Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska köpa nya radiatorer, vilka är bra till bergvärme för bra COP?  (läst 21421 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svh9633

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej!
Ska installera en Nibe fighter eller IVT de närmsta veckorna. DÃ¥ behöver jag radiatorer. Har inge vattenburna i dagsläget. Tanken är att jag ska koppla pÃ¥ en frÃ¥nluftsmodul till pannan. Insug/tillluft är jag lite sugen att dra via radiatorerna, det finns moduler att köpa sÃ¥ att tilluften värms upp direkt av elementet. NÃ¥gon som har erfarenhet av sÃ¥dana. Länk till exempel: http://www.epecon.se/layout.asp?ID=48 


Vidare så snackas det mycket om att ha låg framledningstemperatur för att få ett bra COP värde. En del snackar om stor mängd vatten för bra COP-värde. Vad gäller?

Ska jag köpa radiatorer av gammal modell eller fungerar nya typer av konvektor/plåt-modeller? OM jag köper av gammal modell så finns det väl inge tilluftsmoduler till dessa?

Övrig info:
Huset är från -49, tilläggsisolering kommer att ske på vinden. 150kvm uppvärmd yta
Golvvärme i källaren där halva är isolerad mot mark. Golvärme på övreplan. radiatorer på mellanplan.
150 meter borrat, aktivt hål blir nog 140m Satsar på 6-7kw på pannan.

Tacksam för svar
/Sam

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
låg framlednings temp ger bra COP !

om du har radiatorer som är dimensionerade för lås säga 40W/m2 så ger dessa en högre framlednings temp än radiatorer som är dimensionerade för 60W/m2

om du har liten vatten volym i hala radiatorsystemet så kommer värmepumpen fortare att värma upp vattnet & å ökar ju framlednings tempen.

det finns morderna radiatorer som innehåller tilräckligt med vattan för att ge normal drift, om du skulle välja en extremt stor värmepump, så kan du få "problem " med att tempraturen höjs mycke ppå grund utav "förliten" vatten volym & då får du montera en volymförstorare. )en behållare på ca 200 liter som allt vatten går igenom innan det går ut till radiatorerna, kan vara en vvb eller lite ack)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag kör med Korado radiatorer, tror de har den typ av tilluftsdon du talar om med, men jag har dem inte installerade. Kör med Freschventiler i vägg.

Sök i forumet på Bauhaus, de säljer visst nån billig radiator. Gäller nog bara om du bor i närheten av ett sådant varuhus.

Kompaktradiatorer fungerar bra, men tänk på att dimensionera dem ordentligt.

T.ex.

Du skall värma ca 150 m2, säg att du dimensionerar värmepumpen för 50 W/m2, det ger en värmepump på ca 7-8 kW.

Dimensionera sedan radiatorerna så att de (vid DT30, 50 grader framledning/40 grader retur/20 grader rumstemp) ger ca 70-75 W/m2.

Du kommer då att få rejäla radiatorer, med skaplig mängd vatten, du kommer även att få en framledningstemp som aldrig går över 45 grader (om inte tillskott krävs) ens vid kontinuerlig drift av värmepumpen. Detta ger dig en COP under drift på ca 4.0 som sämst.

OBS, dimensionera rum med 2 eller fler ytterväggar med lite större uteffekt/m2 (på radiatorerna) än de rum som bara har en yttervägg.
Kanske ca 80 w/m2 om du har två ytterväggar (eller stora fönsterytor) och 65 W/m2 om du bara har en yttervägg.

Om du har tid, lust och intresse kan du själv dimensionera ditt radiatorsystem med hjälp av Purmomaster, programmet finns att ladda ned från www.rettig.se

De säljer Purmo radiatorer, men du kan ersätta dem med vilka andra som helst (som har samma uppbyggnad och storlek), skillnaden mellan de olika fabrikaten med avseende på uteffekten är liten.

Se bara till att du jämför samma radiatortyp, om programmet föreslår dubbelpanel med dubbla konverktorplåtar kan du inte ersätta dem med dubbelpanel med enkel konvektorplåt av annat fabrikat.

