Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skada/SkadestÃ¥nd pga fasfel  (läst 11543 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad familybrandt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Skada/Skadestånd pga fasfel
« skrivet: 15 augusti 2006, 11:28:30 »
Har en Thermia Villa 75 sen ett par år som gått klockrent hela tiden. Gjorde mesta av installationen själv och har haft hyfsad koll på anläggning de första åren. Dock blev fyllning och uppstart gjort av aukt. installatör.

I förra veckan grävde elbolaget av min inkommande el och skarvade inom 3 timmar. Reflekterade inte över att nåt gått snett, utan allt fungerade när jag kom hem från jobbet. Inga larm, ingenting, mera än en massa elektronik som skulle startas om :-)

Sen av en slump körde jag min bandsåg i söndags kväll och såg då att den gick baklänges. Började ana ugglor och kollade på värmpumpen, men ingen varning. Däremot av köldbärare ut/in samma temp.
Slog idag av strömmen till pumpen, och sen när jag slår på, DÅ lyser "Fel fasföljd". Enligt firman jag köpte av lyser den bara en stund, och sen startar pumpen i alla fall. (Tycker jag är felprogrammerat, men ändå).
Pumpen l(kompressorn) ät som vanligt tycker jag och har antagligen gått mest hela tiden och "räddat" värmen i huset genom att använda tillskott när kompressorn inte gett nåt.

Det visade sig, när nu elbolaget kommit ut, att det mycket riktigt var fel skarvat.

Frågan är:
 - Har pumpen (med scroll) tagit skada av 6 dygns gÃ¥ende i fel riktning (Inget svar frÃ¥n Thermia ännu)?
 - Vad bör man kräva/fÃ¥ för ersättning för nÃ¥t sÃ¥nt frÃ¥n elbolaget?
 - Borde inte en reparatör kunna kolla i elskÃ¥pet och mitt hus och se att det har blivit fel fasfölj?

MVH
//Jonas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skada/Skadestånd pga fasfel
« Svar #1 skrivet: 15 augusti 2006, 14:36:14 »
Jag tror att kompressorn har klarat sig, den startar inte om det är fel fasföljd. Din elpatron har värmt hus och varmvatten. Koppla om faserna till din VP och kolla att den funkar med rätt fasföljd. Gör den inte det, då kan du kanske försöka få ersättning från elbolaget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad familybrandt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Skada/Skadestånd pga fasfel
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2006, 14:46:46 »
OK, tack för svaret, men är inte helt övertygad att den INTE startar med fel fasföljd. Alla lysdioder som indikerar kompressordrift lyste och den lät precis som om den gick.
Det hördes en tydlig skillnad när den stängde av kompressorn och gick över till elpatron. (vilket också dioderna visade.
Kanske inte startar när displayen visar "Fel fasföljd", men det meddelandet försvann efter ett tag och allt såg normalt ut när den gick. Trots att faserna låg fel.
Skall prova ikväll att köra med rätt faser igen, nu när elbolaget lagt om ute i "skåpet".

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Skada/Skadestånd pga fasfel
« Svar #3 skrivet: 15 augusti 2006, 18:09:44 »
Fel fasföljd pÃ¥ en scroll gör att den gÃ¥r baklänges. De nyare scrollarna som din förmodligen tillhör, lÃ¥ter inte sÃ¥ mycket annorlunda, hade det varit en av de första hade den hÃ¥llt ett jäkla liv. Hur länge en skroll tÃ¥ler gÃ¥ baklänges vet jag inte, (skall titta i min scrollbok om det stÃ¥r nÃ¥got). Fasföljden bör rättas till av elbolaget, man vill ju ha den som alla andra annars fÃ¥r man hÃ¥lla pÃ¥ och skifta faser för jämnan om man lÃ¥nar nÃ¥n 3-fas maskin. DÃ¥ det rör sig om ganska lÃ¥ng tid hade jag krävt skadestÃ¥nd för minst ett kompressorbyte även om det inte behövs just nu.  knUp
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Skada/Skadestånd pga fasfel
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2006, 19:45:09 »
Kunde inte finna något om långtidskörning av scroll baklänges, det enda som står skrivet är det här, se bifogad fil.
Det värsta är, att om den har stängts av motorskyddet i 6 dagar kan det om det är av klixontyp mattas så att det stänger för tidigt. Är det av termistortyp (troligast) vet jag ej hur mycket ett sånt tål i on/off. Tycker fortfarande att du bör söka skadestånd för förkortad livslängd på vp. Och, Jo det finns fasföljdsmätare, klantigt att inte använda en sån.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Skada/Skadestånd pga fasfel
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2006, 22:48:29 »
Min pump har ett fasövervakningsrelä som hindrar pumpen att starta om den inte är korrekt fasad. Låter som en smart grej, och kan knappast kosta speciellt mycket. Min brinepump är också trefas, så även den kan ju gå åt fel håll i situationer som denna om man inte har fungerande skydd.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skada/Skadestånd pga fasfel
« Svar #6 skrivet: 16 augusti 2006, 08:45:10 »
Min pump har ett fasövervakningsrelä som hindrar pumpen att starta om den inte är korrekt fasad. Låter som en smart grej, och kan knappast kosta speciellt mycket. Min brinepump är också trefas, så även den kan ju gå åt fel håll i situationer som denna om man inte har fungerande skydd.


Hmmm... Sc:,h trodde alla scrollkompressorer hade sÃ¥na.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad familybrandt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Skada/Skadestånd pga fasfel
« Svar #7 skrivet: 16 augusti 2006, 09:22:43 »
Får tacka för bra svar.
Får se hur jag går vidare med detta. Har fått svar av Thermia att den inte bör gå baklänges "längre tid", vad nu detta är. Blev rekommenderad att ta dit reparatör för att se på maskinen, men funderar verkligen vad en sån skall kunna se från utsidan. Allt fungerar helt normalt efter att elbolaget lagt om kabeln igår.

