Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?  (läst 15541 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« skrivet: 22 april 2013, 20:04:00 »
Förutsättningarna är hus,2 plan ovan jord, 160kvm, 1978, Stockholm, direktverkande el, mekanisk frånluft, isolerkasett plus ytterglas i fönster, 100mm cellplast under platta och 120+45mm glasfiber i väggar och tak. Förra ägaren (snål änka) gjorde av med totalt 17000kWh, grannen (två vuxna och en 5-åring) med identiskt hus som jag snackat med som har luft-luft +direktverkande el gör enligt egen utsago av med ca 16000kWh/år (låter ganska lågt IMHO?). Beräkning utifrån husets konstruktion ca 24000kWh för värme och vatten (~4500kWh av det är varmvatten). Alla offerter (utom från några trallgökar som inte har koll alls) tycker 6-7kW pump och 130-150m borra.

Mina "kriterier" är (i fallande ordning):
Energieffektiv
Tyst
Tyst
TYST
Varmvattenproduktion som håller för lite över medeldusch-och-badande för en liten familj
Inköpskostnad
Frikyla
Poolvärme

Av någon outgrundlig anledning har jag snöat in på Viessmann 343. Visst, den kostar mer, men priset är inte jätteviktigt för mig -jag kan tänka mig att suboptimera investeringen en smula för lite lull-lull och allmän feelgood-känsla. Populärt bland säljarna oberoende installatörerna verkar dock vara att försöka kränga på mig en Nibe 1226.

Tilläggas bör att det blir konvertering till golvvärme i båda planen -på bottenplattan läggs 50mm EPS system och stengolv på det för bästa värmeöveföring, på övervåning blir det trägolv ovanpå värmeslingorna, som isoleras med 45mm glasfiber i mellanbjälklaget (bättre än ingenting, antar jag) ...och så byts ventilationen till ett FTX-system för att undvika kallas/råhet vid fönster/friskluftventiler under vinterhalvåret samt minska min pollenallergi på sommarhalvåret).

SÃ¥...vad vill jag egentligen ha?!? :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #1 skrivet: 22 april 2013, 20:23:32 »
Om du inte är så kostnad beroende och tänker välja en Nibe välj en 1245 bättre vp än 1226 med mera tillbehör och lägre förbrukning och lite högre pris. Man har ju hört att Viessman ska vara bra men vet ingen som har haft nån så vart ryktet att dom är bra kommer från Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #2 skrivet: 22 april 2013, 21:26:15 »
Nibe F1245 + FLM låter som en bra lösning i ditt fall, den har allt du söker vad jag kan se i dina kriterier.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #3 skrivet: 22 april 2013, 21:45:53 »
Inte Flm om man ska ha Ftx. Behöver du mycket vv finns ju 1145 med separat beredare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #4 skrivet: 23 april 2013, 08:33:17 »
Enligt energimyndighetens test är ljudnivån lägst på Viessmann, och den är lika effektiv som en 1245.

http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-november-2012/?tab=2
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #5 skrivet: 23 april 2013, 08:46:07 »
Det var Oraklet som gillade Wiessmann, och i testet ligger ju dom och Nibe rätt lika, Nibe har lite större mängd tappvarmvatten, 258 liter mot 240 liter jämfört med wiessmann.
I övrigt verkar ju wiessmann på pappret vara ett bättre val, avsevärt mycket tystare, överlag bättre COP, och en kompressor som inte tappar lika mycket i uteffekt vid lite högre temperaturer.
Som Svensk vill man ju gärna att de Svenska tillverkarna får sälja, men tittar man krasst på data så väger det nog i ditt fall över till förmån för wiessmann.

