Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoDan  (läst 19402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: EcoDan
« Svar #15 skrivet: 03 november 2010, 21:06:27 »
Nu ska tydligen jag ocksÃ¥ bli med värmepump!   *vinkar* ;D
En Ecodan "NG" Zubadan 16kW

Den ska levereras i morgon, sedan installerar jag den i helgen för att på måndag ta med en kollega och låta honom dra kylmedierören,vakumsuga och provtrycka.

Tyvär kan jag inte informera så mycket eftersom jag skrivit på ett kontrakt som innebär strikt konfidetiellitet rörande teknik och prestanda.

Wohoo!  studs

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: EcoDan
« Svar #16 skrivet: 03 november 2010, 21:47:03 »
Nu ska tydligen jag ocksÃ¥ bli med värmepump!   *vinkar* ;D
En Ecodan "NG" Zubadan 16kW


Tyvär kan jag inte informera så mycket eftersom jag skrivit på ett kontrakt som innebär strikt konfidetiellitet rörande teknik och prestanda.

Wohoo!  studs

/Raptor


  Varför egentligen ?   Vi fÃ¥r väl hitta pÃ¥ nÃ¥t för att ändÃ¥ "klämma ur dig " information .  ;D      ;)       :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: EcoDan
« Svar #17 skrivet: 03 november 2010, 22:02:17 »
Hehe!
Nja, det man har lovat får man allt ta och hålla.
Jag är testobjekt för Ecodan Next Generation. Kan vara en stor risk men dock förmånligt och grymt intressant och spännande.
Manualen är änså länge på engelska så förberedelserna har inneburit ordbok och mått översättningar till det metriska systemet. Men jag tror jag har koll på allt.
Imorgon tömmer jag den gamla VVB och örhoppningsvis hinner jag fÃ¥ ut den under kvällen för att sedan ställa in den nya. Man vill ju inte ha den guldklimpen stÃ¥ i trädgÃ¥rden!  *roflmao*

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: EcoDan
« Svar #18 skrivet: 03 november 2010, 22:48:29 »
Hej ! Grattis !! Hoppas blir som du föreställde dig på ,jag ser emot att du berättar för oss.
Tack för att med din kunskap stärkte mitt val. :)
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: EcoDan
« Svar #19 skrivet: 04 november 2010, 14:30:00 »
Hehe!
Nja, det man har lovat får man allt ta och hålla.
Jag är testobjekt för Ecodan Next Generation. Kan vara en stor risk men dock förmånligt och grymt intressant och spännande.
Manualen är änså länge på engelska så förberedelserna har inneburit ordbok och mått översättningar till det metriska systemet. Men jag tror jag har koll på allt.
Imorgon tömmer jag den gamla VVB och örhoppningsvis hinner jag fÃ¥ ut den under kvällen för att sedan ställa in den nya. Man vill ju inte ha den guldklimpen stÃ¥ i trädgÃ¥rden!  *roflmao*

/Raptor


  Ja just det , det är väl DEN där maskinen som ska börja minska pÃ¥ försäljningen av Bergvärmepumpar !?   ;)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: EcoDan
« Svar #20 skrivet: 05 november 2010, 08:25:32 »
Jo, det ska väl vara den.
Nu står den på plats. Smidig, bara ca 1,7m hög.
Utedelen är ju den samma som tidigare,bara innedelen är ny.
Ska dra värmerören, påfyllning, VV/KV med blandningsventil idag.


/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoDan
« Svar #21 skrivet: 05 november 2010, 10:20:26 »
Bilder Raptor, glöm för guds skull inte delge oss bilder... :)
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: EcoDan
« Svar #22 skrivet: 06 november 2010, 09:49:34 »
Vill du se bild på den nya så finns det en bild på:
http://www.mitsubishi-aircon.se/Product.aspx?f_id=37323

Vet inte hur mycket jag kan delge, men tro mej. Allt är fotodokumenterat.
Rörinstallationen blev klar i natt. Men utedelen kopplas inte in förrän måndag.
DÃ¥ kommen det nog en rapport,

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: EcoDan
« Svar #23 skrivet: 06 november 2010, 15:13:43 »
134 kg Zubadan-utedel upplyft på stativ, fastbultad och färdig för anslutning. Kanaler dragna, hål i fasaden taget och matningen för styrkortet färdig. Det är nog första gången jag önskar att lördag vore söndag så att det snart var måndag.
Det går inte att köra innedelen utan ström på utedelen och den är så jävla osmidig att dra om man inte samtidigt drar kylrören och stripar fast allt med samma stripe, så det får vänta tills måndag.