Väldigt klantigt att man inte kolla med mätare. Fick svar att "det är inte många som har 3-fas maskiner numera"

Är givetvis svårt för alla parter att veta konsekvenserna på lång sikt av nåt sånt här och tycker det också är svårt att hitta nivån på ev skadestånd. Har livslängden minskat med 1 år (av typ 10) eller ...ingen lär veta när kompressorn inte funnits så länge.

Tack i alla fall för svaren.
/Jonas

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Skada/Skadestånd pga fasfel
« Svar #8 skrivet: 16 augusti 2006, 18:49:38 »

Väldigt klantigt att man inte kolla med mätare. Fick svar att "det är inte många som har 3-fas maskiner numera"


Sanslöst dum ursäkt när fler och fler sätter in VP av scrolltyp.
Har själv feriearbetat på kommunalt elverk och vi kollade alltid fasföljden före och efter ett arbete som innebar skarvning eller omläggning.

Ditt problem är väl vem som skall ta ansvaret. Det finns väl inte utlovat av elleverantören att fasföljden skall hålla lika över tiden( ? )
Och puptillverkaren borde faktiskt göra pumpens logik så att den överhuvudtaget inte startar.
« Senast ändrad: 16 augusti 2006, 18:51:36 av maha6305 »

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Skada/Skadestånd pga fasfel
« Svar #9 skrivet: 17 augusti 2006, 09:25:49 »
Det duger inte att komma om tre-fyra år och hävda en skada.
Du måste felanmäla nu. Därefter kan du komma överens med elleverantören att köra vidare och ha koll på utvecklingen.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad familybrandt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Skada/Skadestånd pga fasfel
« Svar #10 skrivet: 17 augusti 2006, 10:48:35 »
Kan bara hålla med om era svar.

Elbolaget ger ett bra bemötande och säger sig ha gjort fel.

Problemet är att värdera "skadan" och vad man bör kräva kräva som ersättning. Prylarn går bra nu och allt ser normalt ut, och ingen kan ge besked om hur kompressorn har tagit skada. Vissa har crashat direkt, vissa går fortfarande enligt Thermia.

Om ingen säger att den definitivt tagit skada, så vill jag inte ha ett byte avkompressor och de risker det innebär med lödning, fyllning osv. Litar mera på den som fabriken gjort för 2 år sedan.

Ser i så fall hellre att Elbolaget ger mig en summa som kan täcka ev byte av nån komponent senare och/eller förlänger garantin med några år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skada/Skadestånd pga fasfel
« Svar #11 skrivet: 17 augusti 2006, 16:29:44 »
Du kanske skulle försöka få dem att täcka eventuella självrisker/åldersavdrag du kan behöva betala för kompressorhaveri de första 10 åren.
Det ger dem en möjlighet att slippa undan, och dig en chans att få hjälp med kostnaden den dag den eventuellt havererar.
Se bara till att uppgörelsen gäller även om förändringar i ägarförhållandet uppstår för energibolaget.

Även jag håller dock med om att tillverkare av 3-fas maskiner borde se till att den inte startar om fasföljden är felaktig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad elvis1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Skada/Skadestånd pga fasfel
« Svar #12 skrivet: 28 augusti 2006, 19:36:05 »
Låter ytterst konstigt att pumpen inte hade motorskydd för fasföljdsfel.
Köpte en gammal Mitsubishi frÃ¥n -91 i helgen som vägrade starta pga att den hade skydd för fasföljdsfel.  Men sÃ¥ kastde man om tvÃ¥ och sedan spann den som en katt.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Skada/Skadestånd pga fasfel
« Svar #13 skrivet: 27 februari 2007, 23:44:47 »
hej ..
kräv en ny kompressor,det skulle jag

om kompressorn pajar om 2 Ã¥r  sÃ¥ lär knappast nÃ¥n pÃ¥ elbolaget erkänna att det va pga fasfels kopplingen som den pajade...
då står du där med en tvättad bak..

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Skada/Skadestånd pga fasfel
« Svar #14 skrivet: 28 februari 2007, 13:03:57 »
Vilka typer.... säger RST...

Ang Villa 7,5
Ur montering/skötsel:
Villa är utrustad med en kompressor av scroll typ som kan ha två rotattionsriktningar och beroende på hur den inkommande matningens faser läggs in roterar den år olika håll.
Kontrollera att kompressorn roterar åt rätt håll.
genom att känna efter så att sugröret (det grövre isolerade) blir kallt och tryckröret varmt.


Kompressorn har alltså startat och gått.

Kräv ersättning även för att kompressorn EJ har givit nån värme. Sen en kompensation som täcker en framtida skada.
om dom vägrar hotar du med att då får dom ta dit folk för kompressorbyte NU. Vill dom ha riskerna verifierade kan dom själva kontakta Thermia. Om dom tror du ljuger!

Jag har här berättat när vårat elverkerk bytte transformator och fasvände en del av en by...
Efter ett par dygn fick vi larm på natten.
 INGEN kunde förstÃ¥ vad som hänt när nivÃ¥n i tornet larmade trots normal förbrukning.
Våra pumpar på vattenverket pumpade 10-20% av det normala.
Båda pumparna kördes samtidigt, det räckte ändå inte.
En praktikant sa plötsligt... den där pilen  är inte det rotaionsriktningen....

Jag fick fakturera rubbet, dom skämdes som hundar!


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!