Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inget lovande?  (läst 20828 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Inget lovande?
« skrivet: 25 januari 2005, 14:19:09 »
Jag har loggat ute o innetemp dec och under januari i stort sett varje dag och tyvärr så verkar jag efter ha haft vp:n igång i 22 timmar ligga på ung. samma elförbrukning :'( trots att alla element har varit avslagna efter vpinstall. förutom ett på 300W i tvättstugan

Vid den utetemp -10 som råder nu så har den tidigare förbrukningen legat på ca 100-110kwh/dygn, där kommer jag att hamna även med vp:n som har inst 22gr fläkt i läge 3 och har 21,5 längst bort från vp:n
Trist men sant!!!!!!!

Absolut ingen extra elslukare har varit igång under denna tid utan precis som vanligt

Jag hade nog inbillat mig att hamna någonstans runt ca 80kwh/dygn, vilket önsketänkande inser jag nu

Toshiban verkar inte ha några problem att hålla värmen i huset (har ingen watträknare ännu)
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Inget lovande?
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2005, 14:46:26 »
Märkligt. Iofs. Vid -10 ute borde Toshiban ha en COP på ca 2,2 och orka avge knapt 3kW. Om den går 22 timmar per dygn motsvarar det en förbrukning på 33kWh.

SÃ¥ nÃ¥nting är det som drar ström som attan i ditt hus!?  ???

Dags att gÃ¥ pÃ¥ kWh-jakt?!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad nikson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vagnhärad
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Inget lovande?
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2005, 15:05:36 »
Tycker ocksÃ¥ att det är märkligt. Iofs ligger jag pÃ¥ runt  4-5 grader minus, men jag förbrukar endast 60% av tidigare förbrukad el i hushÃ¥llet efter det att jag installerat pumpen. Jag snittar 33kw/h per dygn vilket ger mig en kostnad pÃ¥ ca 26:-/dygn.  Jag har en 300w elradiator igÃ¥ng i tvättstugan.
Radhus 1 plan 117 m² i Vagnhärad, IVT Nordic Inverter och (numera avstängd) direktel.

panasonic E9

  • Gäst
panasonic E9
Re:Inget lovande?
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2005, 15:32:02 »
Jag har loggat ute o innetemp dec och under januari i stort sett varje dag och tyvärr så verkar jag efter ha haft vp:n igång i 22 timmar ligga på ung. samma elförbrukning :'( trots att alla element har varit avslagna efter vpinstall. förutom ett på 300W i tvättstugan

Vid den utetemp -10 som råder nu så har den tidigare förbrukningen legat på ca 100-110kwh/dygn, där kommer jag att hamna även med vp:n som har inst 22gr fläkt i läge 3 och har 21,5 längst bort från vp:n
Trist men sant!!!!!!!

Absolut ingen extra elslukare har varit igång under denna tid utan precis som vanligt

Jag hade nog inbillat mig att hamna någonstans runt ca 80kwh/dygn, vilket önsketänkande inser jag nu

Toshiban verkar inte ha några problem att hålla värmen i huset (har ingen watträknare ännu)

Låter illa, iof har jag inte kollat hur vi ligger till´ :o
Du har inte eldat i braskaminen och kört värmepumpen samtidigt på "Auto" ? I så fall kan värmepumpen ha försökt kyla i stället för värma.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Inget lovande?
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2005, 15:51:52 »
SÃ¥ nÃ¥nting är det som drar ström som attan i ditt hus!?  ???

