Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byggmax LVE pumpar  (läst 14642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Byggmax LVE pumpar
« Svar #30 skrivet: 27 september 2012, 19:57:29 »
Känns som en chansning att köpa vp på byggmax finns ju kända märken för runt 40000 kr en sån skulle jag valt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Byggmax LVE pumpar
« Svar #31 skrivet: 28 september 2012, 06:18:38 »
Givetvis ska man köpa saker efter sina egna förutsättningar. För det stora flertalet i landet så gäller nog Rickards råd tidigare i tråden.

Utloggad elroko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Byggmax LVE pumpar
« Svar #32 skrivet: 28 september 2012, 13:04:26 »
Smurfen: "Känns som en chansning att köpa vp på byggmax finns ju kända märken för runt 40000 kr en sån skulle jag valt."

Visst, det finns en vist risk här. Men Om man läser på nätet olika erfarenheter med 'kända' pumpar är Invest inte ensamma. Folksams VP statistik från 'kända' märken är ingen särskilt roligt läsning heller...

JEB: "Årscop blir nog 2-2,5 iaf oavsett vad de hittar på för siffror."
Du har troligen rätt. Nu bor vi vid kusten i Blekinge, och där är det inte så ofta riktigt kalt. Däremot är luftfuktigheten kanske en problem (avfrostningar).

Pumpen ska (ev. via 100l knäpptank) kopplas direkt till golvvärme fördelaren med manuellt inställt flöde, troligen rund ca. 35 grader. Inga rums termostater / regelventiler). Ha tjälsten braskamin som komplement värme.

Naturligt finns det bättre alternativ med högre års COP. Men om man jämför och räkna lite, då blir det svart att räkna hem merkostnader för dyrare alternativ inom 10-15 år. Fick offerter mellan 80-160k för LV eller bergvärme. Års-COP blir kanske 3-3.5 med bergvärme. Om man jämför detta med 2-2.5 for en mycket billigare DIY LV anlägning, då behöver man blir rätt gammal för att tjäna in pengar. Stora nackdelen med LV är väl fläktljudet från utedelen. Vet inte hur illa det blir med en LVE-09...
« Senast ändrad: 28 september 2012, 13:08:26 av elroko »

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Byggmax LVE pumpar
« Svar #33 skrivet: 28 september 2012, 15:25:31 »
Nu bor vi vid kusten i Blekinge, och där är det inte så ofta riktigt kalt. Däremot är luftfuktigheten kanske en problem (avfrostningar).

Det är nog avfrostningen som du ska oroa dig för i första hand, det är en av de funktioner som har störst påverkan på COP när det gäller luft/vattenvärmepumpar.
Problemet kan antagligen härledas till för små lamellavstånd i förångaren och till viss mån underdimendionerade förångare för effekten.
Detta är problem som inte kan lösas styrmässigt utan är ett problem som uppstår när man prutar på matrialet.
Jämför förångarstorlek med tex vitocal 350A bif. med ungefär samma effekt

det är inte roligt att stå med varmluftsfläktar eller varmvatten och försöka frosta av en isklump.

en snabb googling på invest visar också att det är just avfrostningen som är ett av de största problemen med den, förrutom en hel hög med problem som kan härledas till dimensioneringsmissar.

men köper man billigt så får man räkna med att inte få allt, så kan man leva med att kanske få vakta(kontrollera isbildning) och avfrosta manuellt vid behov så är det kanske ett vettigt köp.
Vill man ha en mer självgående/underhållsfri värmepump så kanske en mer påkostad variant är att föredra
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Byggmax LVE pumpar
« Svar #34 skrivet: 28 september 2012, 18:55:07 »
Det finns flera saker man kan göra. Sensorerna nämnde jag tidigare. Men ska jag säga en sak som jag hade gjort, även på en ny före montering, så är det att dra rörisolering runt rörsensorn i nederkant av förångaren.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Byggmax LVE pumpar
« Svar #35 skrivet: 28 september 2012, 19:37:44 »
Smurfen: "Känns som en chansning att köpa vp på byggmax finns ju kända märken för runt 40000 kr en sån skulle jag valt."

Visst, det finns en vist risk här. Men Om man läser på nätet olika erfarenheter med 'kända' pumpar är Invest inte ensamma. Folksams VP statistik från 'kända' märken är ingen särskilt roligt läsning heller...

JEB: "Årscop blir nog 2-2,5 iaf oavsett vad de hittar på för siffror."
Du har troligen rätt. Nu bor vi vid kusten i Blekinge, och där är det inte så ofta riktigt kalt. Däremot är luftfuktigheten kanske en problem (avfrostningar).

Pumpen ska (ev. via 100l knäpptank) kopplas direkt till golvvärme fördelaren med manuellt inställt flöde, troligen rund ca. 35 grader. Inga rums termostater / regelventiler). Ha tjälsten braskamin som komplement värme.

