Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: behövs rumsgivare för Thermia Atrium?  (läst 9818 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adolf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
behövs rumsgivare för Thermia Atrium?
« skrivet: 19 april 2007, 12:44:32 »
Hej
jag använde mig av forumets utmärkta offertförfrågningstjänst och fick besök och offert från en Thermia ddistributör. å min fråga om man behöver rumsgivare svarar han så här:

Rumsgivare är inte optimalt att använda sig av när man har en värmepump. Värmepumpen känner av skillnaden mellan inkommande och utgÃ¥ende radiatorvatten. Värmepumpen känner alltsÃ¥ av hur mycket energi huset har använt och anpassar driften efter det. I och med att man har en tröghet i huset, sÃ¥ kan en sänkning  slÃ¥ fel. En värmepump kräver en inkörningsperiod och man kan bli tvungen att justera värmekurvan för pumpen nÃ¥gra gÃ¥nger för att fÃ¥ den ultimata besparingen. Detta hjälper vi dig naturligtvis med.

Ska jag känna mig nöjd med svaret?

Tacksam för synpunkter



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: behövs rumsgivare för Thermia Atrium?
« Svar #1 skrivet: 19 april 2007, 13:05:51 »
Hej!
Vi är många som skaffat rumsgivare till våra värmepumpar och blivit jättenöjda med dessa. Men du bör alltid trimma in kurva och lutning så optimalt som möjligt innan du sätter dit en rumsgivare för att få bästa resultatet.

Det går utmärkt att stoppa dit en rumsgivare i efterskott så du kan alltid börja intrimmningen av VP:n utan.

Enda tillfället som en rumsgivare är tveksam är om huset har golvvärme i betongbjälklag, då kan husets tröghet bli för stor för att en rumsgivare ska fungera. Till radiatorer funkar det kanon och jag tror att det ska funka med golvvärme i träbjälklag också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: behövs rumsgivare för Thermia Atrium?
« Svar #2 skrivet: 19 april 2007, 13:11:14 »
Finns en hel del om detta på forumet men svaret är nej, du ska inte vara nöjd med förklaringen. Utan att gå in för mycket i detalj kan jag säga att det är stor skillnad med rumsgivare för oss. Jag har också påverkansgraden satt på högsta, det vill säga att om innetemp varierar 1 grad så justeras önskad framledning med 4 grader. Ger mycket jämnt och bra klimat inne. Det gäller inte bara solinstrålning utan också om det blåser mycket. Jag ser rumsgivaren och det jämna klimatet inne som en av de största upplevda positiva förändringarna vid övergången från olja till värmepump. Även om du har tröghet i huset är det också tröghet i systemet om du t ex går från olja till värmepump. Tidigare shuntades det ut hett vatten i systemet vid hastiga förändringar. Med värmepump är det ljummet vatten och du får vänta på att det ska hända något. Då vill du ha en rumsgivare som hjälper med att öka framledningstempen.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad safir

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: behövs rumsgivare för Thermia Atrium?
« Svar #3 skrivet: 19 april 2007, 13:33:21 »
Hej !

Jag har snart kört min atria 8 optimum en månad och konstaterat följande. Innetemperaturen har varierat mellan 19 till 24 grader. Av den anledningen frågade jag om inte en rumstermostat skulle avhjälpa detta men fick samma svar som Adolf att det inte fanns behov av en sådan. Jag har termostater på alla element utom i källaren. Har laborerat med "kurva" mellan 36 och 40 samt "rum" mellan 19 och 22 grader. Ett annat fenomen är att bad och källarelement inte blir varmare än övriga trots att dessa är fullt öppna. Har man på Thermia tänkt rätt när den varvtalsstyrda cirkulatinspumpen går ner i varv och inte ger nämda element högre värme. Måste man höja "kurva" maximalt för att få värme på dessa element ?????

Hälsningar safir

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: behövs rumsgivare för Thermia Atrium?
« Svar #4 skrivet: 19 april 2007, 15:13:25 »
Hej !

