Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konvertera åt fel håll?  (läst 2866 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattias O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Konvertera åt fel håll?
« skrivet: 09 september 2010, 20:06:07 »
Var lite aktiv här för några år sedan och har därefter bara varit inne sporadiskt men nu är det HÖG tid att försöka utnyttja kompetensen hos användarna av detta eminenta forum igen.

Jag har råkat skapa en absurt lång signatur  och ber om ursäkt för detta men tänkte att det kanske lämnar färre frågor obesvarade när man postar något och där står för närvarande följande att läsa:

Hus: 1-plan med inredd källare ca 70+60m2 i Vallentuna - Stockholm. Byggt 1953, tillbyggt -71 samt en mindre, halvtaskigt isolerad källarlös del byggd slutet -90/början 2000. Bristfälligt isolerat burspråk i stora sovrummet plan 1. I övrigt tilläggsisolerad träfasad, osäker på hur och hur mycket. Övervägande gamla 2-glasfönster. Trång kallvind med någon dryg dm kutterspån samt sporadiskt utrullade isolermattor som jag tror mig ha förstått att jag bör göra mig av med av fuktskäl. Omdränerat -07 med 100mm pordrän under mark. Källarvägar till stor del isolerade även invändigt men finns inga stora upplevda fuktproblem baserat på luktsinne och avläst hygrometer. Oisolerad platta med kalla klinker och betonggolv i källarplanet (har nyligen slitit bort ett trägolv och bytt avloppsrör) som till stor del är tänkta att få heltäckningsmatta på sig, dom andas ju numera säger dom. :) Undantag klinkergolvet i badrummet som faktiskt blir ganska varmt!

Uppvärmning: Kompakt shuntlös elpanna CTC-Electronic från -80 nånting med utegivare står ovanpå urkopplad kombipanna CTC 260B -64 (blev visst ingen besparing att byta till denna, DOH) och värmer radiatorvattnet. Separat VVB -04 står i badrummet i källaren. Direktverkande golvvärme (komfortvärme?) i badrumsgolv (tillkopplad) och i gillestugagolv (avstängd). Nytt (sep -10) är en avfuktare EchoDry Combi i tvättstugan som även värmer luften en del. Tvätten torkar ju aldrig. Oljefylld radiator 700w som komplement i sovrum plan 1 (taskigt isolerade burspråket). Mindre braskassett Eurofire Energikassetten -07 i vardagsrum plan 1.

Årsförbrukning: aug -09 till aug -10 ca 24200kwh (brukar ligga på drygt 25000 men eldade och frös till viss del denna ovanligt bistra vinter) varav värmegolv samt lampor i badrum uppmätt till ca 4200kwh. VVB baserat på vissa mätningar och uppskattning ca 3000kWh. Oljefylld radiator i sovrum kanske 500-1000kwh? Hushållsel enligt schablon 5000?

Personer i hushållet: två vuxna och två små barn.

När jag ser vad jag själv har skrivit här ovan förefaller jag nästan ha besvarat min egen fråga om vad jag borde göra i detta läge. (Riva och bygga nytt ;). Skämt åsido, det är ganska komplicerade och dyra åtgärder som skulle krävas vad gäller de byggtekniska bristerna såväl i tillbyggda delar som på vinden och för mig som inte vågar eller snickra så mycket själv och för tillfället tyvärr har väldigt små marginaler känns det inte som något alternativ. Möjligtvis kommer jag att göra något åt vinden men vi vet ju alla hur lätt det är att hitta en optimal lösning där, speciellt med ett ganska flackt tak och dåligt med plats ut mot takfot.

Alternativ två, att byta ut pannan mot bv, lv eller pellets som jag har stött och blött i 5 års tid nu har vi inte råd med även om vi går till banken med mössorna i händerna. Dessutom skulle det även om vi hade pengarna knappast vara vettigt i detta hus eftersom det inte eliminerar behovet av annan befintlig direktverkande eluppvärmning och återbetalningstiden skulle bli overkligt lång.

Alternativ tre, att stötta den befintliga elpannan med något har jag funderat mycket på det senaste året. En ”billig” kines lv-pump vågar jag nog dock inte satsa på. Taskig investering om man står med en trasig pump utan garanti och reservdelar efter några år. Mer intressant är kanske då en vattenmantlad pellets/vedkamin eller dylikt i källaren. Det skulle innebära många flugor i en smäll eftersom det både skulle ge värme till radiatorerna, strålningsvärme som även stiger till övervåningen samt mysfaktorn i rummet. Den skulle dessutom synas från vårt blivande sovrum i gillestugan. Detta alternativ är även om det inte kostar som tidigare nämnda dock inte heller någon speciellt billig åtgärd.