På www.rinkabyror.se finns tabeller över radiatorernas storlek och uteffekt.

Lycka till.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svh9633

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej och tack för era svar och er tid!

Jag får helt enkelt kolla upp detta. Vore det inte bra om radiatortillverkare hade någons sorts standard där de garanterar att en viss modell är bra för värmepumpar med lagom mycket vattenvolym!?

Hur mycket vatten i systemet bör man ha? Tex om jag vet att jag ska ha x antal element. De rymmer y liter per meter. Då borde jag få fram hur stora element jag bör ha. (Självklart så måste man räkna med vätskan i golvvärmen men den har ungefär hälften i framledningstemp, kan jag då helt sonica dela vattenvolymen i de rören med 2?)

Vad tror ni om att ha tilluft via elementen. De borde väl vara smartare än att ha tilluften någon annanstans? För man slipper kalldrag, man har ju alltid uppvärmd luft i huset.

Det ska tilläggas att jag även har beställt en kassett till den öppna spisen på 10kw (om man nu eldar så hårt) som kommer att värma upp murstocken. Dessutom är huset dränerat med 10cm isodrän nyligen.

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
Jag håller just nu på att konvertera mitt hus. Jag har gjort som Rickard sägar, laddat hem beräkningsprogrammet från Rettig.se Det tar lite tid att lära sig det om man är helt novis, vilket jag är. (eller har varit)
På nedre plan så har jag lagt golvvärme och på övre plan har jag satt in 6 st radiatorer från Thermopanel. Jag har räknat med ca 65-67 W/m2 pga utrymmesskäl, men på en övervåning så bör detta räcka.  Sc:,h

Totala vattenvolymen för mitt värmesystem är ca 75 liter (får du åxå fram via rettig's program) .
Jag kommer att använda min gamla VVB på 200 liter som volymförstorare, dvs jag kommer att få en totalvolym på ca 275 liter.

VP'n kommer att installeras i morgon  *roflmao*

Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Hej och tack för era svar och er tid!

Jag får helt enkelt kolla upp detta. Vore det inte bra om radiatortillverkare hade någons sorts standard där de garanterar att en viss modell är bra för värmepumpar med lagom mycket vattenvolym!?

Hur mycket vatten i systemet bör man ha? Tex om jag vet att jag ska ha x antal element. De rymmer y liter per meter. Då borde jag få fram hur stora element jag bör ha. (Självklart så måste man räkna med vätskan i golvvärmen men den har ungefär hälften i framledningstemp, kan jag då helt sonica dela vattenvolymen i de rören med 2?)

Vad tror ni om att ha tilluft via elementen. De borde väl vara smartare än att ha tilluften någon annanstans? För man slipper kalldrag, man har ju alltid uppvärmd luft i huset.

Det ska tilläggas att jag även har beställt en kassett till den öppna spisen på 10kw (om man nu eldar så hårt) som kommer att värma upp murstocken. Dessutom är huset dränerat med 10cm isodrän nyligen.

Om du dimensionerar ditt system som jag beskrev tidigare så får du tillräcklig volym. Du kommer aldrig att få så höga framledningstemperaturer att du får dålig verkningsgrad, inte ems om volymen är lite väl lite.

"PC22" radiatorer är väl lämpade för värmepumpsdrift. (dubbla vattenmagasin och dubbla konvektionsplåtar)

Att tillverkarna inte skriver ut detta beror nog på att det i 99% av fallen är VVS-installatörer som köper radiatorerna, det vet vad som är lämpligt och inte lämpligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Det där med tilluftsdon bakom radiator eller på vägg ovan fönster tvista de lärde om

Det finns för och nackdelar med båda varianterna.

