Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konfunderad IVT Greenline C9 eller HT Plus C9 i offert?  (läst 7645 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Hej´, jag har fått offerter på bergvärmepumpsinstallation och blir lite konfunderad av följande:

Offert 1 enligt offerten en IVT Greenline HT plus C9 men med 185 liters varmvattenberedare (står 165 i databladet på ivt.se)

Offert 2 också IVT Greenline HT Plus C9 men med 165 liters varmavatten beredare.

Kollade lite på ivt.se och vad jag kan förstå är det C9, alltså utan HT Plus, som har 185 liters varmvattenberedare eller finns det olika varienater av HT Plus C9

En annan sak. Enligt databladen verkar enda skillnaden förutom VV-beredarens storlek och REGO modell vara att HT Plus klarar upp till 65 grader på utgående värmebärare medan C9 endast klarar 60 grader. Med värmebärare menas väl det somn går ut i golvslingorna på värmegolvet.

Så varmt som 65 grader kan jag inte tänka mig att jag någonsin behöver köra ut i värmegolvet, inte 60 grader heller. Varför har dom då offererat HT Plus varianten, den är väl dyrare?

Är det något annat som skiljer C9 och HT Plus C9? Vad skiljer mellan REGO 638 (C9) och REGO 637 (HT Plus C9)?

Påverkar valet enegikalkylen och bör jag kanske tom välja en C9 istället? Nackdelar?

Har lite bråttom, tänkte ta beslut NU men så dök detta upp.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konfunderad IVT Greenline C9 eller HT Plus C9 i offert?
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2009, 12:28:44 »
Så varmt som 65 grader kan jag inte tänka mig att jag någonsin behöver köra ut i värmegolvet, inte 60 grader heller. Varför har dom då offererat HT Plus varianten, den är väl dyrare?

De vill väl kunna tjäna lite mer pengar?

TH+ kan iofs göra lite varmare varmvatten men normalt är varmvattnet inget problem med en "vanlig" VP (utan +), och som du skriver verkar den vanliga C9 ha 20 liter större VVB än HT+. Jag tycker du ska fråga på priset på en vanlig C9.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Konfunderad IVT Greenline C9 eller HT Plus C9 i offert?
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2009, 13:19:53 »
Så varmt som 65 grader kan jag inte tänka mig att jag någonsin behöver köra ut i värmegolvet, inte 60 grader heller. Varför har dom då offererat HT Plus varianten, den är väl dyrare?

De vill väl kunna tjäna lite mer pengar?

TH+ kan iofs göra lite varmare varmvatten men normalt är varmvattnet inget problem med en "vanlig" VP (utan +), och som du skriver verkar den vanliga C9 ha 20 liter större VVB än HT+. Jag tycker du ska fråga på priset på en vanlig C9.

OK så är "Max utgående värmebärartemperatur" 60 resp 65 grader är den temp som pumpen kan värma varmvattnet till eller?

Jag trodde att värmebärartemperaturen var samma som framledningstemperaturen. NIBE anger max 70 grader i Framledningstemperatur för 1235:an och jag utgick i från att man pratade om samma med Max utgående värmebärartemperatur i IVT:s faktablad?

Har det inget med att pumpen kan producera olika varmt vatten ut till golvvärmeslingorna. Kan tänka mig att det skulle ha betydelse enbart om jag har vanliga radiatorer som kräver varmare vatten eller har jag missuppfattat det hela? Jag har ju vattenburen golvvärme och då kör jag ut max 47 grader?

Någon som vet prisskillnaden på ett ungefär mellan C9 och HT Plus C9?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konfunderad IVT Greenline C9 eller HT Plus C9 i offert?
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2009, 13:29:13 »
OK så är "Max utgående värmebärartemperatur" 60 resp 65 grader är den temp som pumpen kan värma varmvattnet till eller?

Jag trodde att värmebärartemperaturen var samma som framledningstemperaturen. NIBE anger max 70 grader i Framledningstemperatur för 1235:an och jag utgick i från att man pratade om samma med Max utgående värmebärartemperatur i

Båda är rätt. Om den kan värma radiatorvattnet till 65 så kan den även det med varmvattnet.

HT modellen är ju egentligen för dem med klena radiatorer, titta absolut på C9 utan HT.

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Konfunderad IVT Greenline C9 eller HT Plus C9 i offert?
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2009, 13:34:56 »
OK så är "Max utgående värmebärartemperatur" 60 resp 65 grader är den temp som pumpen kan värma varmvattnet till eller?

