Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tömma radiatorsystemet men fÃ¥ varmvatten, hur göra?  (läst 4593 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andcar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Jag har en gammal Villa 60 från tidigt 90-tal och enkelrörsystem. Jag har tömt radiatorsystemet för att jag ska göra lite rörjobb och hade tänkt att ha det tömt i någon vecka. Nu är systemet öppet. Dock stängde jag kranarna till bergvärmepumpen så där finns vattnet till radiatorsystemet kvar.

Hur gör jag om jag vill ha varmvatten under denna tid?
Slår jag på värmepumpen och sätter den i läge "enbart varmvatten" och låter cirkpumpen vara på? Eller ska jag stänga av cirkpumpen?

Något annat jag bör tänka på?

Tacksam för snabbt svar, så kanske jag kan duscha i morgon!

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Tömma radiatorsystemet men få varmvatten, hur göra?
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2012, 12:10:56 »
Sätt den i läge varmvatten och kör på som vanligt. Det är bra om expansionskärlet är kopplat på vp´s exp. uttag.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad andcar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Tömma radiatorsystemet men få varmvatten, hur göra?
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2012, 20:18:43 »
Så det är inget problem att cirkpumpen inte kan cirkulera vattnet i radiatorkretsen? Den går inte varm utav det?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
I läge vv cirkar den inte värmevatten
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad andcar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Tömma radiatorsystemet men få varmvatten, hur göra?
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2012, 10:00:52 »
Hmm... Men radiatorerna låter även på sommaren när jag ställer om till enbart varmvatten. Därför måste jag ställa ner cirkpumpen till lägsta läget för att slippa suset i elementen åtminstone på sommaren. Har som sagt enrörssystem så det är väl "strypningen" på första elementet som är så stor att det susar där.

Ska den inte cirkulera vattnet i radiatorerna när man har valt enbart varmvatten? används inte cirkpumpen internt till något annat än att dra runt vattnet i elementen?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Det är möjligt att dom gamla thermia cirkulerade värmevatten fast man ställt in maskinen att bara göra varmvatten.

Men det skulle innebära att tobocop har fel och det är ju inte så vanligt
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Tömma radiatorsystemet men få varmvatten, hur göra?
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2012, 20:08:02 »
Citera
Men det skulle innebära att tobocop har fel och det är ju inte så vanligt
Rinnan har fattat tummenupp
Det är nog så att TS har en RD50 styr på sin vp, då går nog cp hela tiden om jag minns rätt... Sc:,h
Finns nog värmestopp i den också, kolla vad det står på.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad andcar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Tömma radiatorsystemet men få varmvatten, hur göra?
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2012, 20:22:43 »
Helt rätt, det är en RD50 styrning, med äldsta mjukvaran i dessutom. Cirkpumpen går hela tiden med undantag då varmattnet värms av pumpen. Just nu slår jag på värmepumpen två gånger per dag och stänger av så fort den värmt klart vattnet. Vad tror ni, är det lite överförsiktigt?

Vad menas med att det finns värmestopp i den?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tömma radiatorsystemet men få varmvatten, hur göra?
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2012, 13:13:51 »
Koppla ur strömmen till cirkpumpen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Tömma radiatorsystemet men få varmvatten, hur göra?
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2012, 19:37:53 »
Koppla ur strömmen till cirkpumpen.
Blir det inte svårt att göra varmvatten då? hahaha!
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tömma radiatorsystemet men få varmvatten, hur göra?
« Svar #10 skrivet: 15 oktober 2012, 10:06:54 »
Detaljer... Man löser ju ett problem iallafall  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!