Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sönderrostade rör pÃ¥ Nibe !?  (läst 5311 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad padda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Sönderrostade rör på Nibe !?
« skrivet: 07 oktober 2009, 12:41:11 »

Jag var nöjd ägare till en Nibe Fighter 1110 men nu kom baksmällen......

Efter att köldmediumet sjunkit kollade jag om jag kunde itta läckan och började lossa isoleringen på rören vid värmeväslaren..........
Fick sluta för jag var rädd att rören skulle smulas sönder.......
Totalt upprostade !

Visserligen är pannan instalerad nov 02 så den är 7 år ganska exakt, den ska börja betala sig efter 9 år säger dem lärda.....
Nu dröjer det väl ett tag till innan den betalar sig för enligt Nibe så är den för gammal för att dem ska hjälpa mig.......
Rent för djävligt om ni frågar mig.

Nu har det kommit till min vetskap att fler med Nibe också har haft detta problem, dem har blivit hjälpta av Nibe för dem har varit nyare..... 3-5 år...


Nu undrar jag om det är fler som råkat ut för att alla rören inne i Nibe-pannan, bl a till själva värmeväxlaren rostat sönder ?

Jonas

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Sönderrostade rör på Nibe !?
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2009, 13:07:37 »
Köldmediumet eller köldbäraren?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Sönderrostade rör på Nibe !?
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2009, 13:25:42 »
Låter inte så kul, och inte efter så få år, då blir det svårt att få denna att räkna hem sig, men borde väl rörmockare/kyltekniker kunna fixa?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Sönderrostade rör på Nibe !?
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2009, 13:31:02 »
Vad använder Nibe dÃ¥ för rör internt i pumpen?  Sc:,h

Min Stiebel-Eltron har enbart kopparrör internt. Fast de kanske vibrerar sönder med tiden?  :-X
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad turbosaab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Sönderrostade rör på Nibe !?
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2009, 13:55:33 »
Det var ju illa. min jordvärmepump från 1983 har ju gått klockrent i mer än 25 år, fast nu är gasen låg. lite enklare räkna hem den...

men jag tittar nu på en stor bergvärmepump ochså - just Nibe.

Där står ju mkt fint, bla 6 årig garanti som kan förlängas till 10, jag tyckte ju det lät lugnande. ingen garanti som gäller för din pump?

Reparation ?  Rostiga rör brukar ju kunna bytas, klarar inte en lokal VVS-kille sÃ¥nt ?

Utloggad padda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Sönderrostade rör på Nibe !?
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2009, 17:59:45 »
Det gäller kölmedie sidan........

Rören är en "flätad" historia...... Böjbara, vet inte vad det kallas.......

Klart att en lokal rörkrökare kan fixa detta men det kostar x antal tusenlappar och sedan är det ju principen.......

6 år verkar vara för lite för Nibe......det hade jag........den är ganska exakt 7 år nu.......
Min pump vill Nibe inte hjälpa mig med för den är för gammal.....Men jag är inte klar med dem än.......

Får väl se vad hemförsäkringen täcker........

Verkar inte som om det är fler här med det problemet .........

kanske har man fått ett måndagsexemplar...!? Fast jag vet åtminstonde en till med samma problem som bor 200 m ifrån mig och installerade sin för 54 år sedan !
Känns som det är ett vanligt fel då men kasnek han också fick ett måndagsexemplar !?

23 år ! Härligt när det bara fungerar och fungerar !! Det är ju så det ska fungera !
Är det en Nibe ?

