Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken värmepump och panna?  (läst 4361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fox32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken värmepump och panna?
« skrivet: 22 september 2015, 17:59:47 »
Hej.

Jag skulle behöva hjälp och tips med hur jag skall designa mitt nya värmesystem.

Jag har 8m2 solpaneler som jag kommer vilja koppla till samt att vi kommer ha en kamin av lite mindre slag i vardagsrummet på bostadsplanet.
Eldstaden i gillestugan kommer bytas ut. Vad skall vi sätta där? Vattenmantlat?

Solpanelerna kräver ju viss tankvolym (ca 1000) men att köra värmepumpen mot denna volym på vintern vore väl ganska osmart?

Framledningstemp behöver ligga på ca 55grader idag, kanske lägre när vi tilläggsisolerat och bytt ut vissa radiatorer.

Här är liten energiberäkning jag gjort:

**Vi har gjort fönsterbytet som står med i energiberäkningen..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilken värmepump och panna?
« Svar #1 skrivet: 22 september 2015, 20:46:14 »
Det går bra att köra vp mot stor volym men vill man minska den bör det gå att koppla returen en bit upp på tanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fox32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken värmepump och panna?
« Svar #2 skrivet: 22 september 2015, 22:09:42 »
Det går bra att köra vp mot stor volym men vill man minska den bör det gå att koppla returen en bit upp på tanken.

Skulle det då vara fördelaktigt att köra en lite större pump på 10-14kW. Jag har fått för mig att en 8-9kW pump skulle räcka för att täcka behovet idag, eller ja. När man kör de olika producenternas utvärderingar så blir svaret omkring där.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilken värmepump och panna?
« Svar #3 skrivet: 22 september 2015, 22:15:54 »
Effekten sjunker ju en del vid lägre utetemp och med så mycket vatten är överdimensionering inga problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vilken värmepump och panna?
« Svar #4 skrivet: 22 september 2015, 23:10:49 »
Det är under den varma halvan av året som en luft/vatten-VP är effektivast och gör mest nytta, dvs när du kör dina solpaneler. Sen när det blir kallt och du inte har nån nytta av solpanelerna så har du inte så stor nytta av LVVPn heller.
Vore det inte bättre att satsa på berg- eller jordvärme? Då kan du trycka ner överskottsvärme från solpanelerna ner i berget/jorden på sommaren, och har samtidigt bra effekt på vintern när det är kallt.

Om du ska sätta in en vattenmantlad kamin så krävs förmodligen nån form av extra tank och styrning som sköter dels cirkulationen mellan kamin och extratank och dels mellan extratank och ordinarie tank, så du inte cirkulerar väldigt hett vatten i VPns värmeväxlare.

Samma sak gäller för övrigt solpanelerna. Även de bör kopplas mot en annan tank än VPn, så inte 100-gradigt vatten cirkuleras i VPns värmeväxlare.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilken värmepump och panna?
« Svar #5 skrivet: 23 september 2015, 18:57:01 »
Det bör gå att koppla vatten mantlad kamin mot samma tank som solpanelerna om dom står nära varandra annars blir det svårt. Det bör inte vara några problem att koppla en lvvp mot samma tank som solen men jag vet inte hur ? en bergvärme vp tex Nibe 1245 däremot är det enkelt att docka mot samma tank och där kan jag ha lite tips att komma med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vilken värmepump och panna?
« Svar #6 skrivet: 23 september 2015, 21:56:55 »
en bergvärme vp tex Nibe 1245 däremot är det enkelt att docka mot samma tank och där kan jag ha lite tips att komma med.

Hur undviker du att mata 98-gradigt solvärmt vatten genom bergvärmepumpen?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilken värmepump och panna?
« Svar #7 skrivet: 23 september 2015, 22:05:07 »
Om det är varmt i tanken ska inte vp gå så en backventil och ev en värme fälla samt framlednings givare nära tanken jag har min vp dockad mot samma tank som vedpanna funkar kanoners. Problemet med luft vatten är att dom cirkulerar vattnet genom ute delen vid minus grader även om kompressorn står på en berg vp stoppar cirkulationen när kompressorn står och man behöver endast stoppa själv cirk men finns säkert nån bra lösning på det också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fox32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken värmepump och panna?
« Svar #8 skrivet: 23 september 2015, 23:34:44 »
Bergvärme är inte aktuellt i vårt fall utan det är Luft/Vatten som kommer att bli lösningen.