Nu ska jag åka till svärmor och svärfar och ta en välbehövlig dusch och en öl eller två eller tre. Det känns som att jag förtjänat det vid det här laget!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: EcoDan
« Svar #24 skrivet: 08 november 2010, 17:21:10 »
Nu jäklar har jag värme och grymt varmt varmvatten!
Maskinen startade vi upp 14.30 och gjorde sedan varmvatten ca 30 minuter innan den började med värmen. Med ca 400L i systemet så har den hållit på en stund men nu håller den hela systemet på ca 37 grader (jag behöver in te med än 35 vid -5 som vi har nu). Efter det har jag ställt om kurvan så att den ska matcha det jag har haft tidigare.
Mycket bra drag i maskinen och lugn och fin gång. Inga vibrationer, inga (o)ljud.
Det enda som hörs är ett svagt susande i kylmedierören mellan ute- och innedel.
Styren verkar vara ett stort + jämnfört med äldre modell.
Återstår att koppla in värmekabel i avloppet. Det får bli till helgen.
Nu ska jag nog provduscha!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: EcoDan
« Svar #25 skrivet: 08 november 2010, 20:00:17 »
Vid -5 sÃ¥ gÃ¥r den ca 45 minuter och stÃ¥r silla ca 15 minuter. Detta trots att det finns sÃ¥ grymt med effekt att ta av. Invertern verkar alltsÃ¥ fungera klockrent  Thumbsup. Köldmediet ut frÃ¥n växlaren hÃ¥ller 37 grader, samma som framledningen. Se den verkar gÃ¥ ganska bra.
Återkommer nog med mer info framöver....

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: EcoDan
« Svar #26 skrivet: 08 november 2010, 23:20:46 »
Varför stannar den?
Är min uteffekt så pass hög att den ger mer än nog även vid -5 grader ute?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: EcoDan
« Svar #27 skrivet: 09 november 2010, 07:25:44 »
Ja, min effekten är hög. Ca 4-4,5kW. Jag bevakade pumpen under kvällen och från ca 19.30 gick den konstant fram till jag gick och la mej vid 22.30. Jag trodde jag hade koll på min värmekurva men fick justera lite under kvällen. Iofs så var det väderomslag, från -11 på morgonen igår till + 1 idag. Kylan hade nog inte riktigt trängt in i huset på eftermiddagen vilket den definitivt gjort på kvällen så framledningen för -5 (+35) räckte inte riktigt till.
Jag använder min acktank som volymförstoring på framledningen. Den är ca 250L och det känns som en bra grej i det här läget. Jag har varit lite orolig för många start stop men 0,5-1 start/tim vid -5 kan jag ta.

/Raptor

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: EcoDan
« Svar #28 skrivet: 10 november 2010, 13:33:04 »
Ny uppdatering.
Efter 1 dygns drift efter att systemet var uppvärmt och varmvattentanken laddad sÃ¥ har pumpen dragit 42 kWh. Första 12 timmarna vad det - 5 till -7 grader och torr luft för att sedan stiga till ca 0 grader och snö och blÃ¥st. Snittemp ca -3 grader. Har ingen uppfattning om det är bra eller dÃ¥ligt, mycket eller lite. 

Pumpen går konstant vad jag har sett. Har inte märkt av något stillestånd förrutom för att avfrosta, vilket den gör grymt fort. Någonstans mellan 1-2 minuter tar en avfrostning.

Ett enda missöde hittils. Den ville göra en legionellakörning kl 3 igår morse vilket inte gick då jag inte har slagit till arbetsbrytaren för elpatronerna. Den var inställd på att försöka i 3 timmar och under den tiden gick inte kompressorn. Nu har jag ändrat inställningarn så att den borde fixa det med kompressorn samt att den max får hålla på i 30 minuter.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: EcoDan
« Svar #29 skrivet: 10 november 2010, 17:18:53 »
Ny uppdatering.
Efter 1 dygns drift efter att systemet var uppvärmt och varmvattentanken laddad sÃ¥ har pumpen dragit 42 kWh. Första 12 timmarna vad det - 5 till -7 grader och torr luft för att sedan stiga till ca 0 grader och snö och blÃ¥st. Snittemp ca -3 grader. Har ingen uppfattning om det är bra eller dÃ¥ligt, mycket eller lite.  

/Raptor

Hej Raptor
Kul att din anläggning är igång.
Våran snitt temp här var 0 till -1 dygnet som var och min anläggning drog 27,50kwh och snittet ligger på 26,06kwh.
Kan inte heller säga om det är bra eller dåligt.
Har iof lite hjälp av 2st luft/luft åxå.
//Thommy Johansson
« Senast ändrad: 10 november 2010, 17:25:29 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!