Författare Ämne: Inställning efter dränering av CTC Eco Air  (läst 44726 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Inställning efter dränering av CTC Eco Air
« Svar #15 skrivet: 22 december 2014, 15:08:04 »
Kompressor startfördröjning, innebär helt enkelt att kompressorn stannat därför att den antingen nått den panntemp som den försöker nå, eller därför att VPin når sitt stoppvärde. Du har en "vanlig" EcoAir med maxtemp 55 grader så länge det är någrlunda varmt. VPin-stopp är alltid 7 grader under maxtemp, så när VPin når 48 stannar VPn. Sen sjönk temperaturen i tanken under startvärdet och då försökte VPn starta igen, men det måste gå minst 10 min mellan stopp och start, så därför fick du en startfördröjning.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Inställning efter dränering av CTC Eco Air
« Svar #16 skrivet: 22 december 2014, 15:14:46 »
Fyrvägsshunten borde för övrigt vridas ner till nolläget när framledningen passerade börvärdet.

Du borde gÃ¥ in och kolla pÃ¥ Fabriksinställningarna, sÃ¥ att ingen ändrat nÃ¥nting där. Sen skulle jag ändÃ¥ höja huskurvan 2-3 grader, bara för att se vad som händer. 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställning efter dränering av CTC Eco Air
« Svar #17 skrivet: 22 december 2014, 15:15:58 »
Det finns ett förinställt värde på kompressorns startfördröjning som är 10 minuter. Det innebär att när kompressorn stoppas, måste det gå 10 minuter innan den kan starta igen. Det är för att olja ska hinna rinna tillbaka och hindrar kompressorn att skadas. Det är alltså helt normalt.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Julia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning efter dränering av CTC Eco Air
« Svar #18 skrivet: 22 december 2014, 15:46:04 »
Ok, då behöver jag inte oroa mig över startfördröjningen :)

Kände lite på ratten på fyrvägsshunten. Den känns väldigt trög, skall jag vrida den manuellt längst till höger när börvärdet är nått? Skall den kunna vridas på lätt? Är rädd att tvinga den så något går sönder. Skulle inte denna justera sig själva?

Jag kan välja att hämta fabriksinställningar, men skrivs inte mina inställningar över då?
Eller man kommer inte till en massa andra inställningar här?

Har nu justerat upp justeringen till 2 grader men har kvar lutningen på 50.

Börjar det hända saker inom någon timme eller det tar längre tid än så?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställning efter dränering av CTC Eco Air
« Svar #19 skrivet: 22 december 2014, 16:16:17 »
Ska du vrida shunten manuellt, ska du trycka in eller dra ut manöverratten. Det beror på vilken modell det är om den ska tryckas in eller dras ut. Försök hitta en beskrivning på nätet.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Inställning efter dränering av CTC Eco Air
« Svar #20 skrivet: 22 december 2014, 16:22:23 »
du skall nog kolla att vattenrören hamnat på rätt anslutning på Vp. den undre anslutningen skall vara kallare än den övre när kompressorn arbetar i värmeläge. (det vänstra röret är ingående kalla.)
« Senast ändrad: 22 december 2014, 16:37:19 av lödläckan »

Utloggad Julia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning efter dränering av CTC Eco Air
« Svar #21 skrivet: 22 december 2014, 16:36:57 »
Erp: skall kolla efter det.

Lödläckan. Var ute och försökte känna på ledningarnarna. De är lindade med gummi så svårt att känna om en är kallare eller varmare. Gick in och kände innefrån och där kände jag ingen skillnad på övre och undre. De båda var lika varma.
« Senast ändrad: 22 december 2014, 16:38:39 av Julia »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Inställning efter dränering av CTC Eco Air
« Svar #22 skrivet: 22 december 2014, 21:08:23 »
Om rören hade kopplats fel så hade inte VPin/ut givit rätt värden, och dessutom hade den inte klarat att värma 6-7 grader. Jag vet, eftersom jag hade just det felet i början. :)

Om fyrvägsshunten är utdragen till manuellt läge så rör den sig inte automatiskt. När den är i automatläge går den inte att vrida manuellt.

