Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Utlöst högtryckspressostat  (läst 22717 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lindvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Utlöst högtryckspressostat
« skrivet: 18 mars 2010, 16:57:36 »
Hej!

Som jag nämnt i denna tråden har jag problem med utlöst högtryckspressostat:

Citat från: lindvall i en annan tråd där en rörmokare hade lite "bra" tips
Dessutom sa han att vi kunde boosta på med mer värme i systemet så elementet kanske skulle bli varmt nertill också, inte bara upptill som nu. Nå, frugan höjde typ 5+ igår, och idag utlöste högtryckspressostaten. Men nu trodde jag att jag visste på råd! Så jag luftade vvberedaren och kollade att det inte var luft i elementen. Det var ordentligt med luft i vvb, så jag tänkte att nu var saken biff! Men tji fick jag. Den löser ut ändå.

Nå, det killen från kylcenter också gjorde, utom att lufta vvberedaren, var att "handköra ventilerna". Det är inte något en lekman bör ge sig på enligt IVTs servicetelefon.

Efter det rörmokarbesöket, där syftet var att kolla vad som eventuellt kunde vara fel på elementet i barnens rum, har pumpen inte varit sig riktigt lik.


Jag tänkte att jag kanske kunde få lite tips om vad som skulle kunna göras för att undvika detta. Ser ni något konstigt i inställningarna på bilderna nedan?



När jag hade en servicekille här förra gången, mixtrade han lite med värmekurvan, då han tyckte att det kanske var bra att boosta den vid den råaste temperaturen.


Vad dessa inställningar vill säga har jag ingen aning om:



Här är en till bild jag inte riktigt har koll på:


Jag provade att sänka hastigheten på en pump, men det hjälpte inte, nu har jag dragit upp båda på max igen.


Sista bilden på den innersta pumpen:

Trycket gick upp för ett tag sedan, och tangerade 2.0, men jag luftade och tömde vattnet, så nu är det nere på normala 1,5 på mätaren. (Tog ingen bild på det, ni får tro mig på mitt ord!)

NÃ¥gon som har nÃ¥t tips pÃ¥ hur jag ska slippa ta hit en servicekille för dyra pengar? Senaste kvartalsräkningen pÃ¥ elen gick pÃ¥ 16000, jag tycker att blixten lyser alldeles för ofta för eltillskott. (Ja, jag har bytt elbolag nu!) SÃ¥ kallt har vi inte haft det att det borde behövas tillskott i den utsträckningen det varit. Det sägs ju att optiman ska klara ner mot -10 grader. 

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Utlöst högtryckspressostat
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2010, 20:08:35 »
Men så exceptionellt högt H värde så förstår jag att det blir dyrt. Behöver verkligen ert hus denna framledningstemperatur för att hålla inomhusklimatet? Optiman har inte en sportmössa att leverera.
I så fall bör du nog se över huset i övrigt.

Är servicekillarna i maskopi med elbolagen tro?
Bara som en jämförelse, så har jag V=20 och H=50. Med den grunden och inomhusgivare så håller jag 21ºC inomhus. Men eltillskottet börjar hjälpa till vid ca 6-7ºC minus.

Annars ser du ut att ha default värde på de andra inställningarna.

Att köra värmebärarpumpen på hastighet 3 leder antagligen till lågt dT och att optiman inte jobbar helt optimalt. Kolla skillnaden mellan VBut och VBin, T8 och T9.

Om det endast är sista elementet som inte blir varmt, har ni testat att köra systempumpen på hastighet 3, den yttersta som står på 2 enligt bilderna.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Utlöst högtryckspressostat
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2010, 20:56:18 »
Har du kollat att alla radiatortermostater är fullt öppna ?
Eller kräver radiatorerna verkligen denna framledningskurva ?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad lindvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Utlöst högtryckspressostat
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2010, 21:18:21 »
Tack för svaren!
Nu ska jag försöka förstå hur jag kommer tillrätta med detta. (Jag har fräsat upp pumparna igen så båda två står på max nu.)

Hur gör jag för att sänka framledningstempen? Framledningstemperaturen, är det den som står som 80,0? Är det att trycka minus några gånger på minus-symbolen så att det blir kallare i huset? (Huset är ett gammalt tegelhus.) Under vilken meny bör jag gå in och sänka den? Måste man gå ännu en nivå högre än avancerade inställningar?

Tror ni att mina värden har med att högtryckspressostaten löses ut att göra? 

Termostaterna är borttagna på en del av radiatorerna, och de som finns kvar står öppna. Har radiatorernas konstruktion något med framledningstemperaturen att göra?

Jag hoppas ni har tålamod med en oteknisk nybörjare. Att bara beskriva sina problem och lufta dem i text gör att jag får en större förståelse för systemet. Att läsa manualen och sen kunna handla utifrån den är för krångligt än. :-)

Utloggad Fredrikm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Utlöst högtryckspressostat
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2010, 21:50:02 »
Under "värme" på den avancerade menyn kan du justera värmekurvan genom att ändra V resp H värdena. I ditt fall handlar det om att sänka H och därmed sänka framledningstemperaturen. Stämmer det att du har 20 grader innetemp vid de här inställningarna?

