ¥ den gamla pumpen kunde man räkna tider eftersom den gick on/off med full effekt.
Det blir till att skaffa en strömmätare! Eller installera den jag har "Wireless electricity meter"(Elite)
Eller har nån en annan ide?
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat Duo Inverter
« Svar #17 skrivet: 13 januari 2017, 12:36:06 »
Nu är pumpen igång igen men med två hål att ta bergvärme från.
Dax att börja utvärdera funktionen.
Thermia har väldigt bra reklammaterial men usla kurvor att utvärdera värmepumpen mot. Är det så få som vill veta vad pumpen går för?
Måste man själv ställa samman en kurva där utgående värmeeffekt och ingående eleffekt framgår?


Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat Duo Inverter
« Svar #18 skrivet: 13 januari 2017, 12:57:57 »
Dessa kurvor finns men inte för allmänheten, pressa din återförsäljare lite han borde ha tillgång till dessa. Danfoss som äger Thermia har kurvorna i sin dokumentation (till motsvarande Danfoss pumpar) fritt nedladdbara på nätet. Tyvärr har Danfoss inte vad jag vet någon pump som motsvarar Thermias Inverter modeller.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat Duo Inverter
« Svar #19 skrivet: 18 januari 2017, 10:39:58 »
Tack för tipset Heddan.
Får väl pressa återförsäljaren på en kurva.
Funderar även pÃ¥ en övervakning via internet, Thermia online,nÃ¥n som har erfarenhet av denna?  Sitter en bit ifrÃ¥n sÃ¥ det lär behövas ett fristÃ¥ende 3G modem.
Sen vore det kul med ett tips på hur man kommer in i underliggande program. Finns där flöden så temperaturskillnaderna kan omvandlas till effekter?
Väntar pÃ¥ att Ã¥terförsäljaren skall dyka upp och utbilda mig. Gör inget om det dröjer eftersom det är bra med lite kännedom om hur VP uppför sig innan han förklarar  :)
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat Duo Inverter
« Svar #20 skrivet: 18 januari 2017, 10:51:29 »
Jag hade effektkurvorna för din pump men råkade radera dom och när jag skulle ladda ner dom från Danfoss ige ser jag att dom inte finns i deras manualer längre heller...

För övervakning ska du hellre titta på Thermiq, billigare och mycket flexiblare. Helst om du investerar i en RaspberryPi som den får snurra på. Har kört så i flera år utan minsta problem. Men det kräver att du har lite känsla för datorer för att du ska få det att lira. Men det finns bra guider på Thermiq.net. Och så klart WiFi eller fast nätverk är ett krav.