Naturligt finns det bättre alternativ med högre års COP. Men om man jämför och räkna lite, då blir det svart att räkna hem merkostnader för dyrare alternativ inom 10-15 år. Fick offerter mellan 80-160k för LV eller bergvärme. Års-COP blir kanske 3-3.5 med bergvärme. Om man jämför detta med 2-2.5 for en mycket billigare DIY LV anlägning, då behöver man blir rätt gammal för att tjäna in pengar. Stora nackdelen med LV är väl fläktljudet från utedelen. Vet inte hur illa det blir med en LVE-09...
Just precis eftersom kända märken har stora problem skulle jag inte välja ett okänt märke som har haft en del strul för jag tycker det skiljer för lite pengar men det är ju jag det. Tror du en invest luft vatten vp håller lika länge som en bergvärmeanläggning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad elroko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Byggmax LVE pumpar
« Svar #36 skrivet: 28 september 2012, 20:45:16 »
"Tror du en invest luft vatten vp håller lika länge som en bergvärmeanläggning."

Såklart inte. Skulle också föredra en bergvärmeanläggning. Men samtidigt är jag ärligt talat lite besviken på att det finns så lite framgång i utvecklingen av värmepumper. För en total kostnad av 120-160k ska ärs-COP vara egentligen minst 4-5, ingen strul uppstå med kompressor eller andra delar osw. Annars blir det hellt enkelt inte tillräckligt lönsamt.

Vi har en Nibe F310p i villan, och haft strul med olika saker. Invest LVE-09 använder en Wilo C-pump och Panasonic kompressor: rätt OK komponenter. Som cougar skriver är underdimendionerade förångare troligen ett större problem. Men, om man koppla in pumpen direkt till lagtemp golvvärme, kör pumpen sällan på högvarv och blir avfrostningen förhoppningsvis hanterbart.

"Det finns flera saker man kan göra. Sensorerna nämnde jag tidigare. Men ska jag säga en sak som jag hade gjort, även på en ny före montering, så är det att dra rörisolering runt rörsensorn i nederkant av förångaren."
Tack för tipsen JEB!



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Byggmax LVE pumpar
« Svar #37 skrivet: 28 september 2012, 21:12:00 »
Nu behöver ju inte bergvärme kosta 120000-160000 är inga problem att installera för 90000-100000 om man installerar den själv men invest pumpen är ju naturligtvis billigare och kan kanske funka bra lycka till och rapportera hur det går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byggmax LVE pumpar
« Svar #38 skrivet: 28 september 2012, 21:44:32 »
Folksams VP statistik från 'kända' märken är ingen särskilt roligt läsning heller...

Eftersom den statistiken saknar information om hur många VP av respektive sort som är sålda så blir den meningslös som statistik...
Det är väl inte så konstigt att 'kända' märken är överrepresenterade eftersom dom har en absolut majoritet av marknaden?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Byggmax LVE pumpar
« Svar #39 skrivet: 29 september 2012, 06:52:23 »
Vi kör lika mycket värmepumpar i Sverige som de gör i resten av Europa enligt energimydigheten. Marknaden haltar. Det skiljer 50k mellan en 09:a och en Estia 8,8.

Översätter man det till bilmarknaden sÃ¥ skulle den billigaste A mercan kosta 320000 jämfört en ny Lada för 120000, det gör den inte, den kostar 220000. Estian under konkurrens borde kosta 55000.  a:gl

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Byggmax LVE pumpar
« Svar #40 skrivet: 29 september 2012, 09:48:07 »
Pris skillnaden mellan invest 09 och Estia lär bli mindre när du kompletterat 09 med vv beredare och styrning till den för det följer väl inte med till investen eller har jag missat nått. Vill man köpa endast vp av känt märke ligger dom runt 40000kr vilket ju är ca 10000 över en invest om det är värt det ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Dalafararen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyinstallerad ES 10 kw L/V värmepump mot CTC ecoel
SV: Byggmax LVE pumpar
« Svar #41 skrivet: 30 september 2012, 20:23:54 »
"Det finns flera saker man kan göra. Sensorerna nämnde jag tidigare. Men ska jag säga en sak som jag hade gjort, även på en ny före montering, så är det att dra rörisolering runt rörsensorn i nederkant av förångaren."
Tack för tipsen JEB!

Rörsensorn, hur ser en sådan ut?
Finns det någon vänlig själ som kan förklara mer hur den ser ut och kan sitta, kanske tom. kan lägga upp en bild
Har en sportstuga i sydöstra dalarna
Byggt 1985 , 84 kvm samt 84 kvm källare
Golvärme hela entreplanet under massivt trägolv 28mm, samt halva källaren lagd i eps-skivor och ovan 2 lager gipsskivor och sen laminatgolv.
Nydränerat hus med 100 mm isodrän.
Kallvind med 250 mm isolering (ska lägga på mer).
En vedspis i köket samt en kakelugn på entrevåning.
Källarvåning två stycken kakelugnar.
Nästa pojekt är att göra klart bastun i källaren.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Byggmax LVE pumpar
« Svar #42 skrivet: 02 oktober 2012, 09:13:25 »
En liten metallsensor som sitter nerstucken i en hållare, monterad på ett rör i nederkant av förångaren i kompressorhuset. Man får ta bort täckplåten på maskinens högra (sett framifrån) kant/baksida. Det kan bli bökigt att komma åt där efter pumpen är monterad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!