Jag har samma pump som du, bor i skåne i ett gammalt dåligt isolerat lerstenshus på ca 140 kvm. Mina inställningar är V= 20 och H=58, innetemp 20 grader.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Utlöst högtryckspressostat
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2010, 22:00:46 »
Tack för svaren!
Nu ska jag försöka förstå hur jag kommer tillrätta med detta. (Jag har fräsat upp pumparna igen så båda två står på max nu.)
Alla system är olika, men skulle tro att den inre pumpen borde gå på 2 eller 1. Detta ser du genom att studera dT mellan VBut och VBin. Finns många trådar om vad som är en optimal dT...
Hur gör jag för att sänka framledningstempen? Framledningstemperaturen, är det den som står som 80,0? Är det att trycka minus några gånger på minus-symbolen så att det blir kallare i huset? (Huset är ett gammalt tegelhus.) Under vilken meny bör jag gå in och sänka den? Måste man gå ännu en nivå högre än avancerade inställningar?
Med plus och minus finjusterar du bara och ändrar V och H värdet en procentsats. Default är 8% när "--" eller "++" valts. Om det är V eller H värdet som justeras beror på utomhustempen. Brytpunkten är default 10 ºC.
Värmekurvan ändrar du på avancerad menyn, under värme/värmekurva. Där du tog bilden av värmekurvan.
Tittar du på din kurva så ska du ha 18.3ºC vid +20 ute och 80ºC vid -35 ute. Vid nollan ska du ha 43.6ºC. Det är så du tolkar grafen.
Tror ni att mina värden har med att högtryckspressostaten löses ut att göra? 
Törs jag inte svara på...
Termostaterna är borttagna på en del av radiatorerna, och de som finns kvar står öppna. Har radiatorernas konstruktion något med framledningstemperaturen att göra?
Radiatorerna har inverkan. Ditt hus har förmodligen radiatorer avsetta för hög tempsystem, så som ved/el/oljepanna. Dessa är konstruerade för framledningstemp på kanske 50-60ºC för att avge den effekt de är dimensionerade för. Kör du med en värmepump ut 30-40ºC så får det konsekvenser.
Konvertering till fläktkonvektorer och golvvärme så kan du hålla nere framledningstempen och därmed elkostnaden.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Utlöst högtryckspressostat
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2010, 22:04:22 »
När den levererat värme ett bra tag så känner du på varje radiator...
Först i överkant längs radiatorn, det ska va exakt samma temp hela vägen. Är det inte det så ska du lufta den radiatorn. Det kan va ett annat fel som oxå är förödande men inte så vanligt felkopplade radiatorer.

Sen känner du i överkant och i nederkant, det ska va en tempskillnad klart märkbar ca 7 grader.
Det kan finnas små radiatorer och såna "nära" värmepumpen som nästan inte har tempskillnad det är inte bra det stjäl vatten som behövs i andra radiatorer och som dessutom skickas oavkylt tillbaka till värmepumpen.

Har du nån radiator som är markant mycket svalare i underkant än dom andra så ger inte den heller full effekt tex så fastnar ofta radiatorventilerna i stängt/halvstängt läge. Det kan åtgärdas på olika sätt.

Har man ovanstående i "ordning" kan man sen välja en så låg värmekurva som möjligt, med bibehållen rumstemp OCH EN LÄGRE DRIFTSKOSTNAD!

Vilken tempdiff har du på varma sidan med cirkpumpen på max...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Utlöst högtryckspressostat
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2010, 06:23:40 »
Följ Bertils rÃ¥d  Thumbsup
Vad har du för radiatorer ?
Bild på dessa samt storlek per yta ?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad lindvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Utlöst högtryckspressostat
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2010, 12:13:24 »
Tack än en gång för svaren. Det går inte helt bra för mig. Jag lyckades sänka framledningstemperaturens om Fredrikm beskrev, så nu kör jag 20/60 och högtryckspressostaten löser ut snabbare än någonsin. Nu ska jag testa det thalle föreslår och sänka den inre pumpen till 2. Och, ja det stämmer, elementen är helt säkert vana vid oljeeldning. Kanske jag kan fixa bilder lite senare.

Citat från: thalle
studera dT mellan VBut och VBin.
Under vilken meny gör jag det, och vad betyder dT och VBut och VBin? Antar att det har något att göra med Temperatur och VärmeBärande?
Citat från: Bertil
Vilken tempdiff har du på varma sidan med cirkpumpen på max...
Hmm, varma sidan? Cirkulationspumpen, det är den yttre förmodar jag då rådet var att sänka den inre?

