Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fylla pÃ¥ vätska ?  (läst 14924 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fubbik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fylla på vätska ?
« skrivet: 20 juli 2014, 18:27:27 »
Hej

Har bott i huset i 4 år , inte tidigare har vätskan i vår mark-pump, Nibe Fighter varit så lågt som nu, nu har den ju inte varit i drift på ett antal månader( sommar) men vad händer när kylan slår till om nivån är så låg ? stiger den igen eller måste vi fylla på ?
Vi har en dunk med samma vätska, se foton på behållaren, etikett på dunken samt text från manualen , det står " om nivån sjunkit skall ventilen under kärlet stängas " ? jag hittar ingen ventil under vårt kärl !

Står även " höjning av trycket sker genom att stänga ventilen på inkommande huvudledning när köldbärar pumpen är i drift "
jag vet inte vilken ventil man menar ? hur skall jag kunna få den i drift nu när det är så varmt ?

Är det helt fel att helt enkelt bara öppna "locket" på behållaren o fylla på ? förstör jag något undertryck då som behövs byggas upp ?

Som ni ser, helt okunnig kanske bästa att ringa service ? men testar att fråga forumet först, man brukar få vettiga svar


Utloggad fubbik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #1 skrivet: 20 juli 2014, 18:28:02 »
Aha det går inte att bifoga bilder ??

Utloggad fubbik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #2 skrivet: 20 juli 2014, 18:38:33 »
hur bifogar man bilder ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #3 skrivet: 20 juli 2014, 21:08:34 »
Hej!
Kolla nedan för hur man bifogar bilder.

Normalt är systemet trycklöst, lätta dock försiktigt på locket och se om det är övertryck (det ska inte vara undertryck).
Det kan sitta en ventil utan vred under, känn ordentligt på isoleringen efter nån knöl där?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fubbik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #4 skrivet: 20 juli 2014, 22:51:34 »
Tack  ! här kommer bilderna, fÃ¥r kolla under isoleringen imorgon dÃ¥.

Utloggad fubbik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #5 skrivet: 20 juli 2014, 22:59:18 »
På annat ställe i manualen står det " vid påfyllning av köldbärarsystemet blandas vatten med ca 30 % frostskyddsmedel i öppet kärl"
Är detta någon annan sorts påfyllning ? för detta anges med användning av fyllningspump o man skall gå in i serviceläge KB-Pump
Låter som något mer avancerat än att fylla på behållaren ?

Behållaren var 3/4 fylld nä vi flytta in för 4 år sen och ingen har servat eller fyllt på mer, är det normalt att det sjunker till nuvarande nivå på 4 år ?


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #6 skrivet: 20 juli 2014, 23:36:33 »
På annat ställe i manualen står det " vid påfyllning av köldbärarsystemet blandas vatten med ca 30 % frostskyddsmedel i öppet kärl"
Är detta någon annan sorts påfyllning ? för detta anges med användning av fyllningspump o man skall gå in i serviceläge KB-Pump
Låter som något mer avancerat än att fylla på behållaren ?

Behållaren var 3/4 fylld nä vi flytta in för 4 år sen och ingen har servat eller fyllt på mer, är det normalt att det sjunker till nuvarande nivå på 4 år ?
Vet inte vad som är normalt, men min nivå har inte ändrats alls, i vart fall mindre än 1cm på 5 1/2år (från installationen till nu)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #7 skrivet: 21 juli 2014, 07:23:31 »
Hej!
Det kan vara en liten läcka, men den kan vara svår att hitta om den är så pass liten.
Jag skulle bara öppna och fylla på till 2/3 av plastburken.
Och blanda ca 30% sprit med vatten.
« Senast ändrad: 21 juli 2014, 07:25:16 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #8 skrivet: 21 juli 2014, 08:56:35 »
Kanske vätskan har trycks ut genom säk ventilen nÃ¥n gÃ¥ng i tiden  Sc:,h eftersom det stÃ¥r en dunk under ventilen det brukar det sällan göra annars eftersom det normalt inte kommer nÃ¥tt där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fubbik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #9 skrivet: 21 juli 2014, 09:22:33 »
Nä det har aldrig kommit någon vätska i dunken som är kopplat till säkerhetsventilen.

Skall jag verkligen blanda vätskan med vatten 30 % ? detta står under rubriken igångkörning men om man som användare bara läser under efterjustering o påfyllning i behållaren där nämns inget om att blanda med vatten ? hur viktigt är detta vad händer om jag slår på koncentrerad vätska ?

Kan man lite jämföra behållaren med kylarvätske behållaren i en bil ?


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #10 skrivet: 21 juli 2014, 09:31:18 »
För att få rätt blandning ska blandningen ha 30% SPRIT (vätskan i dunken) om man slår i någon liter oblandat spelar ingen roll för det kommer så småningom att blanda sig med vätskan i slangen. Även i bilen ska man slå i "glykol" med rätt blandning för att med tiden INTE ändra det rätta blandningförhållandet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad fubbik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #11 skrivet: 21 juli 2014, 09:44:12 »
Ok dÃ¥ är jag med... kollade nu o hittade en avstängning  ::) sÃ¥ de är bara till att öppna behÃ¥llaren nu dÃ¥, varför finns där en säkerhetsventil , skall det byggas upp tryck där ? men bara under drift ?

Är vatten med 30 % sprit den vätska som bär värmen och cirkulerar i vår mark och i våra golv ? ingen freon eller gas inblandad som vi hade tidigare med en luft.luft pump ?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #12 skrivet: 21 juli 2014, 09:46:46 »
Om installatören lämnat en dunk med brine är det nog inte helt osannolikt att den redan är utspädd och är det som blev över från rund pumpningen men visst den kan ju vara koncentrerad också men det spelar som sagt inte så stor roll när det är så liten mängd. Vätskan du fyller på nu cirkulerar i marken eller borran i golven har du troligtvis rent vatten och i själva vp finns nån typ av köldmedia liknande den du hade tidigare i din luft pump.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fubbik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #13 skrivet: 21 juli 2014, 09:53:31 »
Dunken är oöppnad och jag tycker nog att färgen på vätskan jämfört med i behållaren är starkare så jag tror nog den är koncentrerad, du menar svedol ?

Om svedolet försvinner ,minskar sÃ¥ kan det alltsÃ¥ bero pÃ¥ en liten läcka precis var som helst pÃ¥ alla de 100-tals meter slang som ligger nedgrävt i vÃ¥r trädgÃ¥rd  :'( hur hittar man en sÃ¥dan läcka ?? installationen är ju inte sliten o gammal, endast ca 7 Ã¥r

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #14 skrivet: 21 juli 2014, 10:01:30 »
Om dunken är oöppnad är det garanterat koncentrerat och ska späs ut. Om du har en läcka så är det troligt den finns inne i vp eller i alla fall i närheten där det finns skarvar det är inte vanligt med läckor på oskarvad slang. Det kan ha varit en luft ficka som försvunnit och gjort så att brine mängden sjunkit så fyll på och kör vidare minskar det igen kan du börja fundera på ev läcka.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!