Om du menar servicemenyerna kommer du in i dessa med att hålla in höger och vänster pil samtidigt. Men ändra inte på något om du inte vet vad du gör. Några flöden hittar du inte här, det måste du själv mäta i så fall. Skaffa en flödesmätare eller helst en värmemätare som räknar ut effekten själv...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat Duo Inverter
« Svar #21 skrivet: 18 januari 2017, 11:11:25 »
Om du tittar på Thermiq så försäkra dig om att den fungerar med Inverter modellerna först, eftersom dom innehåller en annan mjukvara...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat Duo Inverter
« Svar #22 skrivet: 20 januari 2017, 15:35:02 »
Läser av uppgifterna dagligen sen en tid tillbaka för att få en bild av funktionen vid olika förhållanden.
Det är ju två olika system som är kopplade via värmepumpen- köldkretsen och värmekretsen bägge med obekanta flöden.
Värmepumpens COP kan man ju hoppas är korrekt angivet. Då bör det gå att räkna fram flödena!
Problemet är dock att man tar ögonblicksbilder av deltaT  .
Försöker med flödet 0,55 l/s pÃ¥ varma sidan och 0,72 l/s pÃ¥ kalla  vilket ger COP av 4-6 de senaste 4 dagarna med T ute -2 till +5
T in -1 pÃ¥ köldkretsen och T framVP 35-40.  Ã…terkommer!
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat Duo Inverter
« Svar #23 skrivet: 25 januari 2017, 15:37:17 »
Nu har jag två veckors dagliga avläsningar.
Plottade Delta T över värmekretsen mot Delta T över bergkretsen och fick en relativt snygg bild där en linje kan skönjas, med två kluster av mätpunkter.
Vädret har gjort att behovet ligger runt 35-40 grader ut.
Med kurvan som erhålls får jag möjlighet att bedöma relationen mellan de bägge flödena under antagande om en COP (för att få effekten av eldelen) .
Gissar jag på COP på 4 så får jag flödet 0,7 l/s över värmen och 0,86 l/s över brunnarna.
Jag väntar på facit (och på besök av installatören).
En fråga-varje dygn så verkar pumpen gå upp i högproduktion vilket ger ca 60 graders värme ut-är detta nån form av varmgång för att ta död på legionella?
Gissar att installatören får klia sig i huvudet lite!
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia Diplomat Duo Inverter
« Svar #24 skrivet: 25 januari 2017, 16:29:01 »
Är det vv som den fortfarande laddar upp till 60 grader förrän den stannar? Precis som tidigare?
Trodde att de skulle följa tex Nibe och låta användaren bestämma start och stopp temp på vv.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat Duo Inverter
« Svar #25 skrivet: 29 januari 2017, 12:08:43 »
Nu ser jag att pumpen växlar mellan två olika driftsläge vilket kan vara rimligt eftersom även vädret är stabilt kring nollan +-2 grader. (delta T sammanfaller i två kluster)
Men det är något som stör-dessa körningar upp till gränsläget kring 60. En eller två körningar per 5 timmarskurva. Skall det vara så?
Idag tryckte jag på en knapp till-tryckte bort Boost på varmvattnet. Ser i instruktionerna att det betyder.. Ser inget alls i instruktionerna-är jag blind? :o
Thermia kanske ligger efter i redovisningen i instruktionerna? Syn på en bra produkt i så fall!
Sen är installatörens frånvaro konstant-vilket kan vara ett mindre problem när allt går-men frågorna hopar sig!
Varför droppar det från ett av rören tex?
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat Duo Inverter
« Svar #26 skrivet: 02 februari 2017, 15:30:27 »
Nu med ytterligare en veckas körning så är jag frågande inför Thermias styrning.
Är det rimligt med dessa varmkörningar då och då under ett dygn?
Ser på grafen hur pumpen prioriterar varmvattenproduktionen och helt tydligt går upp till maxgränsen för temperatur/tryck.
Gissar att detta inte är nyttigt för pumpen.
Sen har jag nog fått tag i en osynlig installatör här i Norrort-snart kommer en efterlysning!
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat Duo Inverter
« Svar #27 skrivet: 02 februari 2017, 15:50:03 »
Menar du att den gör varmvattenkörningar då och då? Hur skulle den annars producera varmvatten tycker du?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat Duo Inverter
« Svar #28 skrivet: 02 februari 2017, 17:15:09 »
"Thermia Diplomat Inverter är dessutom utrustad för smart varmvattenproduktion med hjälp av en så kallad hetgasväxlare. Den här tekniken (HGW) gör att din värmepump producerar varmvatten samtidigt som man producerar värme till huset, vilket ger mer varmvatten till en lägre kostnad."(Thermias reklam)

Dumt att gå på den enkla reklamen menar du? ;)
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat Duo Inverter
« Svar #29 skrivet: 02 februari 2017, 17:47:52 »
Nu har jag inte HGW själv så jag har inte studerat den in i minsta detalj men...
HGW förutsätter att du har ett värmebehov för att den ska kunna producera varmvatten, när värmebehovet är för litet eller inget alls så måste den producera varmvatten på ordinärt sätt. Helt enkelt när VV-tempen sjunker till inställt värde som standard är 44 grader så går den över till VV-produktion, då gör den VV tills den stannar för hög pressostat och då är VV-tempen oftast runt 56 grader...om nu inte inverter-pumparna gör på något annat sätt.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 487
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!