En fördel med Nibe är att de har eltillsats i många steg, 1-7 kW i 1 kW steg, det gör det enklare att klara sig med lite mindre huvudsäkringar.
(Dock lite beroende på hur Wiessmanns eltillsats är konstruerad.)
« Senast ändrad: 23 april 2013, 08:52:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #6 skrivet: 23 april 2013, 10:15:16 »
1245 har även effektvakt som standard.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

s1000

  • Gäst
s1000
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #7 skrivet: 23 april 2013, 10:32:39 »
Köp absolut inte en 1245, vart varnat för att köpa en själv men vart övertygad av installatören  :'(, kompressorn rasade efter 1 Ã¥r och fick brÃ¥ka med Nibe för att fÃ¥ det pÃ¥ garantin! Pumpen är nu 2,5 Ã¥r och nu stannade den igen, cirk pumpen stannade pga kondensvatten rinner rakt ner i styrkortet till denna >:( pga idiot/felkonstruktion.
Pratade med installatören ör några dagar sen och av dom 10 stk 1245 han installerade i samma veva som min så var det 4 till som har havarerad!! Samma tjafs med Nibe om garantin i alla fallen, han rekommenderar INTE hellre Nibe längre.......

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #8 skrivet: 23 april 2013, 10:38:11 »
Konstigt, det finns säkert hundratals aktiva medlemmar som har den pumpen, och det där var helt nytt för mig.
Som vanligt när jag läser inlägg som detta så tror jag att det ligger något annat bakom, typ att du har hotat Nibe med att smutskasta dem i Värmepumpsforum om du inte får en ny pump, pengarna tillbaka eller på annat sätt överkompenseras för de problem du råkat ut för.

Det skulle vara väldigt intressant att veta hur kondens kan komma åt att droppa på styrkortet, styrkorten sitter väl högt, och allt som har med köldbärare, som kan kondensera, sitter väl lågt i pumpen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #9 skrivet: 23 april 2013, 16:20:35 »
Jag vill absolut inte smutskasta Nibe men merparten av kompressorhaverier som jag har sett här pÃ¥ forumet har handlad om Nibe tyvärr. Vet inte om dom har sÃ¥lts sÃ¥ mycket jämfört med andra märken att det syns  därför mer.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #10 skrivet: 23 april 2013, 17:01:36 »
Tokigt uttalande av dig Remo, eller har du någon referens som visar detta? :-\
Jag tror att det finns väldigt många fler installerade Nibe än Viessmann, speciellt här på forumet och i Sverige.
Dock kan jag ha helt fel! Då är jag den förste att be om ursäkt ;)
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #11 skrivet: 23 april 2013, 17:40:39 »
Jag hade valt Viessman.
Tysk kvalitet, och är den dessutom tystare och med bättre COP vid högre temperaturer, vad är egentligen problemet om den inte kostar så värst mkt mer?
Möjligen service/reservdelar?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #12 skrivet: 23 april 2013, 17:49:42 »
Läste testet Niben verkar vara bättre på det mesta inkl cop vid hög framledning men inte vid riktigt låg framledning. men Niben låter betydligt mycket mera så är det viktigt köp den inte. Jag skulle ladda hem en manual och läsa lite om båda gör jag nästan jämnt och framför allt om jag ska köpa nått för drygt 50000 kr
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #13 skrivet: 23 april 2013, 18:16:27 »
Jag besökte nyligen ett hus med en nyinstallerad 12 kW Nibe, tror det var 1245. Det märktes knappt när kompressorn startade, den lät inte mycket mer än min pump när enbart köldbärarpumpen går. Jag var förbluffad över hur tyst den var. Det var inga störande bakgrundsljud utan i en tyst källare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #14 skrivet: 23 april 2013, 19:46:06 »
Tokigt uttalande av dig Remo, eller har du någon referens som visar detta? :-\
Jag tror att det finns väldigt många fler installerade Nibe än Viessmann, speciellt här på forumet och i Sverige.
Dock kan jag ha helt fel! Då är jag den förste att be om ursäkt ;)

Jag menade att Nibe kanske är mer installerat totalt jämfört med andra märken,
och kanske därför synes oftare. Jag jämförde inte mot Viessmann, vet att Viessman
är mindre än Nibe, men de flesta kompressorhaverier som jag har sett här har handlad
om Nibe tyvärr.  dontknow

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!