Jag har snart kört min atria 8 optimum en månad och konstaterat följande. Innetemperaturen har varierat mellan 19 till 24 grader. Av den anledningen frågade jag om inte en rumstermostat skulle avhjälpa detta men fick samma svar som Adolf att det inte fanns behov av en sådan. Jag har termostater på alla element utom i källaren. Har laborerat med "kurva" mellan 36 och 40 samt "rum" mellan 19 och 22 grader. Ett annat fenomen är att bad och källarelement inte blir varmare än övriga trots att dessa är fullt öppna. Har man på Thermia tänkt rätt när den varvtalsstyrda cirkulatinspumpen går ner i varv och inte ger nämda element högre värme. Måste man höja "kurva" maximalt för att få värme på dessa element ?????

Hälsningar safir

Hej!
Om jag förstår rätt så har du 2 problem:
Innetemp varierar mycket.
Kallt i badrum och källare.

Det första kan bli bättre med en rumsgivare till VP:n.
Det andra problemet kan bli bättre om man stryper hårdare på radiatorerna i övriga utrymmen, men inte med termostater utan med fast instrypning på koppel eller returventilen på radiatorerna. Alternativet är att investera i fetare radiatorer nere (och badrum) eller fläktkonvektor och kanske vattenburen golvvärme i badrummet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Poolarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag är undrande över värmepumpar!
SV: behövs rumsgivare för Thermia Atrium?
« Svar #5 skrivet: 26 november 2007, 21:42:04 »
Hallå!

Jag har funderat pÃ¥ detta med rumsgivare.  ::) Jag har On-Line systemet och kan gÃ¥ in och ändra rumstemperaturen ifrÃ¥n en dator var som helst. Det slog mig dock senast att rumstemperaturen är ju fiktiv med hänsyn till utetemperaturen och i övrigt inställd kurva osv. Om jag höjer rumstemperaturen via nätet startar inte pumpen att arbeta eftersom den tror att det är X grader inomhus! (Tror jag)  ??? Jag är dessvärre ingen expert och har inte haft pumpen längre än sedan i vÃ¥ras. Anledningen till installationen var att värma poolen, ca 50 kubik, med och dÃ¥ inte med elpatron. Har för övrigt en del frÃ¥gor om detta med  :-\

Hur monterar jag en rumsgivare? FÃ¥r jag det eller mÃ¥ste jag ta hit en av installatörerna? Jag har haft en hel del problem med igÃ¥ngkörning av poolen och tycker att instruktionerna till pumpen är bristfälliga. T ex ville en av killarna hos Thermia att jag skulle ta hem en installatör bara för att gÃ¥ in i servicemenyn och starta poolfunktionen??? Samtidigt skulle jag ändra en inställning för en nod som inte ens finns i min meny dÃ¥ jag, tydligen, har ett nyare kort i min pump???  Sc:,h

Vet inte om detta är en bra tråd men får väl annars starta en, eller fler :-\, med tanke på mina olika undringar!

Poolarn
167 kvm enplans Hortlaxhus -89, N Åkersberga, Atria Optimum 12 installerad våren -07 med poolkort och On-line system. Separat glykolfylld slinga till pool, ca. 50 kubik, med 2 plattvärmeväxlare. En under pannan och en i poolpumpsgropen vid poolen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: behövs rumsgivare för Thermia Atrium?
« Svar #6 skrivet: 26 november 2007, 21:51:46 »
Det är mycket enkelt att montera in en rumsgivare, två tråd som man kan "polvända" som man vill. Det är svagström så du kan dra och koppla alla ledningar själv.
Rekommenderas den är mycket bra  Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Poolarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag är undrande över värmepumpar!
SV: behövs rumsgivare för Thermia Atrium?
« Svar #7 skrivet: 26 november 2007, 21:55:17 »
Tack för snabbt svar  Thumbsup

Jag fick med en extra till poolkortet av den typ som man kan stoppa ner i vatten (tät prob) men vet inte om det är rätt eller om jag ska ha en av annan typ?