Nog kan det kanske vara möjligt
Men det är absolut inget som inträffat efter vpinstallationen
Brukar ha en årsförbrukning på ca 25000kwh, inte alls så mycket häruppe
Men oavsett mina övriga förbrukare så borde rimligtvis kwh/dygn sjunka efter vpinstall. Det är som sagt ingen ny förbrukare som tillkommit

Eller så kan min komfortel vara så effektiv så att jag inte får någon skillnad?
Vp:n går ju 24tim/dygn vid denna temp (-10), medans komfortelet kopplar in någon stund emellanåt
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Inget lovande?
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2005, 15:54:42 »
All förbrukning över 40kWh/dygn kommer från andra förbrukare än värmepumpen. Kompressorn drar inte mer än ~1,5kW. Så om det inte är nånting helmystiskt med pumpen så måste det vara nåt annat som drar. Elementet i tvättstugan skulle kunna lägga till ~7kWh men det fattas ändå ~60!!!
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad peterf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Landvetter
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Inget lovande?
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2005, 15:59:21 »
Vad har Du för uppvärmning i garage/förråd ?
Thermia Diplomat TWS 6, 160 m borra (153 m aktivt djup). Egen rör- och radiator-installation.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Inget lovande?
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2005, 16:08:45 »
Vad har Du för uppvärmning i garage/förråd ?

El, iofs inte så bra isolerat, håller en temp där på ca 10gr men det har jag haft i nästan 30 år så det borde inte betyda något just i detta fall (ingen minskning av elförbruk)
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Inget lovande?
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2005, 16:27:36 »
Vad har Du för uppvärmning i garage/förråd ?

El, iofs inte så bra isolerat, håller en temp där på ca 10gr men det har jag haft i nästan 30 år så det borde inte betyda något just i detta fall (ingen minskning av elförbruk)

Om du inte har nåt där som inte tål frysning, prova att stänga av elementen där ett dygn och se vad som händer.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Inget lovande?
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2005, 16:50:03 »
Så om det inte är nånting helmystiskt med pumpen så måste det vara nåt annat som drar.

Har faktiskt märkt att säkringshÃ¥llaren för vp:n (separatsäkrad) blir lite ljummen, borde väl inte bli det om man gissar förbrukningen 1500w/240v sÃ¥ blir det ca 6A  
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Inget lovande?
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2005, 17:01:39 »
Så om det inte är nånting helmystiskt med pumpen så måste det vara nåt annat som drar.

Har faktiskt märkt att säkringshÃ¥llaren för vp:n (separatsäkrad) blir lite ljummen, borde väl inte bli det om man gissar förbrukningen 1500w/240v sÃ¥ blir det ca 6A  

Mnjaaa.... beror sig väl på men en 10A säkring bör inte bli varm. Inte vid 6A. Lite ljummen kan den väl bli men bara lite.

Räkna varv på elmätaren med och utan pump igång?
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Re:Inget lovande?
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2005, 18:11:57 »
Eftersom pumpen aldrig kan ta mer än ca 36kWh per dygn som flera här skriver så måste du ha ngt fel i ditt hus eller radiatorer som går fast du tror de är avstängda.

Helt absurt att ha 55-60kWh utöver värme annars.

Om du inte har en uppvärmd pool förstÃ¥s  ;D

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Re:Inget lovande?
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2005, 18:13:59 »
Kan väl tillägga att vi haft i snitt -5-6 senaste dygnet och förbrukning till pumpen legat på 24kWh och totalfbr 39kWh.

Jag har iof sig bara 100kvm.

admin

  • Gäst
admin
Re:Inget lovande?
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2005, 18:29:22 »
Jag skulle tro att din Toshiba går på lågvarv - din komfortvärme tar nästan all uppvärmning.

Gör så här:

Sänk börvärdet för komfortvärmen med 2 grader.

Höj börvärdet på värmepumpen med en grad.

Sätt dig ned i ett par dar vid elmätaren och kolla, jag tror du har ett leende pÃ¥ läpparna när du reser dig!  ;)

(Om inte annat blir det skönt att ställa sig upp efter två dar vid elmätarn)

Utloggad NY

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Inget lovande?
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2005, 18:36:55 »
 ;D
Har fixat en effektmätare.
Har haft den inkoplad i 25tim 33 min
Toshiba RAS 10 JkVP-E + Kronspis med fläkt samt direktverkande el. 180 m2 1.5 planshus med 25 m2 källare i Norrköping.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 613
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!