Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vindkompensation av utetemperatur  (läst 8711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Vindkompensation av utetemperatur
« skrivet: 29 januari 2012, 23:02:50 »
Nu är det dax igen, kyla och vind, hur ska man bäst styra VB-fram?
Att det känns kallare när det blåser vet väl de flesta och bifogad bild ger syn för sägen.
Även våra hus borde lida av vinden!
Hur kompensera utetemperatur för vind?
Finns det någon bra algoritm eller rentav mätare som kan ersätta den vanliga termistorn, jag t.ex har en standard NIBE utegivare.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vindkompensation av utetemperatur
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2012, 23:06:01 »
Komplettera med en innegivare så får du jämn värme Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vindkompensation av utetemperatur
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2012, 23:11:22 »
Jovisst sån har jag, men hela husskalets tröghet (minst ett dygn) ligger mig i fatet.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vindkompensation av utetemperatur
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2012, 00:01:13 »
Jovisst sån har jag, men hela husskalets tröghet (minst ett dygn) ligger mig i fatet.

Det är nog det enda rådet mankan ge som Smurfen ger. Även om man hade vindmätare som kunde reglera VB fram så är det nästan ingen hus som är lika inför vinden.
Jag kan förstÃ¥ att det blÃ¥ser hÃ¥rd ibland pÃ¥ västkusten, men det blÃ¥ser här ocksÃ¥ och jag hade förra gÃ¥ngen när det var storm 0,3ºC skillnad mellan högsta och lägsta temp inne under en hel vecka fast temperaturen varierade samtidig mellan  -7,6 och +6,3ºC flera gÃ¥nger.
Jag tror att man måste ha så hög rumsgivarverkan som möjligt just beroende av skalets tröghet.
Jag har körd faktor 10 över 5Ã¥r och passar mitt hus väldigt bra.  Thumbsup

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vindkompensation av utetemperatur
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2012, 00:19:16 »
Dom flesta vanliga trådlösa vindgivare är ganska enkla att koppla in sig på (mottagardelen). Jag nämner dom för att många har sådana typ från davis eller oxford.

säg att du har en utegivare som ändrar motståndet beroende på ute-temp, ingen aning om vad du har. Men du gör en egen digital variabel resistor med en LED och en grej vars resistans ökar med ljuset och sätt i hop dom. Kontrollera det hela med en arduino och jacka in tillbaks till värmepumpen.

Jag kör ibland med en trådlös termostat som innegivare. Den motverkar kompressorstart. Då ställer jag tempen på den och har en något högre kurva. Då kommer den varje normal dag att bromsa VP lite men dagar då det är blåsigt så bromsar den inte och då finns det pulver där. Enligt Lexus recept!


Ja eller så kanske en vanlig innegivare fungerar fint :D
Men det verkar på tok för enkelt
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vindkompensation av utetemperatur
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2012, 13:54:40 »
Mmm, kul att få er input, tack!
Fundering: Om vinden har kylande inverkan, borde man inte helt enkelt sätta utgivaren (NIBES standard, heter R20 eller nåt sånt) utan skyddsskal på blåsigaste stället? Eller har jag glömt bort nåt väsentligt map varför den upplevda temperaturen är lägre än den mätta när det blåser?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vindkompensation av utetemperatur
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2012, 14:05:22 »
Vinden påverkar inte temperaturen, den påverkar värmavgivningen.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vindkompensation av utetemperatur
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2012, 14:13:50 »
så är det och vad avser befintliga algoritmer så finns det ett vanligt värde som heter Chill på väderstationer. Har man god åtkomst till sin VP kan man ju välja att låta en vädersstations chill-temp vara input för temperatur i stället för vanlig temperatur.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vindkompensation av utetemperatur
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2012, 15:36:03 »
@erp: Javisst så rätt du har, det är ju klimatskalets egenskaper som påverkas, men om energiförlusten är beroende av yttertemp eller U-värde borde inte spela någon större roll, i båda fallen är det ju ett linjärt förhållande, så en konstant gånger tempdiff borde ju kunna kompensera för vindens verkan på värmeavgivningen.
@David R: Tyvärr är tillgången till styret på min NIBE 1225 obefintligt i alla fall för min förmåga om inte nån kan avslöja hur det skulle gå till. Det är därför jag söker kompensation av utetempsignalen på något sätt.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vindkompensation av utetemperatur
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2012, 17:00:38 »
Det som skulle kunna fungera är ju att placera utegivaren på en vägg som läcker lite mer värme än normalt på huset, eller precis över en regel/spikskalle på väggen där du får ett litet värmeläckage p.g.a. köldbryggan, sätt lite latexfog eller ett tuggummi mellan vägg och givarens kapsling så du får bra värmeöverföring.
Efter denna justering bör utetempen visa lite högre temp (när det är vindstilla i vart fall) och du lär behöva öka kurvan en aning.
När det sedan blÃ¥ser ute bör tempgivaren pÃ¥verkas av detta, och indikera lite kallare än normalt, och värmepumpen gasar pÃ¥!  Thumbsup

Sätter du den dessutom i söderläge så kommer den att kompensera för solinstrålningen under vår och höst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vindkompensation av utetemperatur
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2012, 17:12:22 »
Listigt förslag! Tack.
Men får nog svårt hitta köldbryggor utan instrument. Husstommen är 3" stående plank och numera isolering invändigt med minimum av köldgryggor (medvetet gjort så själv).
Kanske man kan använda sig av en väggventil, bara det drar ut genom den?
Eller varför inte ett fönster?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vindkompensation av utetemperatur
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2012, 17:16:20 »
Eller så gör du som jag föreslagit, men öppnar dessutom utegivaren och lägger in lite isolering mellan givare och lock så du flyttar köldbryggan som finns lite längre ut i givaren...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vindkompensation av utetemperatur
« Svar #12 skrivet: 30 januari 2012, 17:50:24 »
Ja det ska jag pröva.
den modellen in absurdum blir ju en innegivare förstås.....och det har jag redan en....

Det blir tvärtemot den ändring jag gjorde förra året, då la jag 10mm frigolit mellan givardosa och vägg för att få en utetemp som stämde mera överens med termometern. den ändringen hade alltså inget med vindpåverkan att göra.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Vindkompensation av utetemperatur
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2012, 18:39:04 »
Vårt hus påverkas ganska mycket av vindriktningen. Att inkludera även detta blir nog överkurs.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vindkompensation av utetemperatur
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2012, 18:44:10 »
Den enklaste lösningen är att att ta en vindmätare och via lite elektronik* mata givaringången på VP'n med en spänning som motsvarar den utetemp man vill simulera

*Enklast är nog att mha en Pic, Arduino, el dyl mäta vindhastigheten och utetempen och skapa en lämplig spänning via en analog utgång. Då blir det ju ganska lätt att ställa in kompenseringen vid olika vindhastigheter och som bonus kan man ju visa/logga vindhastigheten (och riktningen om mätaren mäter det).


@David:
'Chill' anger ju nån sorts fiktiv ekvivalent kyleffekt vid vindstilla för en normalvarm människa med ett antaget lager kläder.
'upplevd' temperatur för huset beror ju på isolering, vindtäthet, etc och varierar mellan olika hus...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!