Var ska den kopplas in. Ã…terigen sÃ¥ skulle jag gärna se de installationsinstruktioner som installatörerna har dÃ¥ jag tycker att brukarmanualen är rent ut sagt KASS.   >:(
167 kvm enplans Hortlaxhus -89, N Åkersberga, Atria Optimum 12 installerad våren -07 med poolkort och On-line system. Separat glykolfylld slinga till pool, ca. 50 kubik, med 2 plattvärmeväxlare. En under pannan och en i poolpumpsgropen vid poolen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: behövs rumsgivare för Thermia Atrium?
« Svar #8 skrivet: 26 november 2007, 22:08:51 »
Rumsgivaren är helt annorlunda jag skrev sÃ¥ här i en annan trÃ¥d för en liten stund sedan 
jag skulle tro att givaren till poolen liknar en utegivare.
"Utegivaren är bara ett värmeberoende motstÃ¥nd medan innegivaren har en egen ic kretsts, jag har försökt att se vad det var men den satt sÃ¥ avigt monterad att jag gav upp. Med den ser  man utetemp, innetemp, ställer rumspÃ¥verkan ( kan ställas i pumpen för olikt stor pÃ¥verkan i fem olika steg 0-4) och justera visat värde till "rätt" rumstemperatur samt visar larm, den visar även om man inte fÃ¥tt nÃ¥tt värde frÃ¥n utegivaren.
Eftersom den är ansluten med en tvåledare med både strömmatning och kommunikation på samma par bör det finnas en viss "intelligens" inblandad."
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: behövs rumsgivare för Thermia Atrium?
« Svar #9 skrivet: 26 november 2007, 22:24:59 »
Ni ska ha rumsgivare därmed basta.
Nästan alla installatörer säger tvärtom men dom har FEL  8)

Varför säger dom så... jo dom är rädda för att bli utsatt för frågor o besök som inte går debitera.
Men det är enkelt att inst och intrimma!!

Utan har man ett oacceptabelt rumsklimat (för stor tempdiff) dessutom sparar man energi i massor när vårsolen kommer!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Poolarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag är undrande över värmepumpar!
SV: behövs rumsgivare för Thermia Atrium?
« Svar #10 skrivet: 27 november 2007, 00:13:05 »
Tack!  Thumbsup

DÃ¥ var det i princip klart! Logiken förstÃ¥r jag och även det konstiga i att ett fiktivt värde skulle ha nÃ¥got med verkligheten att göra. Och alldeles riktigt som du menar Bertil, när vÃ¥rsolen kommer känner väl inte min pump av det eftersom fläkten stÃ¥r pÃ¥ "kallsidan" av huset.  ;D

DÃ¥ Ã¥terstÃ¥r bara det lilla! Vilken typ av temperatursensor ska jag ha och hur kommer jag över en manual över Thermia Atria som är värd namnet.   :(

Poolarn
167 kvm enplans Hortlaxhus -89, N Åkersberga, Atria Optimum 12 installerad våren -07 med poolkort och On-line system. Separat glykolfylld slinga till pool, ca. 50 kubik, med 2 plattvärmeväxlare. En under pannan och en i poolpumpsgropen vid poolen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: behövs rumsgivare för Thermia Atrium?
« Svar #12 skrivet: 27 november 2007, 17:43:54 »
Om du inte har goda kunskaper i elektronik/data och lyckas klura ut hur thermias rumsgivare är "uppbygd" så är det nog bara att bita i det sura äpplet och skaffa en orginalgivare
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Poolarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag är undrande över värmepumpar!
SV: behövs rumsgivare för Thermia Atrium?
« Svar #13 skrivet: 28 november 2007, 15:59:17 »
Tackar för goda svar!

Nu får jag klura vidare...

167 kvm enplans Hortlaxhus -89, N Åkersberga, Atria Optimum 12 installerad våren -07 med poolkort och On-line system. Separat glykolfylld slinga till pool, ca. 50 kubik, med 2 plattvärmeväxlare. En under pannan och en i poolpumpsgropen vid poolen.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: behövs rumsgivare för Thermia Atrium?
« Svar #14 skrivet: 04 december 2007, 12:12:38 »
Värt att fundera över, med risk att jag stöter mig med någon.
"Det är lättare att fÃ¥ en kommunalarbetare att svettas än att hitta den optimala platsen för en rumsgivare"  ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!