Jag hade en läcka pÃ¥ köldmediet för ett par Ã¥r sedan dÃ¥ var det en dÃ¥lig packning vid ingÃ¥ngen till värmeväxlaren som va dÃ¥lig.. Tydligen ett vanligt fel pÃ¥ Nibe frÃ¥n leverantör men det  var rätt lätt Ã¥tgärdat.. men en en gÃ¥ng principen... Det är ju lite pengar man investerar
« Senast ändrad: 07 oktober 2009, 18:07:23 av padda »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Sönderrostade rör på Nibe !?
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2009, 21:07:48 »
Fast jag vet åtminstonde en till med samma problem som bor 200 m ifrån mig och installerade sin för 54 år sedan !
Är VPn 54 Ã¥r gammal sÃ¥ är den ursäktad om den har lite rost....  >:D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sönderrostade rör på Nibe !?
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2009, 21:42:10 »
Det var en annan här på forumet som hade exakt samma problem på sin nibe, flätorna var helt upprostade och innerslangarna eller om det var presskopplingarna läckte...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25650.0

Det värsta var väl att även utbytesslangarna han fick från Nibe inte heller var speciellt bra, de började också läcka efter en kort tid. Nibe verkar ha dåliga kvalitetskrav verkar det som...
« Senast ändrad: 07 oktober 2009, 21:51:14 av heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Sönderrostade rör på Nibe !?
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2009, 22:09:13 »
Det var en annan här på forumet som hade exakt samma problem på sin nibe, flätorna var helt upprostade och innerslangarna eller om det var presskopplingarna läckte...
Men TS skrev ju att det var köldmedie-sidan som läckte?  Iofs lÃ¥ter det konstigt att det skulle vara nÃ¥got flätat där?  Borde väl vara tunna kopparrör...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sönderrostade rör på Nibe !?
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2009, 07:21:16 »
Citera
Rören är en "flätad" historia...... Böjbara, vet inte vad det kallas.......
Jag gick på det uttalandet och mindes då att någon annan här på forumet också hade haft återkommande problem med sina flex-slangar från Nibe.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Sönderrostade rör på Nibe !?
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2009, 09:05:55 »
Jo, jag undrar nog fortfarande om det är pÃ¥ köldmedie-sidan eller pÃ¥ köldbärar-sidan...  TS mÃ¥ste ju ha borrat (skruvat?) upp kylmodulen för att komma Ã¥t köldmedie-sidan och det borde ju inte finnas nÃ¥got flätat pÃ¥ köldmedierören...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sönderrostade rör på Nibe !?
« Svar #11 skrivet: 08 oktober 2009, 09:22:16 »
Citera
Efter att köldmediumet sjunkit kollade jag om jag kunde itta läckan och började lossa isoleringen på rören vid värmeväslaren..........
Det inlägget tyder väl också på att han menar köldbärarsidan.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Quick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Sönderrostade rör på Nibe !?
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2009, 19:54:22 »
Måste vara flexslangar tillköldbäraren han mennar. Min läcker fortfarande men förhoppnings viss ska dom kommma nästa vecka. Var ju bara några månader sen dom var här sist och byte slangarna första gången. Suck :-\ Denna gången blir det nya slangar, samt spolning av hela köldbärar systemet och i med ny köldbärare. Jag har nämnligen nått oljeliknande i mitt system. Troligtviss rörmokaren som fått en felaktig dunk. Rörmokaren som installerade verkade inte ha helt koll på läget. Pumpen var inte injusterad alls. VB pumpen gick på max så det tjöt i elementen och helt fel temp diff på vb.

Utloggad padda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Sönderrostade rör på Nibe !?
« Svar #13 skrivet: 09 oktober 2009, 09:57:44 »
Fast jag vet åtminstonde en till med samma problem som bor 200 m ifrån mig och installerade sin för 54 år sedan !
Är VPn 54 Ã¥r gammal sÃ¥ är den ursäktad om den har lite rost....  >:D


4-5 år sedan ska det ju vara !

Utloggad padda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Sönderrostade rör på Nibe !?
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2010, 22:43:44 »
Hur har det gått för dig Quick ??

mina rör är utbytta men Nibe som visste om problemet sedan länge tar inget ansvar !!
Nibes kundkontakt skulle få mig att välja et annat märke........
När dem väl har sålt sitt så.............!

Jonas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!