Den vattenmantlade kaminen skulle stå på andra sidan en vägg från tanken så där är avståndet inget problem.

Jag har tre små döttrar (och en fru som är uppvuxen i lägenhet) Därav kan ni ju gissa att det bör finnas varmvatten för dusch-bonanza inom några år.

Skämt åsido, jag vill bygga en lösning som är enkel att byta ut enheterna i.

Jag kommer "väl" behöva någon typ av beredare för att kunna få extra varmvatten när jag behöver det. Men hur skall man lägga upp systemet?

Jag har ritat upp enheterna men behöver hjälp med hur jag skall tänka med flödena..


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vilken värmepump och panna?
« Svar #9 skrivet: 24 september 2015, 01:05:43 »
Mitt system ser ut såhär, fast istället för solpaneler så är det en vedkamin som är inkopplad, så jag kan elda när det är riktigt kallt och VPn inte längre går. Jag gissar att det ser ut ungefär likadant om man har den nya EcoZenith i250.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Fox32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken värmepump och panna?
« Svar #10 skrivet: 24 september 2015, 01:49:02 »
Mitt system ser ut såhär, fast istället för solpaneler så är det en vedkamin som är inkopplad, så jag kan elda när det är riktigt kallt och VPn inte längre går. Jag gissar att det ser ut ungefär likadant om man har den nya EcoZenith i250.

Tack. Finns det någon extremt bra fördel med att använda EcoTank eller skulle det kunna vara vilket magasin som helst? För om man skall addera en vattenmantlad pelletskamin i den där installationen så antar jag att man gör det med shuntar på solkretsen? Eller vill man använda separat tankslinga för det?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vilken värmepump och panna?
« Svar #11 skrivet: 24 september 2015, 07:10:02 »
Enda fördelen är väl att den stilmässigt passar ihop med EcoZenith i250.  :)

Nackdelen med solvärmen är att den är som effektivast när LVVPn funkar som effektivast, och ger minst när LVVPn ger som minst.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken värmepump och panna?
« Svar #12 skrivet: 24 september 2015, 10:26:31 »
for Ã¥ ikke snakke om hvor stilig displayet til ecologic grafisk viser solfangerene .. den viser grafisk alt koblet til i250, om det er ecopart bergvarme, ecoair, vedkamin, sol ,eller oppvarming av en pool... sÃ¥ legges det til flere grafiske elementer, samt den viser om sirkulasjons pumpene gÃ¥r og tur/retur temp mellom disse.  gjør det lett Ã¥ stille inn nÃ¥r man bare kan trykke pÃ¥ en touchskjerm pÃ¥ komponentene...
tror det ligger noen filmer på youtube som viser dette i drift, mener jeg så en ctc reklam.

Utloggad Fox32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken värmepump och panna?
« Svar #13 skrivet: 24 september 2015, 11:07:27 »
Enda fördelen är väl att den stilmässigt passar ihop med EcoZenith i250.  :)

Nackdelen med solvärmen är att den är som effektivast när LVVPn funkar som effektivast, och ger minst när LVVPn ger som minst.

Ok. Ja, det är ju faktiskt snyggt när det passar ihop rent stilmässigt. Vi kommer ha allt i ett pannrum utan insyn, så för oss spelar det mindre roll. Men hade man haft pumpar etc i en tillgänglig tvättstuga hade jag värderat det mer.

Den fördelen jag ser med solpanelerna är att dem ju, ger lite tillskott även pÃ¥ sen höst och tidig vÃ¥r när det är fina dagar. Panelerna har jag ju redan sÃ¥ där är ingen investeringskostnad, förutom styrningen dÃ¥. Sen tänker jag att man helt kan stänga av pumpen pÃ¥ sommaren dÃ¥ även om den är som mest effektiv dÃ¥ sÃ¥ gÃ¥r det ju inte att jämföra med endast kostnaden av att cirkulera vatten med en liten pump till panelerna. 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vilken värmepump och panna?
« Svar #14 skrivet: 24 september 2015, 11:34:00 »
Sen tänker jag att man helt kan stänga av pumpen på sommaren då även om den är som mest effektiv då så går det ju inte att jämföra med endast kostnaden av att cirkulera vatten med en liten pump till panelerna.

Sant, dÃ¥ sparar du den 50-lapp i mÃ¥naden som min VP kostar mig när den hÃ¥ller oss med tappvarmvatten...  ::)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!