Nackdelen med att ha bakom radiatorerna är att man kan få kallras på golvet istället samt att radiatorn kyls i onödan.
Frysrisk finns också

Nackdelen med att ha den högt på vägg är kallras i dess närområde.
Man sitter inte gärna nära ett sånt don.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad svh9633

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kallras på golvet?! du menar om modulen och röret inte håller tät och kall luft kan sippra undan innan elementet? Att radiatorn skulle bli onödigt kall förstår jag inte heller då du ändå måste värma upp den kalla luften på det andra sättet. Jag resonerar som så att det är bättre att i så fall ha lite kallare radiator men alltid varm inneluft oavsett var jag befinner mig i huset. Någon annan som har erfarenheter får gärna dela med sig.

/Sam

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Titta in pÃ¥ lenhovdas hemsida http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/se/ .Jag  satte själv in 10 stycken duplex 440 varav 4 st 44 sektions 2 meter lÃ¥nga med ordentlig volym dessa 4 + en fläckt konvektor veneto 54+1 värmer över vÃ¥ningen pÃ¥ huset 160 kvadrat med 3 meters takhöjd till väldigt behaglig värme. Finns tydligen tillufts don till dessa nu ocksÃ¥.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad svh9633

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Lite uppdatering!
Först tack för alla svar.

Har nu fått stora epecon integra c22, 160 cm långa och 55 (tror jag) höga, dvs en massa vattenvolym.

Men jag är i valet och kvalet med tilluftsdonen. Eftersom jag kommer att ha en frånluftsmodul till Nibe fightern så måste jag installera nya ventilationshål. Det finns inga bra idag i huset (som är från -49) förutom de som går till murstocken. Jag har fått varningar om att tilluftsdon på element ger kalla golv. Men om man har tilluften någonstans nära taket så måste det bli något slags kallras även där.

Det måste vara någon där ute som har installerat tilluftsdon på sina radiatorer. Ni som gjort detta, var det bra eller dåligt?

/Sam

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Är det inte lite over kill med tilluft genom elementen?
Jag har tilluftsdon i ovankant av fönstren. Där det finns en radiator under fönstret märker jag inte av kallras överhuvudtaget. I de rum jag har golvvärme fungerar det också bra. Det enda stället jag märkt av något kallras är i ett rum med golvvärme och ett bord vid fönstret, eftersom bordet hindrar värmen från golvet att möta upp tilluften.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Jag kollade lite priser på 22:or på Bauhaus i Järfälla idag:

50x40 399:-
50x60 499:-
50x80 599:-
50x100 699:-
60x60 599:-
60x100 799:-
60x120 899:-
90x100 1099:-

Väldigt bra priser IMHO

Tyvärr har de inga 40 höjd, vilket jag skulle behöva på vissa ställen i mitt nya projekt.


Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad svh9633

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
jag skippade tilluftsdonen pga två andelningar:
1. Om pumpen stannar så kan jag inte stanna frånluftsmodulen vilket medför under ett långt driftsstopp att elementen kan frysa till is för att kall luft pumpas in men inget varmt vatten kommer dit.
2. Risk för kallras på golvet om tex mycket folk kommer hem till en då termostaten slår av elementet men fråluftsmodule kör på och kall luft kommer in som inte värms särskilt mycket.

Vet inte vad mina element kommer att kosta men säkert det dubbla mot Bauhause, vet ni om de finns i bredare storlekar än 100cm, kanske kan man beställa?

/Sam

Utloggad johwin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej

Om du menar om det finns större element än dom som tipo874 har listat från Bauhaus så vet jag att i Länna/Stockholm har jag själv frågat om dom kan ta hem större, men det fanns inte var det jag svaret som jag fick.

Antar att det är samma för alla Bauhaus runt om i Sverige.

Mvh Johwin
Nibe 1215-5. Borra 150m tot. Kurvlutning 7, +1 på ratten. FTX-Heru 75. Värmer 130kvm till 22 grader.

Utfall år 1: 9800 kwh inkl hh el

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Köpte mina Epecon raddar från Östersunds rörteknik. bara någon hundring dyrare än Bauhaus men finns i alla storlekar samt att radiatorkopplet kostade hälften mot Bauhaus.

http://www.epecon.se/layout.asp

http://www.rorteknik.nu/main.htm
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 788
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!