Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Service för förlängd garanti  (läst 7633 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad per-01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Service för förlängd garanti
« skrivet: 03 mars 2017, 12:58:16 »
Vi har nu bytt ut en del pannor i våra fastigheter, och det är 3 år sedan den första av dom blev installerad. (IVT 690 FC)
Därav har vi nu fått en "servicepåminnelse" från IVT att vi måste göra "servicepunkt 1" efter 3 år, samt "servicepunkt 2" efter 5 år.
Detta för att erhålla den förlängda garantitiden på pannan (5år) och på kompressorn (10 år)
Som med så mycket så är dessa serviceavtal skapade i mångt och mycket enbart för att generera pengar, men i detta fallet är jag osäker.
Ska man genomföra detta? och i så fall vad bör en sådan service kosta? och vad görs med pannan på denna service?

Mvh Per

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service för förlängd garanti
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2017, 13:38:21 »
Vet inte riktigt men vad står det i köpeavtalet med bilagor

Utloggad per-01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: Service för förlängd garanti
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2017, 13:42:35 »
Vet inte riktigt men vad står det i köpeavtalet med bilagor

Ingenting vad jag kan hitta.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service för förlängd garanti
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2017, 13:46:14 »
Vet inte riktigt men vad står det i köpeavtalet med bilagor
Kommer igen Vad består servisen ,är det ett krav som måste uppfyllas eller , det ska informeras om åtgärder , det brukar komma något som att , det här är inte bra det måste vi byta eller något liknande , varav en kostnad kommer. inget ovanligt : tänk dig märkesverkstäder bilar , samma där

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Service för förlängd garanti
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2017, 14:17:19 »
Har för mig att garantin kan skilja beroende på om det är privat person eller firma som köper produkten regerade på våra fastigheter kan vara värt kolla upp före servicen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad per-01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: Service för förlängd garanti
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2017, 14:19:09 »
Ringde min lokala ivt handlare, men det fanns inga tekniker på plats.
Men jag fick reda på att servicen är egentligen bara så mycket som att man kollar att allt "står rätt till" som hon i andra ändan uttryckte det.
Dom kollar väl kanske luftflöde, kylmedium osv.
Servicen kostar 1495:- så det kan det kanske vara värt.
Jo det är för övrigt ett krav för att garantin ska gälla efter 3 år. ( 6 år på pannan och 10 år på pumpen var det )

Utloggad per-01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: Service för förlängd garanti
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2017, 14:22:28 »
Har för mig att garantin kan skilja beroende på om det är privat person eller firma som köper produkten regerade på våra fastigheter kan vara värt kolla upp före servicen.

Nja!  Har jag fÃ¥tt ett garantibevis i mitt fastighetsbolags namn, sÃ¥ lär dom inte kunna säga ifrÃ¥n sig det.
För övrigt är det ju en privatperson som bor i lägenheten, så varför skulle det vara skillnad?
Men eftersom du nämner det ska jag sÃ¥ klart kolla upp det!  tummenupp

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service för förlängd garanti
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2017, 14:37:48 »
Spelar ingen roll vem som bor i fastigheten det är du med bolaget som äger huset och är s.k. ansvarig och beställare  1500:- , eftersom det är företag sÃ¥ kommer nog moms till , är det inkl. resa restid annars tillkommer det , kanske med lika mycket

Utloggad per-01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: Service för förlängd garanti
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2017, 14:50:50 »
Spelar ingen roll vem som bor i fastigheten det är du med bolaget som äger huset och är s.k. ansvarig och beställare  1500:- , eftersom det är företag sÃ¥ kommer nog moms till , är det inkl. resa restid annars tillkommer det , kanske med lika mycket

Garantibeviset är utskrivet pÃ¥ fastighetsbolaget, sÃ¥ det lär dom fÃ¥ stÃ¥ för hur som helst! 1495:- är inkl moms, resor m,m. Moms är  för övrigt helt oväsentligt för ett bostadsbolag som hyr ut till privatpersoner dÃ¥ det inte förekommer, vilket säljaren bör vara medveten om.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service för förlängd garanti
« Svar #9 skrivet: 03 mars 2017, 14:58:34 »
Garantibeviset är utskrivet pÃ¥ fastighetsbolaget, sÃ¥ det lär dom fÃ¥ stÃ¥ för hur som helst! 1495:- är inkl moms, resor m,m. Moms är  för övrigt helt oväsentligt för ett bostadsbolag som hyr ut till privatpersoner dÃ¥ det inte förekommer, vilket säljaren bör vara medveten om.
Men det väsentligaste är hur dom säger det , inget snack om moms företag den tillkommer
till privatperson ska alla priser uppgivas med enligt lag eller tala om att moms tillkommer

Utloggad per-01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: Service för förlängd garanti
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2017, 15:08:57 »
Men det väsentligaste är hur dom säger det , inget snack om moms företag den tillkommer
till privatperson ska alla priser uppgivas med enligt lag eller tala om att moms tillkommer

Bara för att!     Ringde Ã¥terigen upp firman som ev ska utföra servicen, och priset 1495:- ÄR inkl allt!!  Det vill säga moms och resor!
Dom var mycket väl medvetna om att fastighetsbolag som hyr ut till privatpersoner inte är momspliktiga.
SÃ…!  Nu är detta ur världen!


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service för förlängd garanti
« Svar #11 skrivet: 03 mars 2017, 15:19:57 »
Bara för att!     Ringde Ã¥terigen upp firman som ev ska utföra servicen, och priset 1495:- ÄR inkl allt!!  Det vill säga moms och resor!
Dom var mycket väl medvetna om att fastighetsbolag som hyr ut till privatpersoner inte är momspliktiga.
SÃ…!  Nu är detta ur världen!
Bra  nu en sak till  var med när dom servar och se vad dom gör ,kanske svÃ¥rt att förstÃ¥ men du fÃ¥r en hum om det , gÃ¥r dom bara in i servicemenyn och kollar värden , det som kan vara viktigt i det hela är , dina filter är dom rensade , bör rensas efter nÃ¥got Ã¥r efter installation , det kan komma lite skit i dom efter installation

Utloggad per-01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: Service för förlängd garanti
« Svar #12 skrivet: 03 mars 2017, 15:24:58 »
Bra  nu en sak till  var med när dom servar och se vad dom gör ,kanske svÃ¥rt att förstÃ¥ men du fÃ¥r en hum om det , gÃ¥r dom bara in i servicemenyn och kollar värden , det som kan vara viktigt i det hela är , dina filter är dom rensade , bör rensas efter nÃ¥got Ã¥r efter installation , det kan komma lite skit i dom efter installation

Dom enda filter vi rengör är ju luftfiltret som skall rengöras var 3:e månad! Det finns andra filter också alltså?
Ja jag tänkte vara med iaf första gången dom gör detta, bara för att vara nyfiken.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service för förlängd garanti
« Svar #13 skrivet: 03 mars 2017, 15:36:03 »
Dom enda filter vi rengör är ju luftfiltret som skall rengöras var 3:e månad! Det finns andra filter också alltså?
Ja jag tänkte vara med iaf första gången dom gör detta, bara för att vara nyfiken.
Jag är inte säker på alla typbeteckningar som säger luft/luft Luft/vatten återvinning men om du har borrhål så ska det sitta 2 filter ett på kalla sidan och på varma sidan för VP det på varma sidan är det som kan bli skit i

Utloggad per-01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: Service för förlängd garanti
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2017, 15:44:17 »
IVT 690 FC är en frånluftsvärmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!