Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avtappningskran pÃ¥ opimum duo G3?  (läst 1936 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christofer J

  • Gäst
Christofer J
Avtappningskran på opimum duo G3?
« skrivet: 30 mars 2014, 09:24:17 »
Hej! Jag ska plocka bort ett element pÃ¥ ovanvÃ¥ningen pga renovering och ska nu tappa värmesystemet pÃ¥ vatten. VVSaren sa att där satt en kran om jag plockade av framsidan av värmepumpen där displayen sitter. Men jag kan inte finna nÃ¥gon avtappningskran. sitter den lÃ¥ngt inne?  och hur ser den ut?
NÃ¥gon som vet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avtappningskran på opimum duo G3?
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2014, 12:29:43 »
I installationsmanualen ser det ut som att avtappningskranen sitter rakt under växelventilen.
Men det ser ut som att den är svår att komma åt från framsidan, ser ut att gå lättare att nå den från vänster sida.
Kan du plocka bort plåten på vänster sida och kolla?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Diplomatisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avtappningskran på opimum duo G3?
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2014, 18:30:23 »
Är det inte lättare att bara tappa trycket med säkerhetsventilen?

Christofer J

  • Gäst
Christofer J
SV: Avtappningskran på opimum duo G3?
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2014, 21:57:34 »
jag kan inte plocka av plÃ¥ten pÃ¥ vänster sida för där sitter varmvattenberedaren.men jag ska göra ett försök att  leta i vänster hörn efter nÃ¥got som man kan skruva pÃ¥ ::) . du vet inte hur den ser ut?
Om jag tappar trycket så tömmer jag väl inte vattenledningen så att jag kan plocka av elementet?
VVSaren sa att jag skulle ta tappkranen. 

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Avtappningskran på opimum duo G3?
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2014, 05:04:10 »
Hej! Du borde ha en avtappning på något av elementen i källaren med nyckeltag så tappa där istället.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avtappningskran på opimum duo G3?
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2014, 07:08:21 »
Om elementet är på våningen ovanför värmepumpen så funkar det utmärkt att tappa av vid säkerhetsventilen för värmesstemet.
Du behöver ju bara tappa ur tills nivån är under elemetet som ska lossas.
När trycket är utsläppt kan du öppna luftningsnippeln på aktuell radiator så rinner vattnet ut lite snabbare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Christofer J

  • Gäst
Christofer J
SV: Avtappningskran på opimum duo G3?
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2014, 10:03:44 »
Jag tackar för svaren!  tummenupp Jag ska försöka se om jag kan tappa genom säkerhetsventilen eller frÃ¥n ett element i källaren. :)

Christofer J

  • Gäst
Christofer J
SV: Avtappningskran på opimum duo G3?
« Svar #7 skrivet: 02 april 2014, 22:36:02 »
Jag tror jag har hittat kranen! satt långt inne[img]IMG_2749.jpg/img]

Christofer J

  • Gäst
Christofer J
SV: Avtappningskran på opimum duo G3?
« Svar #8 skrivet: 02 april 2014, 22:47:24 »
Kan tydligen inte få in en bild här men den sitter på samma rör som växelventilen. sitter väldigt dumt till men nu är den funnen iaf. ::)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!