Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög kb-diff  (läst 3747 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Hög kb-diff
« skrivet: 14 april 2008, 19:36:35 »
Hej!
Efter att ha stängt av vp(i "sommar" kåken) för en tre veckor sedan så höll inte nerverna längre och så bad jag morsan att sätta på den igen, det var bara 6 grader i köket och de har lovat nätter med minus. Nu får jag KBin på 9 och KBut på -1,1 när GM är på -49.
Innan jag stängde av den hade jag ca 4,5 -4,8 i diff.
Vad kan ha hänt?
Vågar jag låta det vara så tills jag åker ner om 2,5 veckor?

/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hög kb-diff
« Svar #1 skrivet: 14 april 2008, 20:35:34 »
låter som man kan misstänka lågt köldbärarflöde.
täppt filter/sil  ? ? ?
hastighet köldbärarpump ? ?

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög kb-diff
« Svar #2 skrivet: 14 april 2008, 20:43:27 »
KB-pumpen stÃ¥r pÃ¥ 3:an,  hade innan jag stängde av pumpen drygt 4 grader diff.
Kan det bli nån ispropp i slangarna? har 2 gånger 300 m, Kan ena ha frusit? Fast då borde väl inte det vara så hög KBin?
Om filtret är täppt får man de symptomen då?
Hur länge kan man köra så utan det går illa för pumpen?
Vågar jag lämna det så i 2,5 vecka eller ska jag ta mig ner i helgen eller rent av i morgon?
/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög kb-diff
« Svar #3 skrivet: 14 april 2008, 20:56:21 »
Visserligen har vintern varit varm och det är Gotland men en marktemperatur på 10 grader (skall det bli +9 in måste marken vara varmare än +9) är inte rimlig. Frågan är om inte temperaturgivaren spökar.

Vad låg KBut på innan pumpen stängdes av. Minskar köldbärarflödet ökar KBin och KBut sjunker så att medelvärdet är rätt konstant. Om KBut är vad det brukar vara är det ett tecken på att flödet är normalt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög kb-diff
« Svar #4 skrivet: 14 april 2008, 21:29:48 »
innan jag stängde av lÃ¥g KBin pÃ¥ 2,6 och KBut pÃ¥ -2 vid -0,3 ºC utetemp  GM -88 (Kör igÃ¥ng vid -120).
KBut nu vid +2,5 ºC utetemp är -1,2 

Så det verkar vara hyfsat liknande värden på KBut om man ser på utetemp-skillnandena?
I så fall skulle det kunna vara en tempgivare som givit upp?
Finns det några andra värden man kan plocka från vp:n som visar att det är fel på givaren och inte på KB? Typ hetgastemp?
I så fall kanske man kunde tvinga någon bror att åka dit och läsa av.
/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög kb-diff
« Svar #5 skrivet: 14 april 2008, 23:31:51 »
Jag satsar en femma på att det är givarfel. Inte alls ovanligt på Nibe. Ring Nibe och skaffa nya KB-givare och passa på att byta utegivare också. Alla tre ligger i farozonen.
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Hög kb-diff
« Svar #6 skrivet: 15 april 2008, 07:36:30 »
Jag satsar en tia på att cirk.pumpen för brinen har fastnat
Mest kyla men lite värme också

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög kb-diff
« Svar #7 skrivet: 15 april 2008, 08:45:11 »
Då jag inte är på gotland nu så ringde jag min rörmokare och han skulle åka förbi i morgonbitti så då vet vi i morgonkväll vad det är för fel.
Får man inga följdfel med larm om cirk.pumpen fastnar?
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög kb-diff
« Svar #8 skrivet: 15 april 2008, 08:57:20 »

Finns det några andra värden man kan plocka från vp:n som visar att det är fel på givaren och inte på KB? Typ hetgastemp?


Dålig cirkulation skall ge högre värde på hetgastemperaturen men skall man ha någon glädje av det värdet måste man veta vad hetgastemperaturen brukar vara.

Jag tror att problemet är fukt någonstans i givarkretsen. Då minskar resistansen vilket visas som för hög temperatur.

Fastnar cirkulationspumpen skall lågtryckpressostaten rätt snart stoppa pumpen. Är KBut -1,2 är det cirkulation så pumpen kommer att tuffa vidare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög kb-diff
« Svar #9 skrivet: 15 april 2008, 10:01:58 »
Det mesta tyder alltså på givaren, då kan jag låta vp gå tills i morgon utan att vara allt för nervös?
Jag har inte fått några andra larm som tyder på motsatsen iallafall.

Tack för all hjälp med möjliga orsaker. Nu får jag vänta tills rörmokarn kollat på pumpen.
Är det nÃ¥gon som vet om detta gÃ¥r pÃ¥ nides 6 Ã¥rs försäkring eller gäller den endast pÃ¥  kompressorn?

/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög kb-diff
« Svar #10 skrivet: 17 april 2008, 12:38:01 »
Min rörmokare har varit och tittat på pumpen och inte hittat något annat fel så trodde det var givaren också. Så nu har han faxat in en felanmälan till nibe så sen skall deras representanter på gotland höra av sig och sedan komma och byta givaren. Rörmokaren sa att han inte kunde göra det för då kanske inte nibe-försäkringen/garantin var giltlig längre. Gick in på nibes hemsida och försökte kolla om man kunde ringa och tjata lite men de har stängt sin telefon för privatpersoner med servicbehov utan man ska vända sig till sin installatör. Så det blir väl till att vänta då... Men jag tänker nog ringa till dem om det tar för långt tid innan de hör av sig.
/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög kb-diff
« Svar #11 skrivet: 20 april 2008, 09:31:30 »
Då verkar det som om Luckyman är skyldig Sven G en tia.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög kb-diff
« Svar #12 skrivet: 06 maj 2008, 12:14:01 »
Nu har nibes utsände varit och bytt kb-givaren och jag får ok värden igen. Det tog lite tid att få dit dem men det gick snabbt när de väl kom.
Nu ligger kbin på 7 och kbut på 3,10.
Tack för alla ideer.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög kb-diff
« Svar #13 skrivet: 06 maj 2008, 13:09:50 »
Aha, precis vad jag trodde.

Om inte Nibes utsände bytte BÄGGE KB-givarna OCH ute-givaren, håll noga koll på dessa i fortsättningen. Risken är stor att de kommer att lägga av.

Det kan vara tråkigt om det händer något med utegivaren och det är -20C ute! På julafton eller någon annan stor helg speciellt.
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög kb-diff
« Svar #14 skrivet: 06 maj 2008, 13:36:14 »
Jag var tyvärr inte med när fixade felet så han byte bergis bara den felande. huvuddunk
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!