Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia duo25rv -82 Felkodslampa 18 lyser HJÄLP!  (läst 1174 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bridge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
Thermia duo25rv -82 Felkodslampa 18 lyser HJÄLP!
« skrivet: 20 november 2010, 18:46:11 »
som rubriken säjer, cirkpumpar gÃ¥r och kompressorn startar om ja hÃ¥ller in reseten  som sitter där nere vid nÃ¥t kopparrör. Men kompressorn stannar direkt ja släpper knappen och röd lampa nr 18 tänds. Manual sökes!

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia duo25rv -82 Felkodslampa 18 lyser HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 21 november 2010, 15:48:46 »
Kan inte denna riktigt. Men om kompressorn går om du trycker på en resetknapp vid ett kopparrör så låter det som en pressostat.
Troligtvis en lågtryckspressostat. Det tyder på freonbrist. Om det är högtryck som löser så är det inte så bra och tvångsköra genom att hålla reset intryckt... Då kan det gå illa :(
Jag ska kolla efter manual imon om du inte får hjälp under em.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad bridge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Thermia duo25rv -82 Felkodslampa 18 lyser HJÄLP!
« Svar #2 skrivet: 21 november 2010, 16:13:17 »
Tack så mycket! Jag ser fram emot mera info. Sitter ju mätare vid den resetknappen, står på pumpen att det är r22 och 3 kilo tror ja... Ska se vilket tryck de visar.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia duo25rv -82 Felkodslampa 18 lyser HJÄLP!
« Svar #3 skrivet: 23 november 2010, 17:40:26 »
Tyvärr så hittade jag bara skötselanvisning och där fanns ej felindikeringarna med.
Du får ta lite foto på maskinen både i och utanför.
Sitter det en manometer vid resetknappen? Du borde se vilken det är isf. Lågtrycksidan (kalla) brukar ha blå markering och högtrycksidan (varma) röd.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!