Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temperaturvariation i mätt innetemperatur. Möjlighet till mindre skillnad?  (läst 1554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad e5rial

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Bervärme
Hej!

Jag har en IVT Premiumline HQ bergvärmepump som har defaultinställningar förutom intrimmad kurva och varmvattenspets en ggr per vecka. Cirkulationspumpen styrs automatiskt för optimalt delta T. Har en liten arbetstank kopplad till den.
 
Jag har börjat logga temperatur i ett flertal rum och fÃ¥r en temperaturvariation pÃ¥ ca 1 grad över 2 timmar. Jag antar att detta är normalt? Kan man minska pÃ¥ denna variation, och i sÃ¥ fall hur? 

För övrigt kan nämnas att jag har strypt vissa element på övervåningen lite på termostaterna för att det inte skall bli för varmt där och jag blir tvungen att göra detta eftersom jag vill ha ungefär samma temperatur i källaren (jag vill ha 22 grader inomhus). Ett element på övervåningen i hallen ger ingen värme alls (verkar hängt sig i ventilen). Jag antar att detta inte är helt optimalt för flödet, om ett element nästan är helt avstängt?

Bifogar bilder på temperaturerna på pumpen, inomhustemperatur i källaren och utseende på termostat. Det finns inget övrigt att skruva på elementen förutom luftningsnippeln (elementen är luftade nyligen) och termostatsvredet.

Jag har mätt temperaturskillnad över elementen  (mätt i överkant och underkant med IR-termometer) och fÃ¥r en skillnad pÃ¥ ca 4 grader under tiden pumpen gÃ¥r. Ett element ger som sagt "ingen" värme alls (skillnad i temperatur pÃ¥ det är 0,8 grader).
Ett annat element i källaren har endast 1 grads skillnad (men detta är varmt), vad kan detta bero på?
« Senast ändrad: 13 februari 2017, 15:08:26 av e5rial »
Villa 1960 - enplan med källare om totalt 167kvm. Lättbetong med träfasad. Bergvärme 2014, FTX 2014. Treglas entréplan och tvåglas i källaren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vi kan börja med radiatorn som inte ger nån värme alls, kolla om piggen fjädrar ut?
Om inte knacka på ventilen eller dra mycket försiktigt i piggen, den kan lossna helt om man tar i.

Radiatorn som är varm med 1 °C skillnad är inte så bra, den "tjuvar" flöde från övriga, kolla om du kan strypa flödet på denna på t ex ventilen under termostaten eller på returventilen?

Variationen i innetemp kan bero på många saker, solinstrålning, blåst, mycket folk i huset, bakning mm.
En rumsgivare till värmepumpen kan hjälpa till att få ner variationen, den ska sitta i ett rum med oreglerad radiator.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag förstod att temperatursvängningarna återkom varannan timme, jag kan tänka mig att detta beror på att temperaturen stiger inomhus när kompressorn går och när den står så sjunker den.
Vill TS minska svängningarna måste han förkorta körningscyklerna, vad detta heter och hur man gör detta i en IVT vet jag inte. På en Thermia minskar man integral A1 värdet så man får kortare körningscykler och fler start/stop.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
TS har ju en liten arbetstank. Vad innebär det för temperatursvängningarna?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
Behöver du 56,5 grad framledning vid +2 ute?  :o
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad e5rial

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Bervärme
Tja, som det är just nu behövs det rätt mycket värme ut. Huset är dåligt isolerat och det är gamla och ineffektiva element.

Svägningarna man ser, lär ju bero på hur ofta pumpen går (jag antar att pumpen går så länge tempen stiger och sedan skjunker tempen igen). Jag antar att detta kan ändras, så pumpen går oftare, vet dock ej hur på min IVT. Jag har vart inne i servicemenyn men inte ändrat på något än...

Angående denventil som fastnat så rör sig pinnen. Jag har dragit den fram o tillbaka säkert 400 ggr damt knackat på röret flertalet gånger. Verkar spm det ända o göra är att tappa av vatten och öppna upp tyvärr (blir nog till sommaren)

Jag har funderat länge på en innegivare, skall nog beställa en sådan.

Villa 1960 - enplan med källare om totalt 167kvm. Lättbetong med träfasad. Bergvärme 2014, FTX 2014. Treglas entréplan och tvåglas i källaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!