Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: El förbrukning upp eller ner?  (läst 3975 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ecke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
El förbrukning upp eller ner?
« skrivet: 06 oktober 2012, 14:08:28 »
Hej
Vill ha lite hjälp av er som kan, värmer upp mitt hus idag  med en frÃ¥nluft vp.
Den har nu slutat att fungerat. så använder el pannan. samt att jag nyligt satte in en L/L värmepump
Tror ni att jag kommer kunna hålla min förbrukning om jag haft tidigare eller kommer den öka ?
Frånluftaren ES 380 med adtiv styrning .
låg i fjol på 14700 .då var det kallt*S* bor i jämtland
parhus 2 plan. 120 kvm, bygg år 1993
Isolering Ekofiber i vägar, samt 40 cm på vinden
mvh erik
mvh erik

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: El förbrukning upp eller ner?
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2012, 17:44:14 »
Din frånluftpump gav nog runt 2kW kompressorvärme. Din luftvärmepump kommer att ger mer och spara mer ner till ganska många minusgrader. Är det en Mitsubishi Heavy som du har köpt eller?
Bra pumpar! Lite klena i effekt kanske för dig i Norrland. Storlek 20, 25 eller 35?

Utloggad ecke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: El förbrukning upp eller ner?
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2012, 18:56:22 »
qheat 630 ,såg att ja valt fel ställe mm

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: El förbrukning upp eller ner?
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2012, 09:25:32 »
Då ger den mer än din frånluftspump även vid låga utomhustemperaturer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: El förbrukning upp eller ner?
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2012, 09:30:39 »
Fördelen med frånluftsvärmepump är att den hela tiden arbetar med luft som är plusgrader, det ger samma höga COP hela vintern.
En luftvärmepump får dålig COP när det är som kallast ute.
Troligen blir därför din besparing ungefär i nivå med tidigare, din nya värmepump har högre COP när det är varmt ute, ger mer effekt när det behövs som mest, men har istället lite sämre COP när värmen behövs som mest.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: El förbrukning upp eller ner?
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2012, 18:06:06 »
Jag tror hans frånluftare har gått ganska mycket på elpatron. Även om de har ett skapligt COP så är de effektsvaga och ska värma både tappvatten och huset.
Själv kör jag Nibe 100 (R22) på tappvatten och Luftvärmepump. Ligger på 8000kwh totalt/år inkl. hushållsel. 125m2 Men jag bor inte i Norrland. Ledlampor överallt.
Hoppas komma ner lite till med den nyköpta LL-pumpen.



Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: El förbrukning upp eller ner?
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2012, 07:40:08 »
COP på en FLVP må vara konstant men baksidan är att man ventilerar in mer och mer kyla för att pumpen ska få den luftmängd som behövs för att kunna värma huset utan eltilskott, således inte nödvändigtvis en ideal lösning det heller - men å andra sidan, vilken uppvärmningsmodell är fri från avigarter?
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: El förbrukning upp eller ner?
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2012, 20:06:28 »
Jag kommer till vintern att koppla om min Nibe100 (till tappvatten) att gÃ¥ över till enbart elpatron dÃ¥ det är kallt ute, typ -5 och kallare.  Nu körs den pÃ¥ pÃ¥ timer frÃ¥n morgon till kväll och det räker för att hÃ¥lla bra temp i beredaren.
Men det är ju skillnad om man ska värma huset också.

NIBE 750

  • Gäst
NIBE 750
SV: El förbrukning upp eller ner?
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2013, 20:39:24 »
Hej

Råkade läsa denna tråd, skulle köra ventilationen på timer/schema om ej kompressorn ej går, och allra helst vintertid, kanske stänga av Vent helt på natten, och köra den en stud på morgonen, och stänga den på dagen, ch köra igång den efter jobbet.

Ja visserligen har en Frånluftsvärmepump samma verkningsgrad hela året, men den drar in en massa kalluft med, Helst i norra landet med 55gr kallare utomhus som värst.

Mät luftfuktigheten och "styr" fläkten efter det, då har du klart bättre förbrukning än med fungerande FLVP.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!