Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justering av flöde  (läst 3948 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LEL

  • Hemmafixare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC Eco Heat 8.5
Justering av flöde
« skrivet: 12 januari 2011, 16:36:36 »
 Skall man börja med elementet som sitter närmast cirk-pumpen och strypa returen sÃ¥ att det blir ca 8 graders skillnad mellan ink och utg. Fortsätta med de andra elementen sÃ¥ att det som är längst bort blir det sista att justera. Har tvÃ¥-rörssystem och det finns insexskruv att justera med pÃ¥ returen.
Hur viktigt är det att alla element har rätt flöde??
Kan man tjäna några kWh?

Tacksam för tips :)
Lasse

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Justering av flöde
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2011, 16:47:22 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38365.0;all

Ovanstående tråd innehåller en del om detta. Antar att du har värmepump som värmer raddarna? Ja du kan spara pengar genom att ha rätt flöde, både genom bättre verkningsgrad och genom färre start/stopp för vp, vilket de flesta tror ger bättre livslängd för kompressorn.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Justering av flöde
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2011, 16:59:09 »
Börja med att mäta upp dt över samtliga radiatorer när pumpen gått ett tag. Jag satte den på tillskott nu senast för att se till att den gick hela tiden.

Justera sedan så att du får samma dt över samtliga radiatorer, det brukar innebära ingen strypning på de längst bort, och hårdare strypning närmast VP. Bry dig inte om de absoluta temperaturerna.

Detta tog ett par timmar senast jag gjorde det.

När du har ungefär samma dt över samtliga radiatorer justerar ju hastigheten på cirkpumpen till lämpligt delta över VP, dvs ca 8 °C.

Nu kan du justera ner flödet om du vill ha lägre temp någonstans.

Det är viktigt med rätt flöde för komfort och ekonomi.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad LEL

  • Hemmafixare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC Eco Heat 8.5
SV: Justering av flöde
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2011, 17:44:46 »
Tack för tipsen...bara att köpa en mätare och påbörja arbetet

 :)  Lars-Erik
Lasse

Utloggad MrWalker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Justering av flöde
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2011, 18:02:03 »
Hej som nybörjare vad det gäller uppvärming och Vp följer jag många trådar med intresse..

En fråga som kanske verkar dum, (fast finns ju inga sådana) kan man reglera flödet på alla radiatorer, jag har blandat med radiatorer i huset en del splitternya och en del säkert sedan huset byggdes -52. alla har ju termostat (tror jag) en del graderad till grader C och en del 1-5. om man skruvar bort ratten, förblir inte ventilen helt stängd då???

vet inte riktig hur "justerings skruven" skulle se ut????

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Justering av flöde
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2011, 19:30:48 »
Hej som nybörjare vad det gäller uppvärming och Vp följer jag många trådar med intresse..

En fråga som kanske verkar dum, (fast finns ju inga sådana) kan man reglera flödet på alla radiatorer, jag har blandat med radiatorer i huset en del splitternya och en del säkert sedan huset byggdes -52. alla har ju termostat (tror jag) en del graderad till grader C och en del 1-5. om man skruvar bort ratten, förblir inte ventilen helt stängd då???

vet inte riktig hur "justerings skruven" skulle se ut????

Om man skruvar bort termostaten helt så står ventilen helt öppen. I övrigt går det inte att säga hur det är med fasta instrypningar på dina raddar. En del har förinställning inbyggd i radiatorventilen, en del har strypventiler på utgående röret. Ta bilder på hela radden, in- och utgående rör samt termostatventilen med termostaten bortskruvad, så kan säkert någon hjälpa dig.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Justering av flöde
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2011, 23:04:34 »
Tja!

Skulle vilja haka på föregående fråga. Det är dags att börja justera in mitt nya system och jag har studerat de tips jag hittat här.
Har ett helt nytt radiatorsystem med Altechradiatorer..ska nog vara rejält tilltaget som lågtempsystem.
Radiatorkopplingarna(lr va de heter) är av märket TA. Följer med termostater men just nu sitter en vit hatt där termostaten skallsitta där man verkar kunna manuellstrypa istället med locket.

Har jag fattat det rätt om jag låter alla radiatorer stå på helt öppet till att börja med, och att jag vid behov kan strypa på den 'vita hatten' ?
Inledningsvis försöker jag få till 8 grader tempdiff på in och ut från VP (Thermia Diplomat Optimum 8). Mao cirka 8 grader diff på var och en av radiatorerna.
Därefter fixar jag ev sned temperatur i nåt rum ?
Huset är ett tvåvånings(1 3/4) där man iallafall innan upplevt att övervåningen knappt behöver nån värme jämfört med bottenvåningen. Det sitter ingen sorts shunt eller nåt mellan våningarna utan alla slingor har fått full matning, kan tänka mig att det kanske blir varmare uppe än nere om alla radiatorer ställs mot 8 graders 'temperaturfall'....hur löser man isåfall det på bäst sätt, sett ur perspektivet "effektiv VP" ?
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Justering av flöde
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2011, 23:24:37 »
Tja!

Skulle vilja haka på föregående fråga. Det är dags att börja justera in mitt nya system och jag har studerat de tips jag hittat här.
Har ett helt nytt radiatorsystem med Altechradiatorer..ska nog vara rejält tilltaget som lågtempsystem.
Radiatorkopplingarna(lr va de heter) är av märket TA. Följer med termostater men just nu sitter en vit hatt där termostaten skallsitta där man verkar kunna manuellstrypa istället med locket.

Har jag fattat det rätt om jag låter alla radiatorer stå på helt öppet till att börja med, och att jag vid behov kan strypa på den 'vita hatten' ?
Inledningsvis försöker jag få till 8 grader tempdiff på in och ut från VP (Thermia Diplomat Optimum 8). Mao cirka 8 grader diff på var och en av radiatorerna.
Därefter fixar jag ev sned temperatur i nåt rum ?
Huset är ett tvåvånings(1 3/4) där man iallafall innan upplevt att övervåningen knappt behöver nån värme jämfört med bottenvåningen. Det sitter ingen sorts shunt eller nåt mellan våningarna utan alla slingor har fått full matning, kan tänka mig att det kanske blir varmare uppe än nere om alla radiatorer ställs mot 8 graders 'temperaturfall'....hur löser man isåfall det på bäst sätt, sett ur perspektivet "effektiv VP" ?

Problemet med att låta alla radiatorer vara helt öppna är att de som ligger först i slingan kortsluter - Dvs, dom skickar tillbaks nästan allt varmvatten till VP'n så att det blir omöjligt att få upp deltat och kallt i radiatorerna längst bort.

Det är bättre att strypa på den fasta strypningen än med vreden som nån kan gå och pilla på. På TA's koppel brukar det sitta en ring innanför ratten som man vrider på med ett graderat specialverktyg.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!