Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Filter till IVT 490, Bosch EHP, Autoterm 190F, Electrostandard mm  (läst 4103 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det ska bytas Ã¥rligen enligt tillverkaren men jag hade inte tänkt pÃ¥ det tidigare. Min byttes efter flera Ã¥r!!! Filter till dessa pumpar, har jag precis upptäckt, gÃ¥r att köpa pÃ¥ Jula. Det är en svart filter. Den heter "fläktfilter", artikel nummer 800097 pÃ¥ Jula. Kostar 150 SEK och kan klippas till rätt storlek. Det blir 4 filter som du fÃ¥r frÃ¥n ett paket när den är klippt till rätt storlek.  Det kan vara intressant for oss alla som har dessa pumpar.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Filter till IVT 490, Bosch EHP, Autoterm 190F, Electrostandard mm
« Svar #1 skrivet: 24 september 2016, 17:46:47 »
Tack för tipset! Ska titta närmare på det när jag är på Jula nästa gång. Sånt filter i dubbla lager satt också original i NIBE 310P, åtminstone i de första årsmodellerna. Bra att det är tvättbart. Efter många år smulades det dock sönder.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan, Jag aktiverar en gammal tråd och hoppas att någon kan svara! ;)

Jag har köpt det rekommenderade fläktfiltret på Jula och nu bytt luftfiltret på min mamma Autoterm 190 F (från 2003).
Min fråga är nu om jag kan använda samma typ av fläktfilter för att byta ut filtret i frånluftsaggregatet, se bifogad bild.

Hälsningar
Bislet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!