Jag trodde att värmebärartemperaturen var samma som framledningstemperaturen. NIBE anger max 70 grader i Framledningstemperatur för 1235:an och jag utgick i från att man pratade om samma med Max utgående värmebärartemperatur i

Båda är rätt. Om den kan värma radiatorvattnet till 65 så kan den även det med varmvattnet.

HT modellen är ju egentligen för dem med klena radiatorer, titta absolut på C9 utan HT.



Will Do! Är det något annat som skiljer, förutom att C9 har 185 liter vv mot 165 liter för HT Plus C9. Jag ser att den ena har REGO 638 och den andra (HT Plus) har REGO 637, vad skiljer dessa REGO-modeller/versioner åt?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Konfunderad IVT Greenline C9 eller HT Plus C9 i offert?
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2009, 17:38:35 »
Jag har en IVT HT+.  Jag upptäckte sÃ¥ smÃ¥ningom att varmvattnet ej blev 65 grader. Efter all reklam om varmare vatten förväntade jag mig det.  Vid förfrÃ¥gan hos IVT fick jag till svar att en installatör kan ställa upp den om jag önskar. Eller missförstod jag?  Jag trodde det skulle automatiskt bli 65 graders varmvatten. NÃ¥gon som kan detta?
Thermia har ett smart system med 2 pressostater där man kan flytta flatstift till andra pressostaten efter behov.
Nu visade det sig  att det inte behövdes varmare varmvatten. Dessutom blir värdet pÃ¥ cop betydligt lägre vid hög varmvattentemp.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konfunderad IVT Greenline C9 eller HT Plus C9 i offert?
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2009, 18:10:20 »
Det är egentligen returtemp som begränsar, max 58 ºC returtemp innebär 65 ºC i framledning med 7 ºC VB-delta.

När man värmer VVB:n är VB-deltat oftast mindre vilket begränsar hur varmt varmvattnet kan bli. Sen vet jag inte var tempgivaren till VVB:n sitter på IVT men sitter den i botten är maxtemp 58 ºC på varmvattnet med kompressorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Konfunderad IVT Greenline C9 eller HT Plus C9 i offert?
« Svar #7 skrivet: 09 mars 2009, 19:10:15 »

När man värmer VVB:n är VB-deltat oftast mindre vilket begränsar hur varmt varmvattnet kan bli. Sen vet jag inte var tempgivaren till VVB:n sitter på IVT men sitter den i botten är maxtemp 58 ºC på varmvattnet med kompressorn.

IVT-pumparna har en strypning vid inloppet till varmvattenberedaren så deltaT är större vid varmvattenberedning än vid radiatordrift, har för mig att deltaT är ca 10 grader vid varmvattenkörning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Konfunderad IVT Greenline C9 eller HT Plus C9 i offert?
« Svar #8 skrivet: 09 mars 2009, 19:36:30 »
Har nu pratat med värmepumpfirman. Enligt dem är skillnaden i stort sett enbart enklare REGO och lägre framledningstemp. Och priset som är lägre på C9.

Han kunde inte minnas att dom sålt någon C9. Alla valde HT Plus C9. På vilket sätt C9´s REGO skulle vara enklare kunde han inte riktigt svara på men det hade i alla fall något med inställningen för framledningstemepn att göra.

Enligt IVT-killen stog det dock fel på IVT´s hemsida avseende VV-beredaren. Både C9 och HT Plus C9 skulle enligt honom ha 185 liters VV-beredare. (185 resp 165 på IVT´s hemsida)

Ja jag blir inte klok på dessa värmepumpsföretag. C9:an har aldrig ens nämnts men verkar för mig klara allt som HT Plus C9 gör förutom framledningstempen.

