Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 + kamin, hur gör man?  (läst 15035 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
Nibe F750 + kamin, hur gör man?
« skrivet: 20 januari 2014, 09:22:44 »
Först så ställde jag in alla termostater på önskad temperatur, efter en dags kamineldning så kanske slingorna stått stilla i upp till 16h, så när termostaterna släppte till vatten igen så får ju värmepumpen en chock då plattan kallnat och värmebehovet blir väldigt stort för att komma tillbaks.
Sen så ställde jag upp alla termostater på max och aktiverade innegivare för tempstyrning, värmen från kaminen når på ett par timmar alla rum i huset så inga rum blir kalla i det läget, men till skillnad från THJH i denna tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54612.msg565373#msg565373 som har en Nibe 360 som om jag inte har fel inte har någon styrning till cirkulationspumpen, så verkar F750 att dra ned cirkulationspumpen till 0% då innegivaren visar ett par grader över inställt värde vilket ledet till samma sak, att inget vatten cirkulerar i slingorna och plattan kyls av onödigt mycket och när innetempen sjunker så drabbas man återigen av baksmälla och elpatronen får kliva in och kämpa för att jobba tillbaks.
Önskemålet med kaminen förutom trivselvärme är väl att man gör någon liten besparing på uppvärmning, men nu känns det som att man förlamar pumpen och sedan när eldning upphör så finns ett uppdämt behov av att få tillbaks temperaturen i plattan så det blir bergochdalbana med elförbrukning och temperatur.
Det kanske är så att med ett trögt värmesystem och kamin så går det inte att få det bättre?
« Senast ändrad: 20 januari 2014, 12:21:25 av shogo »
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Nibe 750 + kamin, hur gör man?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2014, 10:20:40 »
Lite logg över eländet, eldade i kamin fram till 21.00, kompressorn stod helt still under 4h trots -6 °C ute, sen runt 03.00 så kommer baksmällan och gradminuterna dyker o elpatron kickar in, och på morgonen efter så är temperaturen nån grad lägre än vanligt då den tröga värmen inte hunnit återhämta sig än.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 750 + kamin, hur gör man?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2014, 10:39:14 »
Kan du inte tvinga viss procent CP? Miniminivå typ.

Om värmepumpens CP går ner på 0% så har du inte längre ett system som, under den tiden, jobbar mot kurva/ute-temp, då är det ju helt styrt av innegivaren.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 750 + kamin, hur gör man?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2014, 11:35:17 »
Hej!
Det finns väl 2 sätt att hantera detta.
Minska påverkan av rumsgivaren så att den inte drar ner så mycket på värmen till plattan.
Du kan också spärra elpatron över en viss utetemp i meny 4.9.2 så får kompressorn större chans att jobba hem underskottet själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 + kamin, hur gör man?
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2014, 14:19:11 »
Ajdå... Det låter som jag ska avvakta lite med aktivering av innegivare.
En sak som är intressant som jag alltid funderat på dock.. Man pratar alltid om att det är ett sånt "trögt" system detta med golvvärme, dvs det tar lång tid att få den kalla plattan varm.

Men... Borde det inte vara i båda riktningar? Det vill säga, det bör väl också ta relativt lång tid för den varma plattan att bli kall? :) I min värld trodde jag faktiskt att när pumpen "återupptar" att börja göra värme så skulle den inte ligga back sådär hemskt mycket om jag nu eldat säg 8 timmar.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe F750 + kamin, hur gör man?
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2014, 14:51:40 »
I ett hus som får sin värme från något annat än golvvärme så är ju plattan/golvet svalare.

Kamineldningen värmer inte plattan såsom golvvärmen gör.

Under hela tiden från att du börjar elda och golvvärmen slutar värmas från värmepumpen så avges den ackumulerade värmen i plattan.