Alternativ fyra, anledningen till att jag postar detta i just denna del av forumet. Att helt sonika låta mitt vattenburna system gå i ide och stoppa in 2st LL-pumpar. Jag tänker mig att kanske en billigare Rusta-variant skulle kunna duga i källarplanet och en dyrare mer effektiv modell på övre planet. Eller kanske rentav två billiga?? Frågan är hur långt ner i temp man kan värma detta hus med bara pumparna innan jag måste spetsa med dyra pannan igen. Tittar man på siffrorna så skulle man kunna säga att det är kanske 11-12000 kwh som värmt i mina radiatorer under ett års tid. Kanske inte så jäkla mycket ändå. Stänger ju av pannan typ maj-sep. Så what say you. Ska jag bara försöka nödisolera lite, binda elpriset och gräva ner mig? :-O

/Mattias

(det här kanske blev världens längsta konstaterande)
« Senast ändrad: 09 september 2010, 20:13:07 av Mattias O »
Hus: 1-plan med inredd källare ca 70+60m2 i Vallentuna - Stockholm. Byggt 1953, tillbyggt -71 samt en mindre, halvtaskigt isolerad källarlös del byggd slutet -90/början 2000. Bristfälligt isolerat burspråk i stora sovrummet plan 1. I övrigt tilläggsisolerad träfasad, osäker på hur och hur mycket. Övervägande gamla 2-glasfönster. Trång kallvind med någon dryg dm kutterspån samt sporadiskt utrullade isolermattor som jag tror mig ha förstått att jag bör göra mig av med av fuktskäl. Omdränerat -07 med 100mm pordrän under mark. Källarvägar till stor del isolerade även invändigt men finns inga stora upplevda fuktproblem baserat på luktsinne och avläst hygrometer. Oisolerad platta med kalla klinker och betonggolv i källarplanet (har nyligen slitit bort ett trägolv och bytt avloppsrör) som till stor del är tänkta att få heltäckningsmatta på sig, dom andas ju numera säger dom. Undantag klinkergolvet i badrummet som faktiskt blir ganska varmt!

Uppvärmning: Kompakt shuntlös elpanna CTC-Electronic från -80 nånting med utegivare står ovanpå urkopplad kombipanna CTC 260B -64 (blev visst ingen besparing att byta till denna, DOH) och värmer radiatorvattnet. Separat VVB -04 står i badrummet i källaren. Direktverkande golvvärme (komfortvärme?) i badrumsgolv (tillkopplad) och i gillestugagolv (avstängd). Nytt (sep -10) är en avfuktare EchoDry Combi i tvättstugan som även värmer luften en del. Tvätten torkar ju aldrig. Oljefylld radiator 700w som komplement i sovrum plan 1 (taskigt isolerade burspråket). Mindre braskassett Eurofire Energikassetten -07 i vardagsrum plan 1.

Årsförbrukning: aug -09 till aug -10 ca 24200kwh (brukar ligga på drygt 25000 men eldade och frös till viss del denna ovanligt bistra vinter) varav värmegolv samt lampor i badrum uppmätt till ca 4200kwh. VVB baserat på vissa mätningar och uppskattning ca 3000kWh. Oljefylld radiator i sovrum kanske 500-1000kwh? Hushållsel enligt schablon 5000?

Personer i hushållet: två vuxna och två små barn.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera åt fel håll?
« Svar #1 skrivet: 11 september 2010, 15:39:55 »
Hej Mattias..!

Läste ditt pm åxå, men svarar här..

Jag skulle nog gissa att det kortsiktigt mest lönsamma i ditt fall är att kasta in 2 LL-pumpar, som du själv föreslår. Men vinsten kanske större för miljön än för din plånbok. Vilket inte är att förakta... Det kommer nog att ta några år innan investeringen är betald, innan du kan börja tjäna några pengar, och då kan dina pumpar börja närma sej slutet om du har otur.