Jag menade att du ska gå in på inställningar och titta i den låsta servicemenyn hur det är inställt, inte att du ska hämta fabriksinställningar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Julia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning efter dränering av CTC Eco Air
« Svar #23 skrivet: 22 december 2014, 22:54:36 »
Tjena

Här kommer inställningarna från servicemeny samt hur det ser ut nu med mina andra värden. Tyvärr inte mer än 19,7 grader.

Mvh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Inställning efter dränering av CTC Eco Air
« Svar #24 skrivet: 23 december 2014, 10:44:52 »
Det som är mysko är att framledningen inte stiger utan ligger kvar på 39.

När man ändrar huskurva eller justering bör man vänta minst ett dygn så det nya läget hinner stabilisera sig. För egen del gjorde jag ganska rejäla ändringar i början, för att försöka gaffla in rätt inställning.

Det jag funderar över är om något annat ändrats i samband med dräneringen. Under tiden EcoAir var bortkopplad måste ni ju ha kört EcoEl som ren elpanna, och då styrs ju systemet på ett lite annat sätt. Då ställer man ju själv in minvärden på både övre och nedre tanken. Om allt funkade innan ni kopplade ur EcoAir så är ju frågan om nånting annat ändrats som har med värmesystemet att göra. Ni har inte kagt in golvvärme nånstans?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Julia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning efter dränering av CTC Eco Air
« Svar #25 skrivet: 23 december 2014, 13:56:27 »
Hej

Nu verkar systemet kommit igång :) Temperaturen är uppe i 21.1 och det känns mycket behagligare i huset. Tror ni att den kommer nå 21.5? Bifogar bilder på nya värden.

Vi har ingen golvvärme och inga ändringar har gjorts som rör värmesystemet.

Jag undrar angående fyrvägsshunten. Ratten står nu i mittenläge. Vad är det egentligen jag skall göra med denna? Skall jag trycka in och styra denna manuellt till höger för att sedan dra ut den igen så att den hamnar i automatläge? För den är väl i automatläge när den inte är intryckt.

Utloggad Julia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning efter dränering av CTC Eco Air
« Svar #26 skrivet: 23 december 2014, 13:57:54 »
Kan någon svara på hur alla dessa "nya" inställningar kommer påverka min förbrukning? Kommer det bli dyrare?

Mvh
Julia

Utloggad Julia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning efter dränering av CTC Eco Air
« Svar #27 skrivet: 23 december 2014, 14:06:27 »
Bifogar här ännu färskare bilder. Dessa är tagna för 5 minuter sedan. Framledningen har ökat ytterligare men temperaturen ligger fortfarande på 21.1

Vad tror ni? Ser det bra ut?


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställning efter dränering av CTC Eco Air
« Svar #28 skrivet: 23 december 2014, 15:07:00 »
Du ska inte göra något alls med shuntventilen, inte mer än att se till att den står i automatläge och sköter sig själv.
Det kommer inte att bli dyrare än innan. Det blir dyrare ju högre temp du har inomhus och ju högre temp du sätter på övre pannans elpatron.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Inställning efter dränering av CTC Eco Air
« Svar #29 skrivet: 23 december 2014, 15:32:47 »
Eftersom shuntratten rör sig automatiskt så ska du inte röra den. Den står i mitten därför att systemet just nu styr all radiatorretur tillbaka till botten på nedre tanken och tar all framledning från toppen på nedre tanken. När det blir varmare ute så vrids ratten automatiskt mot noll så att allt mindre vatten tas från tanken och allt mer bara cirkulerar runt genom radiatorsystemet. När det tvärtom blir riktigt kallt vrids den åt höger så att framledningen fylls på med ännu varmare vatten från övre tanken, vatten som då är värmt av elpatronen. Och till sist blir det så kallt att VPin blir så varm att VPn inte klarar att gå alls, och med huskurva 50 och justering +2 ligger den gränsen vid 10-11 minus.
Eller har du ändrat nåt mer på huskurvan?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!