Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ändrar man hastigheten pÃ¥ KB-pumpen, pÃ¥ en IVT greenline ht + c9.  (läst 5998 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ornäs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Vet ej om dessa värden är bra, har precis gjort en installation i november och har ett borrhål på 180m.
Jag kör med kurva 3,4 och har justerat andra kurvan med -1. Har en kåk på 200m2, med källare.
GT. 1 från 37,8 nuv 35,9
GT .2 -8,5
GT .6 78,6
GT .8 45
GT .9 36,4
GT .10 1,5
GT .11 -0,3

Tacksam för svar

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad har du för system inne?
Bara radiatorer eller något annat?
Skillnaden mellan GT 8 och GT 9 när du kör mot värme ska normalt ligga på 7-10 graders skillnad.
Ditt delta pÃ¥ GT 10 och GT 11 är lite lÃ¥gt, bör vara ca 2.5-3.5, som du säger, sänka KB pumpen ett snäpp kan nog vara en ide för att öka pÃ¥ det, sitter det inte en reglering pÃ¥ KB pumpen med 3 snäpp?  ???
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Finjustering -1 kan göra att det blir lite svalt inne i början och slutet av uppvärmningssäsongen. Det tar för lång tid för returtemperaturen att sjunka till startvärdet som då ligger nära önskad rumstemperatur.

Man bör kontrollera att givarna på köldbäraren ger korrekt differens genom att köra köldbärarpumpen när kompressorn är avstängd och se vad det blir för differens då, helst noll. IVT:s givare kan visa fel på någon grad eller två.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ornäs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Jag har bara radiatorer. Sitter reglaget till KB-pumpen inne i själva bergvärmepumpen?

Utloggad Cenit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Ja, den sitter inne i pumpen nede til høyre, du kommer enklest til ved å løsne sideplaten på høyre side.
Greenline HT+ C6 med 130m energibrønn som varmer 180m2 ved hjelp av gulvvarme. Tilkoblet vannbatteri i en Flexit SL4R varmegjenvinner.

Utloggad Ornäs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Tack så mycket :)

Utloggad Ornäs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Finjustering -1 kan göra att det blir lite svalt inne i början och slutet av uppvärmningssäsongen. Det tar för lång tid för returtemperaturen att sjunka till startvärdet som då ligger nära önskad rumstemperatur.

Man bör kontrollera att givarna på köldbäraren ger korrekt differens genom att köra köldbärarpumpen när kompressorn är avstängd och se vad det blir för differens då, helst noll. IVT:s givare kan visa fel på någon grad eller två.

Hur kör man k-b pumpen när kompressorn står still?

Utloggad Ornäs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Är det ok att köra k-b pumpen på steg ett eller är det för lågt, har gt.10 in 1,6 och gt.11 ut -3 när jag kör på lägsta farten på k-b pumpen.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du har ett delta på 4,6 grader på Köldbäraren, lite mycket, snäpp 2 är att föredra för att få ner dte lite.
Om du ska köra Kb pumpen utan att kompressorn gÃ¥r är ett sätt att gÃ¥ in i igÃ¥ngkörning/service menyn där du kan köra en sak i taget. ;) 
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4

Hur kör man k-b pumpen när kompressorn står still?

På den modell av pump jag har är det meny 5.11. Troligen är det samma även på nyare modeller. Man ställer köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Schumi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kleppe, Norge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Hur kör man k-b pumpen när kompressorn står still?

På den modell av pump jag har är det meny 5.11. Troligen är det samma även på nyare modeller. Man ställer köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift.

Hei Roland.

Leser i bruker manualen at kuldebærerpumpen normalt skal stoppe og starte ved kompressor.
Men va anbfaler du? Leser videre her at naturkulde kan brukes om vinteren til å ta opp varme, og om sommeren ta ut kulde... Fortod ikke helt meningen med dette. Står på side 66 http://www.geothermansi.com/downloads/Greenline%20HT%20Plus%20manual.pdf
Ivt Ht Plus 9
Borehål 160meter
Varmer opp just nu 180kvdm av 320 totalt
1 år = 3500 timer

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Hei Roland.

Leser i bruker manualen at kuldebærerpumpen normalt skal stoppe og starte ved kompressor.
Men va anbfaler du?

Köldbärarpumpen skall stanna när kompressorn stannar, det är dumt att den drar el till ingen nytta, men vill man kontrollera att givarna visar rätt differens måste man testa det när kompressorn står still. Köldbärarpumpen skall gå tills dess att temperaturerna har stabiliserat sig. Jag tror det är sällan man får en differens som är noll vilket den skall bli om givarna visar rätt eller om båda visar lika mycket fel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Schumi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kleppe, Norge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
God kveld Roland.

Jeg foretok meg denne "testen" idag og når tempen stabilseret seg stod GT10 på 2,5 og GT11 på 3,3 altså en diff på 0,8grader.
Ser dette normalt ut? Testen varte i ca 20minutt +++
Ivt Ht Plus 9
Borehål 160meter
Varmer opp just nu 180kvdm av 320 totalt
1 år = 3500 timer

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Det är helt normalt att med 0,8 grader felvisning. Så det är bara att addera 0,8 grader till differensen GT10-GT11 för att få rätt värde.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ornäs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Jag hade på gt 10 kb in 1,1 och gt 11 kb ut 1,4. Innebär detta att min riktiga temperatur på kb in endast är 0,1 grader, om det är så så har jag ett väldigt kallt borr hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!