Det är svårt att bedöma din återbatalningstid. Om man utgår från att du faktiskt har en förbrukning kring 12000 kWh för radiator-värme som du skrev (förefaller en rimlig gissning), kan värmepumparna kanske spara hälften, ca 6000 kWh.  2 Rusta-pumpar når inte lika hög besparing, men kostar inte mer än 10 kkr, så dom betalar sej snabbast - om dom håller - inom 2 år. Men efter att ha provkört min Atlas i källaren, inser jag att det inte är nåt vidare kul alternativ i bostaden - den hörs... Dessutom är den för klen när det blir lite kallt. Så en Atlas kan duga i källaren, men i bostaden skulle jag definitivt välja en vassare pump typ ME FD25/FD35,  Toshiba RAS-10/RAS-13, eller nåt...

Hur stor del man sparar beror helt på planlösningen och hur bra man lyckas sprida värmen från pumparna. Det hänger även på hur mycket "olägenheter" man accepterar från pumparna. I form av oljud, varm- o kall-drag (vid avfrostningar) från fläktarna. Här spelar placeringen en stor roll. Idealt ska en LL-pump köras med max fläktfart på inne-delen för bättre COP och maximal spridning av värmen, men det är få (eller ingen?) som accepterar det. I alla fall inte i bostaden. Och det gäller även med dom "tystate" modellerna.

Du har nog redan räknat ut att det inte finns en enkel fix för ditt hus. Även jag skulle få ångest när jag såg din förbrukning för golvvärmen i badrummet i källaren. Uppenbarligen har du ingen(?) eller i alla fal undermålig isolering där. Den enda trösten där är att du troligen får en stark reaktion på att sänka temperaturen några grader på golvet. Med matta och tofflor kan du sänka mer... Men det var ju inte det som var vitsen med golvvärmen.

Du har väl inte den gamla kombi-pannan inkopplad i radiator-slingan fortfarande..? Det låter märkligt att det inte blev någon besparing av att byta ut den. Jag förbrukade 1½ m³ olja i min gamla kombi-panna alá 60-tal, vilket grovt motsvarar ca 15000 kWh. nu är min VV- & värme-förbrukning (värme inte el) ca 7000 kWh - say no more...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Mattias O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera åt fel håll?
« Svar #2 skrivet: 13 september 2010, 13:00:18 »
Insåg att det inte skulle bli någon enorm respons på min roman.. ;)

Tack för svaret pi.r.

Den gamla är helt urkopplad och jag hade också förväntat mig en besparing genom att byta till en mindre elpanna men tji fick jag. Ytterligare några sköna tusenlappar i sjön (elpanna 500 på blocket, vvs-jobb ca 3000 har jag för mig) :(. Det enda jag har vunnit är att det blev lite bekvämare med en utegivare som reglerar inomhustempen hellre än att behöva springa och vrida på termostater på den gamla elkassetten vilket jag gjort föregående vintrar :P. Dock insåg jag i vintras när jag försökte justera effekten uppåt att det verkar bli kortis eller nåt när den kopplar in ett av de högre effektstegen eftersom jordfelsbrytaren löser ut. Så det var bara att elda på i kassetten där uppe och ta på sig tofflorna :P. Sparade väl lite pengar på att inte kunna höja mer iaf.

Jo visst fasen svider det med värmegolvet. Jag har försökt få ner förbrukningen genom att justera ner det så mkt som möjligt men det verkar som att det är antingen blir lite onödigt varmt eller så blir det för kallt. Har även provat att byta termostat men ingen skillnad. Det kanske är givaren som sitter illa eller nåt. Tar gärna på mig tofflor men det jag vill är ju att golvet ska torka upp. Nu har vi visserligen det sista året ställt dit ett badkar som vi duschar i istället för som tidigare på golvet men det stänker ju ändå en del och rinner ner bakom badkaret. Inte minst när barnen badar. Att addera till eländet är att jag just har "relinat" avloppsrören under badrumsgolvet för att slippa riva golvet och byta rör (har bytt rör i övriga delar av källaren nu i sommar). Detta gjordes efter påtryckningar från mitt försäkringsbolag (som sponsrade) främst för att behålla tätskiktet intakt och inte behöva göra om hela badrummet som är hyfsat fräscht från -00. Dock har jag i detta forum just blivit påmind om tveksamheten över att ha ett tätskikt mot ytterväggar i källarplan och att om man ska ha detta så helst bara i duschhörnan. Detta borde som jag tolkar det innebära att jag hade kunnat slita bort golvet, isolera under och göra om det utan att få några problem med krånglande försäkringsbolag. En kostnad och en del slit visst, men nog ganska snabbt intjänat inbillar jag mig. Det här var dock inget handläggaren verkade känna till alls. Nåja, med detta sagt, golvet får nog ligga där det ligger och jag ska försöka se om det går att göra något åt förbrukningen ändå, kanske byta och/eller flytta givaren eller nåt. Får läsa på om detta.

