Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme eller luft/vatten  (läst 3200 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DJ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bergvärme eller luft/vatten
« skrivet: 02 september 2005, 00:14:16 »
Hej!

Jag har en villa i Linköping på 200 kvm + 35kvm garage/förråd som jag också håller varmt. Huset är byggt 1986 och tillbyggt 2001. Ganska välisolerat, tror jag.

Fick nej på fjärrvärmeinstallation, för lågt intresse i området...

Idag förbrukar jag 27000 kWh el totalt + c:a 6 kubikmeter ved till braskamin.
Förra ägarna förbrukade 35000 kWh och ingen ved.

Jag har idag vattenburen el och radiatorer som är ganska väl tilltagna i storlek.
Vad ska jag satsa på, begvärme eller luft/vatten?


Är värmepumpssystemen "closed loop" så att de drar ner på effekten när jag eldar i kaminen?

Har fått offert på IVT bergvärme, c:a 115000-125000kr beroende på hur mycket borrdjup jag vill ta till (föreslagna 115 meter aktivt hål lät lite kort)

Enda anledningen att välja luft/vatten är om investeringen är tillräckligt mycket lägre, som jag ser det.

Tacksam för råd.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme eller luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 02 september 2005, 08:53:09 »
Skulle tro att du har fått en offert på en 7 kW pump och då är 115 meter för lite för att ge dig bäst ekonomi. Jag skulle vilja ha åtminstone 130 -140 meter aktivt hål. Borrhålet bör vara dimensionerat för noll grader in under vintern, ej årsmedelvärde.

Sen frågan om alternativet luft/vatten. Borrhålet kostar ca 250 kr/m + några tusenlappar i startkostnad dvs ungefär 35 000 kr. Det ger en indikation om prisskillnaden.

Skaffar du inomhusgivare kommer värmepumpen att dra ner på effekten när kaminen används.

SÃ¥ vill jag dra fram min gamla käpphäst. Tänk pÃ¥ anläggningen kommer att hÃ¥lla 15 Ã¥r eller mer.  I framtiden kommer man förmodligen att betala elen efter ett pris som varierar timme för timme. Elen kommer att vara dyr kalla vinterdagar. En luftvärmepump kommer att stÃ¥ still dÃ¥, alternativt ge lÃ¥g effekt med dÃ¥lig verkningsgrad. Hur kul kommer det att vara? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad DJ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 02 september 2005, 09:54:51 »
Jag har för mig det var en 9kW pump, vilket gör att hålet kanske låter ännu kortare.

35000 kr i skillnad är för lite för att välja luft/vatten, tror jag.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bergvärme eller luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 02 september 2005, 17:26:17 »
9Kw låter vättigt till den förbrukningen, gissar att du behöver starkst under 200m borra.

jag skulle satsa på bergvärmen (om du nu inte har plats för ytjordvärme) du för brukar så pass mycke att det komer att skilja en hel i driftskostnad mellan luft/vatten & markvärmepump, förutsatt att du en underdimensionerar pump & hål, för då komed det att gå åt nästan lika mycke el som men luft/vattenvärmepumpen
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad DJ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 27 april 2006, 14:34:25 »
FACIT:
Så där ja, vi köpte en IVT 9kw med 160 m totalt borrhål, 150 m aktivt.
Totalt pris 122000, men då drog de in vattenburet i förrådet också.
Grundpris 116000, extra stålsättning och ett par meter extra hål 2000 till.

Installerade i höstas och missade därmed både rotavdrag och omställningsbidrag...

Elpatronen har gått tre timmar på hela vintern, temperaturen i hålet har hållt sig bra tycker jag.

Elförbrukningen är numera 16600 kWh enligt prognos (ett helt år har ju inte passerat än), skaplig reduktion från de 35000 innan! Thumbsup

Utloggad DJ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 27 april 2006, 14:38:29 »
De fixade också installationen på rekordtid.
Beställde ena veckan och allt var klart och i drift veckan efter !! :)
« Senast ändrad: 28 april 2006, 17:26:04 av Rickard »

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme eller luft/vatten
« Svar #6 skrivet: 27 april 2006, 15:58:40 »
Det låter inge bra att dom kunde komma så snabbt då hadde dom inga andra jobb å då blir man mistänksam ;)nåja nog skämtat,jag tror bara det var bra att du missade bidragen för staten ger aldrig bort något utan att i nästa sväng ta tillbaka dubbelt så mycke. *vinkar*

Utloggad DJ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller luft/vatten
« Svar #7 skrivet: 27 april 2006, 19:31:09 »
Jag blev faktiskt lite paff när de dagen efter beställning ringde och frågade "tror du vi kan komma imorgon?"
PÃ¥ offerten stod det ett antal veckor i leveranstid.

Har för mig de hade fått tjall på nån leverans till nån annan. Helt plötsligt fick installatörerna en dag över med kort varsel som de kunde använda till min installation :)
Min pump hade de på lager.
Sen dröjde det ett par dagar tills borrhålet var klart och allt kunde slutföras.

Jag tror att nästa vinter blir ännu snålare, för jag har fått sänka, sänka, sänka värmefaktorn allt eftersom. Med originalinställningen blev det varmare inomhus ju kallare det blev ute...
När det blev riktigt kallt i början hade vi över 25 ºC  inomhus  ???
Måste nog ha lite bättre isolering/större radiatoryta än snittet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme eller luft/vatten
« Svar #8 skrivet: 01 maj 2006, 16:48:06 »
Vad blev det för inställning på värmekurvan till slut?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad DJ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller luft/vatten
« Svar #9 skrivet: 02 maj 2006, 08:00:10 »
Vad blev det för inställning på värmekurvan till slut?

Har för mig jag har 3.4 nu(eller om det var 3.5 Sc:,h), men med +1.5 grader parallellförskjutning.

Vi har 22 grader i sovrummen ungefär med den inställningen.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme eller luft/vatten
« Svar #10 skrivet: 02 maj 2006, 21:00:22 »
Om man ändå hade den isoleringen eller de radiatorerna! Här är det 4.7 med +0,8 grader förskjutning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!