Citat från: Bertil
Har du nån radiator som är markant mycket svalare i underkant än dom andra så ger inte den heller full effekt tex så fastnar ofta radiatorventilerna i stängt/halvstängt läge. Det kan åtgärdas på olika sätt.
Det är just det som är problemet (och som rörmokaren ville ha 800 för att konstatera, något vi redan visste). Radiatorn i barnens rum är mycket kallare nertill än upptill, och verkar inte fungera helt som den ska. Övriga radiatorer tror jag funkar fint. Men jag ska ta en koll när systemet är up and running igen. Nu får jag väl vänta några timmar innan vi får värme igen.
« Senast ändrad: 19 mars 2010, 12:27:37 av lindvall »

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utlöst högtryckspressostat
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2010, 13:46:03 »
Citera
Under vilken meny gör jag det, och vad betyder dT och VBut och VBin? Antar att det har något att göra med Temperatur och VärmeBärande?
Du måste gå in i fabriksmenyn: Mån+1Mån+1/Dag+1Dag+1, idag 1420.
Under "Testrigg" hittar du T1,T2,T3,T6,T8,T9 osv.
FramlednTemp,UteTemp,VVTemp,KomprTemp,VärmebärareUt,VärmebärareIn(sett från VPn) osv.
dT = T8-T9
 
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad lindvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Utlöst högtryckspressostat
« Svar #10 skrivet: 21 mars 2010, 10:10:41 »
Citat från: HWS
Du måste gå in i fabriksmenyn: Mån+1Mån+1/Dag+1Dag+1, idag 1420.

Det där förstod jag tyvärr inte mycket av. Jag vet hur man går upp en nivå från kundnivå, till servicenivå, då man skriver in månad och dagens datum. Detta är alltså ännu en nivå?

Jag läser nog förklaringen lite fel, jag tolkar det som:
innevarande månad (alltså mars; 03) plus en månad till (dvs april,04) plus siffran 1 vilket ger: 3+4+1=8

Och detta resultat delat med:
Dagens datum(idag 21) + morgondagens datum(22)+1; alltså 21+22+1=44

Och 8/44 blir ingen fyrsiffrig kod! :-) Matematik har aldrig varit min starka sida.

Hur du fick till 1420 den 19? 20 är ju datumet +1, så idag borde min kod sluta på 22? Men 1422 funkar inte idag. Förklara för en som gick samhällsvetenskaplig på gymnasiet! :-)

Hursomhelst, högtryckspessostaten löser ut trots jag sänkt pumphastiheten på den inre pumpen. Det blir nog till att ringa service imorgon, om ingen lyckas komma på något bra trick.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utlöst högtryckspressostat
« Svar #11 skrivet: 21 mars 2010, 11:28:19 »
Koden för att komma in i fabriksmenyn är idag 1432 när dagens datum är månad 03 och dag 21, du lägger på en etta på varje siffra,
0 blir 1, 3 blir 4, 2 blir 3 och 1 blir 2  Thumbsup Dagens datum är 0321 och koden blir dÃ¥ 1432
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utlöst högtryckspressostat
« Svar #12 skrivet: 21 mars 2010, 11:37:52 »
Hur gammal är din vp, har den varit likadan sen du fick den eller har den börjat larma på hp:n nyligen?
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad lindvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Utlöst högtryckspressostat
« Svar #13 skrivet: 21 mars 2010, 11:57:55 »
Hur gammal är din vp, har den varit likadan sen du fick den eller har den börjat larma på hp:n nyligen?

Tack för tipset joka83ed, jag knallar ner i källaren och försöker ta ett par bilder igen...
Värmepumpen är igångsatt 050105 enligt papprena, vi har bott i huset i drygt ett år, flyttade in innan julen -08.

Högtryckspressostaten har börjat larma i höstas, då vi kallade hit en servicekille som inte hittade något fel förutom att det var luft i vvberedaren, vilket jag hade missat och bara luftat elementen. Sen handkörde han ventilerna, och åkte härifrån, och det funkade ända tills vi hade en rörmokare här för några veckor sedan som sa att vi skulle köra upp värmen ordentligt pga att radiatorn på andra våningen i barnens rum är så kall nertill. Sedan dess har den larmat då och då. Nån gång har den funkat över natten, men sen när jag kommit hem från jobbet har den stått och pipit igen. Så har det hållit på den senaste tiden.

Ja, sen kom elräkningen för december-februari på 16000, så det verkar ju inte helt vara ekonomi i det hela, även om vi nog haft den dyraste elen man kan ha. Så det är väl någon inställning som inte riktigt är som den ska.

Jag rensade partikelfiltret i höstas också, innan servicekillen kom, då det står att man ska göra det i manualen om man får problem med utlöst högtryckspressostat. Det står också att man ska öka värmebärarpumpens hastighet, (den jag nyss sänkt), den inre pumpen på bilderna.

Utloggad lindvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Utlöst högtryckspressostat
« Svar #14 skrivet: 21 mars 2010, 13:08:05 »

Här kommer temperaturerna. Om det säger någon något. Jag har här nyligen kvitterat larmet några gånger.




Här är radiatorerna. På nedervåningen är de av denna typen:




Här är den krånglande radiatorn i barnens rum:


Närmre bild på den obefintliga termostaten.


Jag har nu ökat hastigheten på den inre pumpen igen för att se om det blir någon förändring.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!