Planerar även att nu ta bort plattan helt i halldelen i källaren om ca 4m2, gräva ur, isolera och gjuta nytt. Killen jag har pratat som ska hjälpa mig med gjutningen tyckte att jag skulle sätta elslingor eftersom jag stänger av pannan om sommaren. Kanske fungerar som det är tänkt och inte drar så mkt ström om man har isolerat ordentligt (räcker 100mm?) men det känns såklart lite tveksamt att slänga in ÄNNU ett ”elgolv”. Kanske räcker med att torka upp fläckar från blöta skor och vagnshjul under sommarhalvåret när golvet är kallt och att därmed köra vattenburen värme istället?

Vad gäller vattenburna systemet, undrar om jag inte ska försöka hitta nån vattenmantlad pellets eller vedkaminlösning som inte kostar skjortan ändå. För tips om såna måste jag förmodligen byta forumdel? 
Hus: 1-plan med inredd källare ca 70+60m2 i Vallentuna - Stockholm. Byggt 1953, tillbyggt -71 samt en mindre, halvtaskigt isolerad källarlös del byggd slutet -90/början 2000. Bristfälligt isolerat burspråk i stora sovrummet plan 1. I övrigt tilläggsisolerad träfasad, osäker på hur och hur mycket. Övervägande gamla 2-glasfönster. Trång kallvind med någon dryg dm kutterspån samt sporadiskt utrullade isolermattor som jag tror mig ha förstått att jag bör göra mig av med av fuktskäl. Omdränerat -07 med 100mm pordrän under mark. Källarvägar till stor del isolerade även invändigt men finns inga stora upplevda fuktproblem baserat på luktsinne och avläst hygrometer. Oisolerad platta med kalla klinker och betonggolv i källarplanet (har nyligen slitit bort ett trägolv och bytt avloppsrör) som till stor del är tänkta att få heltäckningsmatta på sig, dom andas ju numera säger dom. Undantag klinkergolvet i badrummet som faktiskt blir ganska varmt!

Uppvärmning: Kompakt shuntlös elpanna CTC-Electronic från -80 nånting med utegivare står ovanpå urkopplad kombipanna CTC 260B -64 (blev visst ingen besparing att byta till denna, DOH) och värmer radiatorvattnet. Separat VVB -04 står i badrummet i källaren. Direktverkande golvvärme (komfortvärme?) i badrumsgolv (tillkopplad) och i gillestugagolv (avstängd). Nytt (sep -10) är en avfuktare EchoDry Combi i tvättstugan som även värmer luften en del. Tvätten torkar ju aldrig. Oljefylld radiator 700w som komplement i sovrum plan 1 (taskigt isolerade burspråket). Mindre braskassett Eurofire Energikassetten -07 i vardagsrum plan 1.

Årsförbrukning: aug -09 till aug -10 ca 24200kwh (brukar ligga på drygt 25000 men eldade och frös till viss del denna ovanligt bistra vinter) varav värmegolv samt lampor i badrum uppmätt till ca 4200kwh. VVB baserat på vissa mätningar och uppskattning ca 3000kWh. Oljefylld radiator i sovrum kanske 500-1000kwh? Hushållsel enligt schablon 5000?

Personer i hushållet: två vuxna och två små barn.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera åt fel håll?
« Svar #3 skrivet: 13 september 2010, 22:51:53 »
Oj... Oj..!!!
Om det är jordfelsbrytaren som löser ut när du drar på hög effekt i pannan, är det inte kortis. Det är isolationsfel - läckage i (minst) en av värmeslingorna i elpatronen. Du ska definitivt överväga att få elpatronen bytt eller i alla fall kollad - före vintern... Om en slinga har "ruttnat" och börjat läcka, så är resten av slingorna på gång...

