Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markus 2500  (läst 9402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Markus p

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Markus 2500
« skrivet: 23 oktober 2005, 08:14:24 »
Jag har en värmepump modell Markus 2500 från mitten av 90-talet som satt i huset när vi köpte det.
Nu går den bara en liten stund sen kommer det upp "d 30" i displayen. Vad betyder det?
Den intruktionsbok som följde med tar upp en äldre modell som inte hade display.
Är det någon som kan hjälpa?

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Markus 2500
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2005, 22:53:20 »
Jag skulle ringt Thoréns, de borde kunna ha en bra idé.
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Digger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Markus 2500
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2005, 16:49:13 »
Koder som börjar på d är driftsindikeringar som indiker driftstatus.
d30 betyder enligt boken: Fel föreligger, kompressor avstängd.

Det bör även visas en "F-indikering" också, dvs en felkod som börja på F som talar om vilken typ av fel det rör sig om. Kolla upp det så hjälper jag till med tolkningen...

/Stefan

Örjan

  • Gäst
Örjan
Markus 2500
« Svar #3 skrivet: 18 november 2005, 11:51:32 »
Hej!

Installerade en Markus 2500 i slutet av år 1996. Mitt problem är bl.a att boken till pumpen som talar om vad alla alla felmeddelanden som kommer upp på displayen är försvunnen.
-Vet någon hur/var man kan få tag på en ny eller kopior av en sådan?

Vad jag har förstått så har tillverkaren gått i konkurrs, men vem kan man vända sig till i dagsläget?

Bor i Östergötland och har ett hus byggt 1985, vilket innebär ett enrörsssystem. Det fel jag har haft i alla år är att pumpen slår ifrån då returtemperaturen blir för hög. Det här innebär att den alltid måste startas om så fort det blir växlingar mellan kallt och varmt.
Sedan verkar ännu flera fel att tillkommit nu efter sommaren då den inte kommer igång på en gång utan måste startas om några gånger och under tiden kommer inte min elpanna igång......och har jag inte boken vet jag inte vad koderna säger. Inte heller kan jag, vad jag vet, skicka kortet som finns att sätta i pumpen så att någon kan läsa av allt som hänt och status på pumpen.........
Vet inte om någon har funderingar på detta att pumpen slår ifrån när returtempen blir för hög eller andra fel. Tacksam för svar eller idéer.
Har även funderat på att låta pumpen även värma upp varmvattnet i huset om detta kan vara en lösning på problemet.

MVH

//Örjan

Sven Karlsén

  • Gäst
Sven Karlsén
SV: Markus 2500
« Svar #4 skrivet: 21 november 2005, 17:49:07 »
Hej. Jag köpte själv en markus 2500 1996. Hela värmepumpen "rasade"2001 och
jag fick en ny. Jag har haft en del problem med bl.a. styrenheten, som kan låsa sig ibland. Jag fick då ett "upplåsningskort" från Thoren Värmepumpar tel.0612-42500.
I min manual visar koden d-30: fel-fel föreligger,kompressor avstängd, fläktar 1/1-fart.
När denna kod släcks skall felkod visas i displayen, ex. f-1 till f-6. Jag kan maila manualen om du inte har den. M.V.H. Sven

Utloggad krökarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markus 2500
« Svar #5 skrivet: 19 augusti 2013, 21:44:26 »
Hej

Jag skulle bli överlycklig om du kunde skicka manualen till mig Markus 2500 värmepump då min har försvunnit.

mvh
Tommy
e-post: tommy.loden@miun.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!