Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite frÃ¥gor om luft/vatten-värmepump  (läst 1414 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stroemberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Lite frågor om luft/vatten-värmepump
« skrivet: 20 mars 2005, 14:55:24 »
Hej!

Jag har suttit och läst på forumet rätt länge nu och tänkte be om lite hjälp med några funderingar.

Huset i fråga är ett 1½-plans byggt 1987 med mekanisk ventilation och placerat i Bålsta (Uppsala Län). Storleken är 101 kvm på entréplanet och 60 kvm på övervåningen.

Uppvärmning sker genom:

  • Vattenburna radiatorer (10 st) pÃ¥ entréplanet i kombination med CTC Excellent elvärmepanna (installerad 1998).
  • Elradiatorer (5 st) pÃ¥ övervÃ¥ningen.

Under 2004 gjorde vi av med cirka 29 500 kWh.

Min plan är därför givetvis att minska vår elförbrukning. Mer detaljerat har planen hittills bestått av eventuell implementation av en luft/vatten-värmepump. Främst med anledning av att vi redan har ett (delvis) vattenburet system.

De frågor jag tänkte ställa:

1. Bör man satsa på att byta ut befintlig elvärmepanna (1998) och därmed få ett optimerat paket med panna och värmepump?

2. Skulle kombinationen CTC EcoAir och CTC EcoLogic vara ett alternativ med min CTC Excellent-panna? Kan lösningen fortfarande användas till att värma upp varmvatten?

3. Är det någon ekonomi i en luft/vatten-lösning om man bor i Mälardalsområdet (eller är det alltför kallt vilket gör att pumpen slår av alltför ofta?)

4. Går det att räkna hem en installation av luft/vatten i storleksordningen 80 000 kr? Vid en besparing på cirka 10 000 kr per år tar det ju 8 år. Håller utrustningen så länge?

5. Är det någon speciell modell/kombination av luft/vatten-utrustning man bör passa sig för? Eller tvärtom - är det någon man bör titta närmare på?


Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Stefan

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite frågor om luft/vatten-värmepump
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2005, 15:42:27 »
Har du möjlighet att lägga ytjord kostar det inte just mer, men sparar mer.

En komplettering av radiatorerna för övervåningen lär du tjäna in med i så fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!