Vet inte vad man skulle kunna göra åt golvvärmen, men en tanke jag fick vore att försöka få termostaten att känna själva golvets temperatur, och därmed hålla det på en "acceptabel" nivå. Har ingen klar idé om hur man ska lösa det praktiskt, och om golvet är enda värmekällan i badrummet blir det ju åxå problem. Då skulle man behöva ett element till, om inte en LL-VP kan hjälpa till (med dörren alltid öppen när ingen är där).

Vet heller inte mycket om golvvärme i övrigt heller, men har väl hört att man ska ha ordentligt välisolerat om man inte ska förlora en massa värme neråt i en källare. Tycker jag hört siffror på 300 mm, men då är det väl vid nybyggen. Jag skulle nog inte satsa på det, om det inte går att lägga "mycket" isolering.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Mattias O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera åt fel håll?
« Svar #4 skrivet: 14 september 2010, 08:22:59 »
Oops så långt tänkte inte jag.. Strömförande värmesystem känns lite väl spännande :O

Jaha då är det dags att leta någon som kan kika på den och/eller beroende på domen kanske byta ut den. :/
Tips på nån som är duktig på CTC Electronic emottages tacksamt. Har för mig att jag hittade någon, ska googla å ringa lite.

En acktank med elpatroner känns väl som en plan om jag nu ska köpa nån vattenmantlad kamin men då får det nog bli en beggad... F-n vad allt kostar... Bara pannan som jag har nu kostar idag ca 16000kr ny och verkar vara i princip identisk med min från -83 eller nåt.. :P
Hus: 1-plan med inredd källare ca 70+60m2 i Vallentuna - Stockholm. Byggt 1953, tillbyggt -71 samt en mindre, halvtaskigt isolerad källarlös del byggd slutet -90/början 2000. Bristfälligt isolerat burspråk i stora sovrummet plan 1. I övrigt tilläggsisolerad träfasad, osäker på hur och hur mycket. Övervägande gamla 2-glasfönster. Trång kallvind med någon dryg dm kutterspån samt sporadiskt utrullade isolermattor som jag tror mig ha förstått att jag bör göra mig av med av fuktskäl. Omdränerat -07 med 100mm pordrän under mark. Källarvägar till stor del isolerade även invändigt men finns inga stora upplevda fuktproblem baserat på luktsinne och avläst hygrometer. Oisolerad platta med kalla klinker och betonggolv i källarplanet (har nyligen slitit bort ett trägolv och bytt avloppsrör) som till stor del är tänkta att få heltäckningsmatta på sig, dom andas ju numera säger dom. Undantag klinkergolvet i badrummet som faktiskt blir ganska varmt!

Uppvärmning: Kompakt shuntlös elpanna CTC-Electronic från -80 nånting med utegivare står ovanpå urkopplad kombipanna CTC 260B -64 (blev visst ingen besparing att byta till denna, DOH) och värmer radiatorvattnet. Separat VVB -04 står i badrummet i källaren. Direktverkande golvvärme (komfortvärme?) i badrumsgolv (tillkopplad) och i gillestugagolv (avstängd). Nytt (sep -10) är en avfuktare EchoDry Combi i tvättstugan som även värmer luften en del. Tvätten torkar ju aldrig. Oljefylld radiator 700w som komplement i sovrum plan 1 (taskigt isolerade burspråket). Mindre braskassett Eurofire Energikassetten -07 i vardagsrum plan 1.

Årsförbrukning: aug -09 till aug -10 ca 24200kwh (brukar ligga på drygt 25000 men eldade och frös till viss del denna ovanligt bistra vinter) varav värmegolv samt lampor i badrum uppmätt till ca 4200kwh. VVB baserat på vissa mätningar och uppskattning ca 3000kWh. Oljefylld radiator i sovrum kanske 500-1000kwh? Hushållsel enligt schablon 5000?

Personer i hushållet: två vuxna och två små barn.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera åt fel håll?
« Svar #5 skrivet: 14 september 2010, 22:28:50 »
Ingen större panik... Det är ordentligt jordade grejor det där, och dessutom har du ju jordfelsbrytaren.

Däremot kan det ju bli k-k-k-kallt..!
Du behöver ju inte undra över när det brakar... Och gissa om just den el-patronen är slut på central-lagret...  huvuddunk

En ny el-patron är inga stora pengar. Bara att byta. Kanske att det finns en offer-anod där i som är slut åxå. Därav rutten el-patron.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!