Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa Classic (55), Raspberry PI?, 1wire?, logga?  (läst 4402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kjellgren

  • Gäst
Kjellgren
Thermia Villa Classic (55), Raspberry PI?, 1wire?, logga?
« skrivet: 13 januari 2016, 17:31:15 »
Hej alla.
Hoppas inlägget kommer rätt, annars må moderator flytta till rätt plats.
Jag vill verkligen få min Thermia Villa Classic (55) uppkopplad online alt. logga den direkt mot dator.

I dags läge har jag testat H15 interface som otillåten_länk tillgodoser, dock inte H50 då detta tydligen skall vara i samma väg enligt enligt otillåten_länk. Fick inte trots upprepade försök att få H15 interfacet att fungera fullt ut, detta innebär att jag endast fick några värden presenterade i programmet StatLink.

En enkel fråga ställdes till Thermias support via mail om det finns något alternativ för att koppla upp, svaret var ett ruggande enkelt NEJ.

Enligt thermiq.net så fungerar deras produkt endast med Thermia Villa med fyra knappar vid displayen (jag har tre).

Vad kvarstår? Jag har kikat lite på logger2020. Den verkar inte fungera rakt av med interfacet på Thermia Villa Classic?.. Eller för det ändamålen jag önskar.
Sen har vi såklart Raspberry PI och 1wire? Jag hoppas nu att detta är min sista chans att få det att fungera?

Finns det någon som använder sig av Raspberry PI - 1wire mot Villa Classic?

Jag tycker det är väldigt konstigt om det inte ska gå att hitta en online/logger- lösning mot denna bervärmepump?

Vid pumpens egna interface finns ett "interface-out".

Söker alltså någon som har erfarenhet av att logga mot Thermia Villa Classic.

Thermia Villa Classic.
VP; v2.11c
Typ; 901353 E
s 217-197

Bilder på bergvärmepumpens interface.
https://imgi.se/image/FYf
https://imgi.se/image/F3B

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Villa Classic (55), Raspberry PI?, 1wire?, logga?
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2016, 18:20:41 »
Vad är det du vill logga som inte kan fixas med en logger2020?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Kjellgren

  • Gäst
Kjellgren
SV: Thermia Villa Classic (55), Raspberry PI?, 1wire?, logga?
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2016, 18:30:34 »
Vad jag kan förstå så fungerar logger2020 på så vis att jag ska installera alla givare (på nytt) för att separat logga med den. Detta istället för att använda de givare som redan finns i bergvärmesystemet. Sen är jag ute efter att logga alla inställningar osv.

Jag kanske är dÃ¥ligt pÃ¥läst om logger2020, eller sÃ¥ har jag helt enkelt missat nÃ¥got?  ::)

Upplys mig gärna om jag missar något :)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Villa Classic (55), Raspberry PI?, 1wire?, logga?
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2016, 19:40:05 »
Du behöver mycket riktigt separata givare till logger2020, men det ser inte jag som någon större nackdel. Mycket enklare att "gödsla" med givare då, och man får en koll på om VP:ns givare visar rätt, och kvaliteten på dessa brukar vara lite si och så.

Inställningarna får man nog oftast logga med papper och penna ;)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Simon Hermansson

  • Gäst
Simon Hermansson
SV: Thermia Villa Classic (55), Raspberry PI?, 1wire?, logga?
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2016, 20:59:25 »
Hej! Jag vet hur man kommunicerar med Thermias reglerdator 901353 med hjälp av ett arduino-kort. Har själv fixat det på farsans värmepump. Kommunikationen går över i2c-protokollet och man behöver ansluta sig sig till i2c-bussen som slav 46, om jag inte minns fel. Då kommer reglerdatorn skicka ca 60 värden till slaven innehållande alla uppmätta värden och inställningar. Det borde fungera utmärkt med en RPi eftersom den också stöder i2c. Vart någonstans i Sverige bor du? Om du skickar mig ett mail så kan jag hjälpa dig att komma igång.

Johnny Dahlberg

  • Gäst
Johnny Dahlberg
SV: Thermia Villa Classic (55), Raspberry PI?, 1wire?, logga?
« Svar #5 skrivet: 30 november 2016, 22:52:11 »
Hej!
Jag har läst era inlägg.
Jag har en Thermia Eko Classic 155 värmepump men en styrdator som är märkt 901353 (3 knappar på fronten).
Även jag är intresserad av att lyckas läsa ut värden från värmepumpen.
Jag har en raspberry PI som loggar rumstemperaturer och en del temperaturer runt värmepumpen men det skulle vara smidigare och mer användbart att läsa ur och logga värenda direkt från pumpen. Jag är tacksam om någon har löst detta och kan dela med sig av lösningen.
Jag tror att det ska gå att göra både med en Arduino och med en Raspberry Pi.

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Thermia Villa Classic (55), Raspberry PI?, 1wire?, logga?
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2017, 20:21:49 »
Som Simon skriver så är det en enkel I2C buss. Reglerkortet försöker hela tiden skriva till slav 46. Första data byten är registernummer och den andra byten är registerdata. Klart enklast är att koppla in en Arduino (Raspberry Pi kan inte vara I2C slav tror jag). Jag har en Nano kopia från eBay för 40:-.

Sedan är det upp till dig hur du vill hämta/fÃ¥ datan ifrÃ¥n ditt Arduino. Jag skickar ut registerdata pÃ¥ serieporten men du kan ju sätta pÃ¥ ett Ethernet Shield och lÃ¥ta Arduinon skicka det till en server.  Jag matar inte Arduinon via pumpen dÃ¥ jag inte vet hur mycket ström jag kan lasta den med.

Notera att med denna lösningen så är man INTE galvaniskt åtskild ifrån pumpen så det måste man tänka på, så koppla på egen risk. Det är ju relativt enkelt att isolera interfacet med ett par optokopplare men har inte brytt mig om det i dagsläget.

Utloggad Johnny Dahlberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Jag är fortfaran de intresserad av denna lösning.
Någon som heter Simon Hermansson har tydligen löst det.
Tyvärr har jag ingen email-adress till honom och hittar inte någon med det namnet i medlemslistan.
Kan någon hjälpa mig att komma i kontakt med honom.
MVH
Johnny Dahlberg
Chevy2

Utloggad Kråkerøymannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fredrikstad, Norge
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej! Jag vet hur man kommunicerar med Thermias reglerdator 901353 med hjälp av ett arduino-kort. Har själv fixat det på farsans värmepump. Kommunikationen går över i2c-protokollet och man behöver ansluta sig sig till i2c-bussen som slav 46, om jag inte minns fel. Då kommer reglerdatorn skicka ca 60 värden till slaven innehållande alla uppmätta värden och inställningar. Det borde fungera utmärkt med en RPi eftersom den också stöder i2c. Vart någonstans i Sverige bor du? Om du skickar mig ett mail så kan jag hjälpa dig att komma igång.
Hei, Simon.
Dette var god lesing. Selvom det er over trener siden, så kanskje du kan sele flere detaljer om hvordan jeg kan logge inn til Rpi for å lese ut data fra Thermia Villa.


Thermia Villa 105 RF 400V - Driftsatt 12.02.2004 - 2 brønner på 100 m hver i fjell (granitt) - Det er mye vann på 80m dybde - Huset er bygd i 2000 og har totalt 315 m2 boflate med en leilighet i underetasjen, og full kjeller - Vamtvann i egne beredere, forvarmet av VP. 3 voksne og 3 barn i huset. Distribusjon i huset via rør; PEX 20x2,0 nedstøpt i betongdekke (4 cm fra overflaten).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!