Om du ska elda för att spara pengar så borde du elda längre tid eller mer frekvent. Alternativt helt enkelt låta rumspåverkan vara relativt liten. Så att värmepumpen inte stänger ner bara för att du eldar men att den går ner lite i varv. Det där med CPn är också intressant. Om den går ner på 0 så har den ingen aning om vad det är för temperatur i golvslingorna. Finns det inte möjlighet att säkerställa någon grundfart/minimifart.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad THJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F750 + kamin, hur gör man?
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2014, 18:17:06 »
Hej
Jag kör kompensering 1. Kör på kurva 5-1, är -2 ute nu och det skulle vara 32gr i gv men pga av att jag satt fyr i conturan har jag en innetemp på 22,5 isf önskat 21 så har gv sänkts till 29 gr ut i gv vilket motsvarar en ute temp på 3-5 plusgrader vilket betyder mindre elptr. Min cirkpump går alltid och har även min temp ut i gv på 26gr för att alltid ackumulera värme och undvika nedkylning av betongplattan.
THJH

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F750 + kamin, hur gör man?
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2014, 18:36:10 »
Är det inte interna cp som gÃ¥r ner till 0 externa borde väl ha fast hastighet  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 + kamin, hur gör man?
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2014, 20:11:59 »
Kan du inte använda funktionen minsta framledningstemp? Den är ställd på 20 grader i min meny.

Vol

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Nibe F750 + kamin, hur gör man?
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2014, 20:42:31 »
Är det inte interna cp som gÃ¥r ner till 0 externa borde väl ha fast hastighet  Sc:,h
Under Serviceinfo 3.1 på flik 4/12 så står det "hastighet värmebärarpump 1 - 39%", det låter ju som vanliga cirkulationspumpen men jag kan inte säga att jag vet.
Jag har nu inaktiverat styrning med innetempgivare och går tillbaks till att styra med termostaterna så länge, ställer de i närmast anslutning och i vardagsrum till runt 21 °C medans de flesta sekundära såsom barnens sovrum och dusch samt badrum står lite högre på runt 22-23 °C, jag har bra värmekurva så med alla termostater på fullt så brukar det ligga på mellan 21-22 °C i hela huset, så det borde föra med sig att om termostaterna stängt pga värme så öppnas de nu lite tidigare när temperaturen vänder nedåt och då får systemet lite mer tid på sig att komma igång igen.

volatyle, minsta framledningstemp kan man kanske använda om jag får klart för mig att cirkulationspumpen faktiskt kör oavsett gradminuter eller innetemp.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F750 + kamin, hur gör man?
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2014, 21:00:54 »
Som jag förstår det så styrs interna cp i % och den externa mot rad eller golvvärme har 3 st fasta lägen. Jag tror inte du behöver köra med min framledning minska rumsgivarpåverkan eller ev flytta innegivaren om den påverkas för mycket av eldningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Nibe F750 + kamin, hur gör man?
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2014, 13:30:45 »
En fråga på detta...
Den interna pumpen som du säger Smurfen, är det pumpen som sköter värmeväxlingen av mot vattnet i golvvärmen? Eller vad gör den pumpen?
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Nibe F750 + kamin, hur gör man?
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2014, 15:26:32 »
letade vidare själv..

Mycket riktigt så finns det två pumpar. Jag kollade manualen nu och skickar med två bilder. Den ena visar placeringen, och den andra bilden är ett urklipp ur manualen. I manualen omnämns båda två som både cirkulationspump och som värmebärarpump (heat medium pump)... något förvirrande. Men hursomhelst... GP6 (heating pump 2) är den man ställer in fasta lägen på. Heating pump GP1 är den andra och är den pumpen som visar värdet i displayen som jag förstår det.
Någon som vet får gärna förklara hur de samverkar, är det som jag gissar i svaret ovanför?
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F750 + kamin, hur gör man?
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2014, 16:25:45 »
Pumpen du ställer i % sköter cirkulation mellan vp och den inbyggda arbetstanken pumpen som har 3 steg sköter cirkulation mellan arbetstanken samt radiatorer/golvvärme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Nibe F750 + kamin, hur gör man?
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2014, 17:11:45 »
Pumpen du ställer i % sköter cirkulation mellan vp och den inbyggda arbetstanken pumpen som har 3 steg sköter cirkulation mellan arbetstanken samt radiatorer/golvvärme.
Pump 1 väljer % själv,  inget man säger in sÃ¥vitt jag kan se. Det värdet varierar.
Cirkulation mellan arbetstanken och golvvärme =  värmeväxling? Stämmer mitt pÃ¥stÃ¥ende?
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!