Slutar väl som vanligt med att man köper den dyrare för att vara säker huvuddunk

Vad säger ni, är C9 ett realistiskt alternativ och vad skiljer egentligen pumparna?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Konfunderad IVT Greenline C9 eller HT Plus C9 i offert?
« Svar #9 skrivet: 09 mars 2009, 19:54:10 »
Cirka priset är lägre på C9 än C9 Htplus men samtidigt har firman sämre rabattsats på C9. Så Nettopriset skiljer inte lika mycket som bruttopriset. :D
Vet inte exakt hur det ser ut idag men de hade tidigare som ni listat ut, dels lägre framledningstemp och en enklare Rego(styrbox) en del funktioner som typ larmlogg etc fanns ej med. Dessutom så är det enklare "design" på skalet på den.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Konfunderad IVT Greenline C9 eller HT Plus C9 i offert?
« Svar #10 skrivet: 09 mars 2009, 20:03:40 »
+C9 och HT+C9 har idag båda 185 liters vv-beredare samt att den är rillad eller ytförstorad, så den ska ge ca 25% mer vv än den gamla på 165 liter.
+C9 är ca 7000kr billigare än HT+, den gör 5 grader lägre vb-fram som max 60 grader detta betyder INTE att den gör 65 gradigt eller 60 vv.
Utan det är värmevattnet observera värmevatten alltså det som är till radiatorerna. +C9 har lite lägre vv-temp än HT+ men tror inte du kommer känna ngn skillnad.
+C9 har Rego 638, lite enklare med styrfunktionerna i den, annars ser man allt som finns i HT+
+C9 kan inte styra en andra shunt för tex golvvärme samt styra en oljepanna som tillskott istället för elpatron, +C9 är den största i denna serie har 2 lillebröder på 7 och 6kw samt finns endast med kopparberedare och som compaktmodell alltså med inbyggd vv-beredare
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Konfunderad IVT Greenline C9 eller HT Plus C9 i offert?
« Svar #11 skrivet: 09 mars 2009, 20:05:30 »
Cirka priset är lägre på C9 än C9 Htplus men samtidigt har firman sämre rabattsats på C9. Så Nettopriset skiljer inte lika mycket som bruttopriset. :D
Vet inte exakt hur det ser ut idag men de hade tidigare som ni listat ut, dels lägre framledningstemp och en enklare Rego(styrbox) en del funktioner som typ larmlogg etc fanns ej med. Dessutom så är det enklare "design" på skalet på den.

Prisskillnaden var i runda slängar 7 000 kr men ingen verkar sälja den.

Nåväl, pumpmånglarna ska väl leva dom också så det blir väl en HT Plus 9C då, suck!
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Konfunderad IVT Greenline C9 eller HT Plus C9 i offert?
« Svar #12 skrivet: 09 mars 2009, 20:13:53 »
+C9 och HT+C9 har idag båda 185 liters vv-beredare samt att den är rillad eller ytförstorad, så den ska ge ca 25% mer vv än den gamla på 165 liter.
+C9 är ca 7000kr billigare än HT+, den gör 5 grader lägre vb-fram som max 60 grader detta betyder INTE att den gör 65 gradigt eller 60 vv.
Utan det är värmevattnet observera värmevatten alltså det som är till radiatorerna. +C9 har lite lägre vv-temp än HT+ men tror inte du kommer känna ngn skillnad.
+C9 har Rego 638, lite enklare med styrfunktionerna i den, annars ser man allt som finns i HT+
+C9 kan inte styra en andra shunt för tex golvvärme samt styra en oljepanna som tillskott istället för elpatron, +C9 är den största i denna serie har 2 lillebröder på 7 och 6kw samt finns endast med kopparberedare och som compaktmodell alltså med inbyggd vv-beredare

Luckyman, missade ditt inlägg. Prisskillnaden stämmer med de uppgifter jag fick idag.

Jaha det var VB-fram i alla fall. Jag frågade IVT-killen om jag fattat det rätt men han påstod att pumparna värmde varmvattnet till 60/65. Han hade således fel.

Hög vb-fram har jag ingen nytta av med golvvärme/parkett och inte heller en andra shunt.

Ja vad sjutton ska man göra. Då jag nämnde C9 och frågade varför han inte tagit upp det alternativet blev det lite tyst i luren.....!
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad maxxim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Konfunderad IVT Greenline C9 eller HT Plus C9 i offert?
« Svar #13 skrivet: 06 april 2009, 09:47:00 »
Installerade en IVT C7 i December. Blev även rekommenderad detta av min IVT återförsäljare, då det tyckte att prisskillnaden till HT+ inte kunde försvaras. Enligt dem så offererar många HT+ av ren rutin och kan inte försvara prisskillnaden vid en direkt fråga! Jag är iaf nöjd med valet och kan inte säga att jag saknat HT+ en vad jag vet :-)

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Konfunderad IVT Greenline C9 eller HT Plus C9 i offert?
« Svar #14 skrivet: 18 april 2009, 07:43:38 »
Installerade en IVT C7 i December. Blev även rekommenderad detta av min IVT återförsäljare, då det tyckte att prisskillnaden till HT+ inte kunde försvaras. Enligt dem så offererar många HT+ av ren rutin och kan inte försvara prisskillnaden vid en direkt fråga! Jag är iaf nöjd med valet och kan inte säga att jag saknat HT+ en vad jag vet :-)

Min installatör gick ned i pris så jag får i princip en C7 HT+ för priset av en C7 så jag orkade inte gräva mer i frågan. Onekligen verkar installatörerna offerera HT+ av ren slentrian.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!